زندانی کردن هنرمندان توهین به هنر

نویسنده
شهروز وکیلی

» یاد پناهی و محمد رسول اف در جشنواره فیلم حقوق بشر ژنو

شنبه گذشته دقایقی از مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم حقوق بشر به همدلی و همبستگی با دو فیلمساز ایرانی دستگیر شده،جعفر پناهی و محمد رسول اف اختصاص یافت.در این مراسم مهدی عبدالله زاده، منتقد فیلم و روزنامه نگار که برای سخنرانی درباره وضعیت این دو فیلمساز به این مراسم دعوت شده بود، ضمن سخنانی یورش شبانه به منزل پناهی را به معنای توهین به سینماگران و جشنواره های فیلمی که به این دو هنرمند جایزه داده اند دانست.

عبدالله زاده در بخشی از سخنرانی خود گفت: “پناهی و  رسول اف تنها دو فیلمساز ایرانی نیستند، آنها با فیلم هایشان بخشی از میراث فرهنگی جهان اند. به زندان افکندن آنها توهین به ماهیت فرهنگی جشنواره های معتبر جهانی همچون کن، ونیز، برلین، لوکارنو و سن سباستین است که با جوایز خود این هنرمندان را ستوده اند. اما با این وصف، مامورین اطلاعاتی ایران چنان برای دستگیری آنها یورش می برند که انگار برای انهدام یک شبکه گانگستری اقدام کرده اند. معنی اش این است که همه این جشنواره ها در این سال ها با جنایتکاران همکاری داشته اند و آنها را می ستوده اند.”

عبدالله زاده سپس خطاب به روسای جشنواره های دنیا افزود: “آیا این وضعیت، به قدر کفایت در نظر شما توهین آمیز نیست. آیا شما می توانید تصور کنید برتولوچی، کن لوچ، یا همین ژان لوک گدار خودتان هم زندانی شود؟”

او سپس با اشاره به اینکه “پناهی و رسول اف در سلولی به طول 2 متر و عرض یک متر زندانی هستند” به تماس خود با تئو آنجلوپولوس اشاره کرد و از حمایت جدی او از سینماگران ایرانی در بند خبر داد: “قبل از اینکه به مراسم بیایم با آقای آنجلو پلوس در تماس بودم و او برای هر گونه حمایت از پناهی و رسول اف اعلام آمادگی کرد. مطمئن هستم که بسیاری از فیلمسازان شهیر دیگر که حرمت فیلمساز و هنرمند دغدغه شان است نیز چنین می اندیشند. کافی است آن ها را گرد هم آورد و به این ترتیب، طومارهایی قدرتمند با پشتوانه ای جهانی در مقابل چشمان شر قرار داد.”

همزمان با ایراد این سخنرانی، پرتره جعفر پناهی و رسول اف که به قلم هنرمند گابریلا زالاپه طراح برجسته سوییسی کشیده شده بود بر روی پرده به نمایش درآمد.

 در هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های حقوق بشر در ژنو، که از چهاردهم اسفند ماه گذشته آغاز شده بود دو فیلم “روزهای سبز” به کارگردانی حنا مخملباف و “چقدر دره مان سبز بود” ساخته فرشته جغتایی از ایران شرکت داشتند و گلشیفته فراهانی نیز در جمع هیات داوران حضور داشت. در روز نخست این جشنواره نیز میزگردی با عنوان همبستگی با مردم ایران،  با حضور عبدالکریم لاهیجی، اریک سوتاس و گلشیفته فراهانی برگزار شد.

این جشنواره یک روز پس از مراسم اختتامیه- یک شنبه 23 اسفند- با نمایش فیلم های برگزیده به کار خود پایان داد.