پیروزی احمدی نژاد در مرحله اول انتخابات ممکن نبود

نویسنده
حامد ایرانی

» طبق نظرسنجی وزارتخانه های اطلاعات و کشور:

علیرضا زاکانی عضو اصولگرای مجلس هشتم و یکی از اعضای کمیته شش نفره این مجلس برای تحقیق در مورد وقایع پس از انتخابات، فاش کرد که براساس نظرسنجی منابع دولتی امکان پیروزی احمدی نژاد در دور اول وجود نداشته و انتخابات به مرحله دوم می رفته است. وی در سخنرانی روز گذشته خود در دانشگاه امام صادق که به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه انجام شد، همچنین به علنی کردن این نکته پرداخت که احمدی نژاد حتی در میان کارکنان نهاد حساسی مانند صدا و سیما آرایی به مراتب کمتر ازموسوی داشته است.

زاکانی در عین حال با اشاره به جلسه ای که کمیته شش نفره مجلس روز سه شنبه پس از انتخابات با میرحسین موسوی داشت مدعی شد که در آن دیدار “موسوی حتی یک حرف حسابی” نزده است. وی سخنان خود را در آن جلسه نقل کرد که به عنوان یکی از اعضای کمیته حقیقت یاب مجلس در زمینه تقلب در انتخابات  - که بایستی نسبت به نامزدها بی طرفانه موضعگیری می کرده - صراحتا از احمدی نژاد حمایت کرده و به موسوی گفته: “ما در زمان تبلیغات انتخابات به بسیاری از استان‌ها سفر کرده و سخنرانی کردیم که تو رای نیاوری. اما حالا می‌گویم که ما دشمن تو نیستیم. فقط تو را لایق ریاست جمهوری نمی‌دانستیم”.

زاکانی در ادامه به دیدار هیات مجلس در روز چهارشنبه پس از انتخابات با هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و اظهار داشت هاشمی به آنان گفته که موسوی جز ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن هیچ راهی را نخواهد پذیرفت. زاکانی از قول هاشمی در آن دیدار گفت: “شرایط جامعه سخت شده است و اکنون دانشجویان به جای روحانیت به گروه‌های مرجع جامعه تبدیل شده‌اند، این 3.5 میلیونی که به خیابان آمده‌اند، به خانه‌هایشان برنمی‌گردند و بهتر است که خودمان به خواسته‌های آنها عمل کنیم”.

به گفته زاکانی مخالفان احمدی نژاد قصد داشتند چه در صورت پیروزی و چه در صورت شکست به خیابان ها بریزند: اگر پیروز می شدند برای عقب راندن رهبری و اگر شکست می خوردند برای امتیاز گرفتن از نظام به خیابان می آمدند. وی ادامه داد که جریان مخالف احمدی نژاد در میان اصولگرایان به رهبری ناطق نوری نیز قصد داشت کاندیدای دیگری غیر از احمدی نژاد را مطرح کند و به همین دلیل ناطق نوری به علی لاریجانی پیشنهاد حضور در انتخابات را داد که وی به دلایلی نپذیرفت.

این نماینده محافظه کار تهران به نظرسنجی وزارت اطلاعات و وزارت کشور یک روز پیش از برگزاری انتخابات اشاره کرد که در آن نظر سنجی با قاطعیت اعلام شده بود که انتخابات دو مرحله ای خواهد بود: “درست در روز پنج شنبه 21 خرداد دو نظر سنجی از سوی وزارت کشور و وزارت اطلاعات که دو نهاد وابسته به دولت بودند، منتشر شد که نشان می داد انتخابات به دور دوم کشیده می شود”.

زاکانی فاش کرد: “شورای امنیت ملی هم بر اساس جمع بندی تمام این نظرسنجی ها اعلام کرد که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.” اما از نظر وی همین دو نظرسنجی باعث شد که “بهانه تقلب” به دست مخالفان بیفتد.  وی گفت بعد از انتخابات مشخص شده “در درون وزارت اطلاعات نیز جریاناتی بودند که سرخط هایی برای هدایت آشوب های بعد از انتخابات می دادند.” مشابه این سخنان را محمود احمدی نژاد نیز در روزهای پایانی دولت نهم و پس از برکناری محسنی اژه ای بر زبان رانده بود: “اگر وزارت اطلاعات ماموریتش را درست انجام می داد این آسیب ها را در سطح خیابان نداشتیم “.

این عضو فراکسیون اصولگرایان در ادامه اظهار داشت که از 800 رای ماخوذه در صندوق آرای کارکنان صداوسیما در انتخابات 750 رای متعلق به موسوی بوده که ظاهرا زعم او باعث شده بود نظام در بخش تبلیغاتی نتواند علیه فتنه گران فعالیت کند.

نماینده تهران در بخش دیگری از اظهاراتش مشایی رییس دفتر و رحیمی معاون اول احمدی نژاد را افرادی خارج از انقلاب معرفی کرد که فقط شعارهای انقلابی سر می دهند و افزود: “کاملا مشخص است که برخی افرادی که در اطراف احمدی‌نژاد هستند به نظام ضربه می‌زنند و تاکنون نیز ضربه‌های زیادی را وارد کرده‌اند.” او خبر داد که به همراه احمد توکلی والیاس  نادران پی گیر شکایت از رحیمی – به خاطر تخلفات شخصی وی - است اما تا کنون تلاش کرده‌ که این مساله رسانه‌ای نشود، چون “تا زمانی که به نتیجه نهایی نرسد، ممکن است رسانه‌ای کردنش به ضرر دولت باشد به همین دلیل زیاد در این مورد صحبت نمی‌کنیم.”

این نماینده در ادامه خبر داد که مشایی تلاش داشته تا سعید مرتضوی را به دولت ببرد و مرتضوی را یک “عنصر نامطلوب” دانست که “به سادگی با دوم‌خردادی‌ها هماهنگ می‌شود”. او تاکید  کرد که انتقال متهمان به زندان کهریزک تنها با حکم دادستان اسبق تهران قاضی مرتضوی ممکن بوده و جریان کهریزک را غده چرکینی خواند که برای نظام برنامه ریزی شده بود تا موجبات بی آبرویی آن شود.

این سخنان در زمانی ایراد می شود که سایت نوروز از شایعاتی خبر داده که از حبس سعید مرتضوی در زندان اوین حکایت دارند.