این تیم ایرانه

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» ترانه‎های ملی برای جام جهانی

 

حرف/ حرف اول : “این تیم ایرانه” با کلیپ شاد و مهیج خود،یکی از دهها ترانه ملی است که ایرانیان این روزها برای تیم ملی کشور خودساخته اند.

فریاد “ایران،ایران” که از این ترانه های ملی می تراود،فضایی کاملا متفاوت با سرود رسمی” دروازه های دنیا”  دارد که حتی با واکنش سرد بازیکنان تیم ملی مواجه شد.

پاسخ این گزینش حکومتی ، تولید آهنگهای متعدد صوتی تصویری در سراسرجهان بود که در سایت هایی مانند یوتوب منتشر شد و برخی از آنها با استقبال قابل توجهی همراه بود.

 به عنوان نمونه می توان به آهنگ «فوتبال» با صدای منصور خواننده ایرانی مقیم خارج از کشور اشاره کرد که آهنگ «این تیم ایرانه» با صدای امید مصباح بر اساس ملودی آن و با  ترانه ای متفاوت ارائه و مورد توجه بسیاری از فوتبال دوستان قرار گرفته است.

 

 

شرکت معروف visa هم کلیپی را مخصوص ایران و برای جام جهانی تولید کرده است. این شرکت ضمن تولید 32 کلیپ برای تیم‎های شرکت کننده در این مسابقات، تلاش داشته است که رسوم و فرهنگ این کشورها را مبنا قرار داده و به مردم سایر کشورها کمک کند تا شناخت بهتری نسبت به شرکت‎کنندگان در این مسابقات پیدا کنند. ورژن ایرانی این مجموعه با نام «سامبای ایرانی» با «سلام» دختری ایرانی که سه تار در دست دارد آغاز می شود.

 

 

 کارگردان این اثر با انتخاب و چینشی خوب اثری را تولید کرده است که حال و هوای ایران را می توان به خوبی در آن حس کرد. تصاویری از غذاهای ایرانی چون چلوکباب و زرشک پلو تا شیرینی های ایرانی، تاکسی‎های نارنجی، تصاویری از میدان آزادی، برج میلاد و دخترانی با پوشش و آرایش ایرانی که گاهی ایرانی «قر» می دهند. هر چند که به نظر می رسد در برخی از صحنه‎ها کارگردان تفاوت پوشش ایرانی و هندی را تشخیص نداده است اما تلاش کرده است تا با نشان دادن جاذبه های فرهنگی و اجتماعی، اثری ایرانی خلق کند. یکی از نکات قابل توجه در این اثر تصویری انمیشینی از صحنه به ثمر رسیدن گل مهدی مهدوی کیا به آمریکا است که نشانگر اهمیت دادن تهیه کنندگان این اثر به خاطرات ورزشی ایرانی هاست.

دیگرترانه های تصویری که ایرانیان در سراسر جهان برای تیم ملی فوتبال ساخته اند، از این قرار است:

گل ایران کاری از گروه عجم

ملی‎پوش‎ها  با صدای اندی

ایران ایران  با صدای آرش

ایران 2014  کاری از گروه پیک باند

جام جهانی  با صدای شاهین S2

پرچم من  با صدای احسان حق شناس