بودای اصولگرایان دنبال توبه میرحسین موسوی

نویسنده
شیرین کریمی

» انتقاد مهدوی کنی از مصباح یزدی

رئیس مجلس خبرگان که ماه ها است مسئول متحد کردن نیروهای اصولگرا برای حضور در انتخابات مجلس نهم شده، پس از ناکامی در این مهم، توپ را در زمین جبهه پایداری و آیت الله مصباح یزدی انداخته و از آن ها به خاطر شرط هایشان گلایه کرده است. همزمان و در حالی که نیروهای سیاسی جنبش سبز پایشان را از انتخابات “غیر آزاد” کنار کشیده اند، مهدوی کنی گفته اگر اصلاح طلبان به “تقدس نظام” اعتقاد داشته باشند می توانند در رقابت های پارلمانی شرکت کنند. این در حالی است که فرزند آیت الله خزعلی در نامه ای به وی گوشزد کرده همین “تقدس سازی” ها نظام را بر باد خواهد داد.

“شما می‌خواهید مرا مثل بودا کنید.” این پاسخ آیت الله محمد رضا مهدوی کنی به یکی از اعضای جبهه پایداری است که به رئیس مجلس خبرگان گفته: “ما شما را خیلی قبول داریم.”

آیت الله کنی در گفتگو با نشریه “پاسدار” خود در توضیح بیشتر خاطرنشان کرده “بودا” مجسمه ای است که بوداییان “پای” او را می بوسند اما “حرفش” را گوش نمی دهند. وی خطاب به جبهه پایداری می گوید: “شما هم می‌گویید آیت‌الله مهدوی‌کنی را قبول داریم، آدم خوبی است، ولی به حرفش گوش نمی‌دهیم. آیت‌الله مهدوی بودایی به درد نمی‌خورد. اگر قبول دارید که مهدوی آیت‌الله است و آدم خوبی هم هست، حرفش را بپذیرید. من هم حرف تحمیلی و زوری که نمی‌زنم. حرفی است که همه جا می‌پسندند. می‌گویم آقا بیایید همه با هم باشیم، همدیگر را حذف نکنیم.”

 

مخالف حذف قالیباف و لاریجانی

 اصولگرایان از ماه ها پیش با معرفی آیت الله مهدوی کنی به عنوان مسئول هماهنگی و ایجاد وحدت میان جریان های مختلف جناح حاکم، کوشیده اند با لیستی واحد در انتخابات شرکت کنند. اما دو گروه عمده این جریان موسوم به کمیته 8+7 و جبهه پایداری نتوانسته اند به وحدت مورد نظر دست یابند تا “جبهه متحد اصولگرایان” به آرمانشهر دست نیافتنی جناح راست جمهوری اسلامی بدل شود. جبهه پایداری شرط های سنگینی برای ائتلاف با 8+7 مطرح کرده است. آن ها می گویند علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف، که رقبای بالقوه و بالفعل احمدی نژاد محسوب می شوند، باید از لیست ائتلافی خط بخوردند.آن هم در حالیکه اولی رئیس پارلمان جمهوری اسلامی است و دومی شهردار پایتخت.به گفته آیت الله مهدوی جبهه پایداری معتقد است حضور این افرادباعث نیامدن “حزب اللهی ها” می شود. او در مصاحبه اخیر خود گفته است: “گفتند ما حزب‌اللهی‌‌ها را نمی‌توانیم بیاوریم، چون آقای باهنر هست و آقای لاریجانی و آقای قالیباف و اینها نباید باشند. بنده گفتم حذف اینها از انقلاب، صحیح نیست. من حذف را نمی‌پسندم و دلم می‌خواهد آنها باشند.”

ناظران از آیت الله محمدتقی مصباح یزدی به عنوان رهبر پشت پرده جبهه پایداری یاد می کنند؛ جبهه ای که ششم مرداد امسال با سخنرانی وی اعلام موجودیت کرد.افرادی چون آیت الله خوشوقت، آیت الله یزدی، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، پناهیان، غلامحسین الهام، صادق محصولی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، سردار کوثری از جمله شاخص ترین اعضای این جبهه هستند که خود را برای انتخابات مجلس نهم آماده می کنند. رابطه با “ولی خدا” بر اساس تبعیت، مرزبندی با فتنه 88، مرزبندی با گروه “انحرافی” و مرزبندی با “خواص مردود”، جزء شاخصه‌های اصلی مؤسسین جبهه پایداری است.

 

انتقاد از مصباح

حالا آیت الله مهدوی کنی گلایه مند از سنگ اندازی های مریدان سیاسی آیت الله مصباح گزاره وی را که گفته است “وحدت نمی شود” زیر سئوال برده و گفته است: “ما که وحدت فلسفی نمی‌خواهیم. نه فلسفی می‌خواهیم، نه شیمیایی. ما یک وحدت اجتماعی‌ـ ‌سیاسی می‌خواهیم که در آن مشترکات را می‌گیرند و همکاری می‌کنند. در این انقلاب کسانی که امام، رهبری و قانون اساسی را قبول دارند، در بعضی از جنبه‌ها ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند. بیاییم با هم باشیم، چون در این صورت است که هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد و انقلابیون، در انتخابات، اکثریت را به دست خواهند آورد.”

مهدوی کنی جبهه پایداری را به ایجاد “جدایی” متهم کرده و آن را “خطرناک” دانسته است. ناامیدی آیت الله کنی از اتحاد میان طیف های گوناگون اصولگرایان در گفتگو با خبرگزاری مهر عیان شد. جایی که وی با بیان اینکه ده‌ها بار به دوستانی که به جبهه متحد اصولگرایان نپیوسته‌اند سفارش به وحدت کرده است؛ اما حالا مجبور شده به طعنه بگوید: “توصیه ام به آنها این است که با هم دعوا کنید.” رسانه های جناح اصولگرا این مواضع را “مزاح” آیت الله کنی نامیده اند.

ماه گذشته ولی اسماعیلی از اعضای ارشد جبهه پایداری در گفتگو با روزنامه اعتماد شروط جبهه پایداری برای قبول اتحاد را چنین اعلام کرده بود:

“درباره ورود حسینیان به تیم هشت نفره همچنان مصر هستیم… برای ما دادن دو سهم از هشت نفر که امتیاز محسوب نمی‌شود. ما خواسته‌های دیگری داریم که باید به آنها پاسخ داده شود. ما بارها گفته‌ایم که آقایان آقاتهرانی و حسینیان را برای تیم هفت نفره پیشنهاد داده‌ایم…..ما حرفمان این است که دو نفر یا حداقل یک نفر از ما را به تیم داوری راه بدهند و یک نفر از تیم داوری کنونی را اخراج کنند.”

وی همچنین اذعان کرده بود در صورت نپیوستن این دو جریان به یکدیگر آن ها در تهران دچار مشکل خواهند شد.

گفتنی است به غیر از کمیته 8+7 و جبهه پایداری، ضلع سومی در مثلث رقابت نیروهای جناح راست در انتخابات پارلمانی پیش رو شکل گرفته است؛ نیروهای نزدیک به محمود احمدی نژاد که از آن تحت عنوان “جریان انحرافی” یاد می شود و از سوی هر دو ضلع دیگر به عنوان رقیب اصلی در انتخابات 11 اسفند امسال معرفی می شود. هر دو این اضلاع نگران هستند تا “جریان انحرافی” به علت در دست داشتن اهرم های اجرایی و امکانات مادی فراوان در انتخابات تقلب و بیشترین کرسی ها را از آن خود کند.

همزمان اما نیروهای سیاسی نزدیک به جنبش سبز و جریان اصلاحات اعلام کرده اند به هیچ روی در انتخابات غیر آزاد شرکت نمی کنند. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی به همراه احزاب سیاسی مخالف دولت گفته اند تا زمانی که تمامی زندانیان سیاسی آزاد نشوند، فضای رسانه ای آزاد ومهیا نباشد و امکان برگزاری انتخابات سالم وجود نداشته باشد، کاندیدایی برای حضور در رقابت های پارلمانی معرفی نخواهند کرد.

 

به تقدس خامنه ای اعتقاد پیدا کنید

با این حال آیت الله مهدوی کنی تمامی تمامی این حرف ها را نشنیده گرفته و در مصاحبه اخیر گفته است، اگر اصلاح طلبان به “تقدس آیت الله خامنه ای” اعتقاد داشته باشند می توانند در انتخابات شرکت کنند. او به نقل از رهبر جمهوری اسلامی گفته: “ایشان گفتند اگر اصلاح طلبان آمدند و اقرار به اشتباه کردند، مسئله‌ای نیست، ولی نه اینکه بگویند ما می‌خواهیم بیاییم در انتخابات و از نان پخته شده استفاده کنیم. بیایند و بگویند ما در برهه‌ای اشتباه کردیم و حالا هم فهمیده‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم آن اشتباهات را تکرار کنیم.”

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز همچنین میرحسین موسوی ـ از رهبران محصور جنبش سبز ـ را به دلیل اینکه به “تقدس ولایت آقای خامنه ای” اعتقاد ندارد سرزنش کرده است. آیت الله مهدوی کنی می گوید: “آقای میرحسین را از نظر اقتصادی یک آدم سوسیالیست می‌دانم؛ ایشان به آقای خامنه‌ای اعتقاد ولایی ندارد. ولایت آقای خامنه‌ای مثل ولایت بوش و مائوتسه تونگ نیست. مردم آنجا هم آنها را رهبر می‌دانند، ولی ما آقای خامنه‌ای را به معنای عام و آنچه که در دنیا مرسوم است، رهبر نمی‌دانیم، بلکه می‌گوییم ایشان نائب امام زمان«عج» است و نوعی تقدس برای این جایگاه قائلیم. این تقدس، در نظام ما کارساز است و آقای میرحسین به این اعتقاد ندارد.”

 

تقدس سازی نظام را برباد می دهد

اما پرسش و پاسخ های رئیس مجلس خبرگان با نشریه “پاسدار اسلام” بی پاسخ نمانده است. روز سه شنبه فرزند آیت الله ابوالقاسم خزعلی با نگارش نامه ای سرگشاده به وی گوشزد کرد که این تقدس سازی و حریم قدسی و هاله نور و خرافات و معجزات ، نظام را “بر باد” خواهد داد. مهدی خزعلی که این نامه را در وبلاگ خود منتشر کرده از رئیس مجلس خبرگان رهبری خواسته است تا دست از تملق آیت الله خامنه ای بردارد. او می نویسد: “ با این تملق ها راه به جایی نمی برید! اول برای رهبری تقدس می سازید تا از تتمه این حنا رنگی هم به ریش خود زنید .”

وی همچنین به گزاره های آیت الله مهدوی کنی در خصوص “بودا”هم اشاره کرده است. نویسنده معتقد است اشارات دبیر کل جامعه روحانیت مبارز “بت سازی” از او را خواستار شده است. خزعلی نوشته است: “ در همین مصاحبه خواسته اید از شما بت بسازند، بتی بالاتر از بودا، به بودا هم راضی نیستید، فرموده اید: مهدوی آیت‌الله است و آدم خوبی هم هست، حرفش را بپذیرید.”

مهدی خزعلی پس از اینکه به آیت الله مهدوی کنی یادآوری می کند “بودا یک مصلح بود، او از همه چیز خود برای مردم گذشت، او هرگز خود را مقدس و آیت الله نخواند” از او می خواهد به اندازه “یک روستایی، یا یک راننده بودایی” به باورهایش یقین داشته باشد.