نقش آبی سیمین

نویسنده

» تازه‌ترین آثار چاپی

پشت ویترین/ آثار چاپی - نسرین تبریزی: صفحه “پشت ویترین” به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz - PB ۱۱۴ - Creteil ۹۴۰۰۰ – France

 

تازه‌های نشر قطره

سه نمایش‌نامه:

روباه و انگور (ایزوپ کمدی یونانی در سه پرده)

نویسنده: گیلرمه فیگیریدو

مترجم: مهران سپهران

ناشر: قطره

تعداد صفحات:۱۰۴ صفحه

قیمت: ۵۵۰۰ تومان

نمی‌توان ایزوپ را به راحتی چهره‌ای تاریخی دانست. مطلبی علمی یا تحقیقی تاریخی درباره‌ی زندگی او وجود ندارد. هرودوت معتقد است ایزوپ برده‌ی کسی به نام ایادمون از جزیره‌ی ساموس بود، بعدها به اراده‌ی خود رها شد و در زمان پادشاهی آماسیس در مصر می‌زیست و توسط اهالی دلف کشته شد. اهالی دلف برای هلاک ایزوپ او را از اخلاف ایادمون بازخریداری کردند. توجه به حکایت ایزوپ رفته رفته به دلیل نداشتن اطلاعات موثق به سمت شخصیت خود او متمایل شد و این توجه به مرور به افسانه‌سازی بدل شد. ایزوپ را فردی غرغرو و خشمگین مانند ترسیت هومر معرفی کرده‌اند. فردی جمله‌پرداز و گزافه‌گو، طعنه‌زنی که به همه‌چیز و همه‌کس ناسزا می‌گوید، موذی با چهره‌ای همچون میمون و در یک کلام، معادل برعکس زیبایی خدای‌گون چهره‌ی آپولون است.

مارتین لوتر در جایی نوشته است، کتاب حکایت ایزوپ را نمی‌توان به عنوان اثری یک‌پارچه‌ی یک مولف به حساب آورد. این مجموعه هم متعلق به دوران باستان و هم متعلق به دوران حاضر است به این معنی که چهره‌ی باستانی کسی به نام ایزوپ حاصل گفتاری شاعرانه است.

گیلرمه فیگیریدو یکی از مشهورترین درام‌نویسان معاصر برزیل به حساب می‌آید. او چندان مشهور نبود تا زمانی که یکی از ستارگان بازیگری برزیل، به یکی از آثار او توجه نشان داد و پس از آن بود که تهیه‌کنندگان تئاتر حاضر به خواندن آثار او شدند.

 

آدم و حوا

نویسنده: میخائیل بولگاکف

مترجم: مهران سپهران

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۱۲۵ صفحه

قیمت: ۶۵۰۰ تومان

میخائیل بولگاکف را نمی‌توان به طور کامل نویسنده‌ی آثار تخیلی محسوب کرد. البته تفکرات تخیلی فانتزی او بیش‌تر نوشته‌های متاخر او به اوج می‌رسد. بولگاکف تا پایان زندگی‌اش در سال ۱۹۴۰ رمان و آثار دراماتیک متعددی نوشت. ولی بیش‌تر این آثار در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی به چاپ رسیدند و سال‌ها پس از مرگ مولف از اقبال عمومی برخوردار شدند. او به صورت اتفاقی با استالین در تئاتر هنری مسکو گفت و گوی کوتاهی کرد که در زندگی دراماتیک او هیچ روزنه‌ی امیدی ایجاد نکرد. تنها حاصل این گفت و گو، نگارش آدم و حوا بود که در ژانر آخرالزمانی با داستانی تخیلی از جنگ با گازهای شیمیایی نوشته شد اما این نمایش‌نامه امکان نشر و اجرای صحنه‌ای را در زمان حیات بولگاکف نیافت. تنها ۳۰ سال پس از مرگ او در پاریس به چاپ رسید و در شوروی در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. بولگاکف نگارش این اثر را در ۱۹۳۱ انجام داد. بر خلاف آثار قبلی بولگاکف از صراحت گروتسک مخصوص او برخوردار نبود و بولگاکف در آن به عرصه‌ای قدم گذاشته بود که تا کنون پا نگذاشته بود.

 

حیات‌النفوس (داستان‌های میان‌رودان)

نویسنده: علی شمس

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۱۱۸ صفحه

قیمت: ۶۰۰۰ تومان

حیات‌النفوس و داستان‌های میان رودان، دو کوشش جدا از هم در حوزه‌ی تاثیرپذیری از آبشخورهای تاریخی است. اولی نگاهی از نزدیکو خودمانی می‌کند به یکی از شب‌های هزار و یک شب و دومی در مقیاسی بزرگ‌تر، می‌خواهد یک بستر و شکوه تاریخی را در چشم‌اندازی پاردیک بازروایی کند. به گفته‌ی دیگر، ارائه‌ای شوخانه از گزاره‌های زبانی و بازپیدایی روایت‌های باستانی در پیچه‌ای کمیک – در نمایش‌نامه‌ی دو - مشخصه‌ی غالب آن است.

 

نقش آبی سیمین (فاطمه خانم معتمدآریا، آکتریس سینما)

نویسنده: زاون قوکاسیان

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: ۲۱۸ صفحه

قیمت: ۷۸۰۰ تومان

 

 

زاون قوکاسیان، درباره‌ی این کتاب می‌گوید: “این کتاب که درباره مولفه‌های بازیگری فاطمه معتمد آریا است پیش‌تر یک بار در سال 83 توسط نشر چشمه منتشر شده است. من سعی کردم در چاپ دوم کتاب مطالبی را از طریق گفتگوی دوباره‌ با معتمد آریا اضافه کنم. این مطالب به حضور او در فیلم‌هایی نظیر “کارگران مشغول کارند” ساخته مانی حقیقی و “گیلانه” اثر رخشان بنی اعتماد مربوط می‌شود. این کتاب صرف نظر از گفتگو با معتمد آریا، به مقاله‌هایی از کارگردانانی چون محمد رضا هنرمند، ایرج طهماسب، کمال تبریزی و… اختصاص دارد. پرویز پرستویی و محمود کلاری - فیلمبردار سینما - نیز در این کتاب یادداشتهایی درباره‌ی نحوه بازیگری معتمد آریا نوشته اند.”

در این کتاب هنرمندانی که برخی از آن‌ها با فاطمه معتمد‌آریا در سینما و تئاتر همکاری داشته‌اند و نیز گروهی از نویسندگان و منتقدان ایرانی و خارجی از ویژگی‌های هنرمندی می‌گویند که با دو دهه سابقه‌ی بازیگری در سینما و تئاتر و نمایش عروسکی و به یادگار گذاشتن فیلم‌ها و آثار ماندگار همچنان ستاره‌ای خلاق و در اوج است. هنرمندانی هم‌چون مهدی فخیم‌زاده و مانی حقیقی و ‌بازیگرانی هم‌چون آتیلا پسیانی و پرویز پرستویی.

 

خیابان بوتیک‌های خاموش

نویسنده: پاتریک مودیانو

مترجم: ساسان تبسمی

ناشر: افراز

تعداد صفحات: ۲۴۸ صفحه

قیمت: ۱۴۴۰۰ تومان

“خیابان بوتیک‌های خاموش” مهم‌ترین اثر پاتریک مودیانو و برنده‌ی‌ جایزه‌ بزرگ گنکور ۱۹۷۸ است. مردی که به عنوان دستیار یک کارآگاه کار می‌کند در حقیقت مردی است که سال‌ها پیش حافظه‌ی خود را از دست داده و کارآگاه مدارک قلابی برایش پیدا کرده است؛ او اکنون می‌خواهد به دنبال گذشته‌اش بگردد و متوجه شود که بوده و چرا سرنوشتش چنین شده است. در این رمان ۴۷ فصلی گاه خواننده با فصل‌هایی روبرو می‌شود که تنها دربرگیرنده‌ی یک خط داستانی است؛ خطی که بازگوکننده‌ی یک آدرس در پاریس است. در طول داستان، مردی که به دنبال هویت فراموش شده‌ی خود می‌گردد، با افراد بسیاری ملاقات می‌کند و با به دست آوردن عکس، نام یک فرد، کتاب… از سوی هر یک از این افراد به بازیابی هویت خویش می‌پردازد. او به تدریج به نام واقعی خود پی می‌برد و کم کم خاطراتی از گذشته در ذهنش زنده می‌شود و…

این رمان، داستانی از جست‌وجوی حقیقت و گذشته‌ی‌ کارآگاهی حافظه‌باخته است که همانند همه‌ شخصیت‌های ضدقهرمان داستان‌های مودیانو، سهمی از گذشته دارد که کمی به امروز آغشته است. جی‌ام جی لوکلزیو، برنده‌ نوبل ادبی 2008، می‌گوید: “پاتریک مودیانو یکی از بهترین و خلاق‌ترین نویسندگان زنده‌ی فرانسه است که بی‌شک تأثیر به‌سزایی بر نویسندگان جوان گذاشته است.”

 

وقت نویس

نویسنده: میچ آلبوم

مترجم: شیرین معتمدی

ناشر: مروارید

تع داد صفحات: ۲۵۲ صفحه

قیمت: ۱۱۵۰۰ تومان

“وقت‌نویس” داستانی است درباره‌ی مفهوم زمان و از زمان‌های خیلی دور آغاز می‌شود، از زمان پیدایش تاریخ انسان، با پسرکی پابرهنه در حال دویدن از تپه‌ای. جلو او دخترکی پابرهنه. پسر سعی می‌کند دختر را بگیرد. معمولا دختر و پسرها این‌طوری‌اند. برای این دو، همیشه همین‌طور خواهد ماند. اسم پسر دُر است. دختر آلی است. در این سن تقریبا هم‌هیکل‌اند، با صداهای زیر، موهای کوتاه و ضخیم، و شتک‌های گل روی صورت‌شان. آلی می‌دود و برمی‌گردد به دُر نگاه می‌کند و می‌خندد. آنچه حس می‌کند، نخستین بارقه‌های عشق است. سنگ کوچکی از زمین درمی‌آورد و به طرف پسرک پرتاب می‌کند. فریاد می‌زند: دُر!. دُر در حال دویدن نفس‌هایش را می‌شمرد. اولین انسان روی زمین است که سعی دارد چنین کاری کند – شمارش، عدد ساختن. از کنار هم گذاشتن انگشتان شروع کرد، به هر جفت، صدا و ارزشی داد. طولی نکشید هر چیزی را که می‌توانست می‌شمرد. دُر بچه آرام و حرف‌شنویی است، اما نسبت به اطرافیانش ذهن عمیق‌تری دارد. او متفاوت است. در این نخستین صفحات داستانِ بشر، یک بچه متفاوت می‌تواند دنیا را تغییر دهد. به همین دلیل خدا تماشایش می‌کند.

 

ایزدان هم

نویسنده: ایزاک آسیموف

مترجم: حسین شهرابی

ناشر: کتابسرای تندیس

تعداد صفحات: ۳۴۴ صفحه

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

ایزدان هم را هم منتقدان و هم خود آیزاک آسیموف متفاوت‌ترین رمانِ او و یکی از سه کتاب برترِ او می‌دانند. ایزدان هم داستانی است سه‌بخشی اما پیوسته که در زمین و بر روی ماه و بر روی سیاره‌ای رو به مرگ در جهانی موازی با جهانِ ما رخ می‌دهد. این کتاب یکی از علمی‌ترین آثار آسیموف نیز هست؛ پر از توضیحاتی درباره‌ی ذراتِ بنیادی و نیروهای هسته‌ای. به‌جز آن جزییاتی بی‌اندازه زیبا و حیرت‌انگیز از بیگانگانی که «جفت»هایشان شامل بر سه عضو است و از نورِ ستاره‌شان تغذیه می‌کنند.

در کتاب ایزدان هم فضایی‌ها با زمین تماس برقرار کرده‌اند؛ اما نه از جهان خودمان، بلکه از جهانی موازی. می‌خواهند به لطفِ تفاوتِ قوانینِ بنیادیِ فیزیک در دو جهان، منبعی ارزان و بی‌پایان از انرژی به زمین پیشکش کنند. اما هیچ‌وقت هیچ‌چیز رایگان نیست.

تنها سه نفر از حقیقتِ هراس‌انگیز اطلاع دارند ‌ــ‌ یک دانشمند زمینیِ مطرود، یک موجود بیگانه‌ی یاغی ساکنِ آن سیاره‌ای رو به مرگ در جهانِ موازی، یک انسان شهودگرای متولد ماه که نابودیِ قریب‌الوقوعِ خورشید را حس می‌کند. این‌ها حقیقت را می‌دانند، اما چه کسی به حرف‌شان گوش می‌کند؟ آن‌ها بهای انرژیِ ارزان و فراوان را می‌دانند، اما چه کسی حرف‌شان را باور می‌کند؟ این چند ذی‌حیاتِ انسان و بیگانه، کلید بقای زمین را در دست خود دارند.