آِیات مورد تایید حکومت، مرجع می شوند

نویسنده
علی فرخی

» با مدیریت جامعه مدرسین قم

در پی گسترش انتقادات مراجع تقلید نسبت به عملکرد حاکمیت، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرارست زیر نظر آقایان محمد یزدی، احمد جنتی و مصباح یزدی اقدام به معرفی لیست جدیدی از مراجع  کنند. براساس اخبار موثق قرارست در این لیست نام مراجعی گنجانده شود که مورد تایید حکومت اسلامی هستند.

پیش از این نیز هنگامی که جامعه مدرسین، بعد از فوت آیت الله العظمی اراکی، اقدام به معرفی لیستی تحت عنوان مراجع تقلید کرد، اسامی مراجعی چون آیات عظام منتظری، سیستانی، شیرازی، عزالدین زنجانی، صادق روحانی، صادقی تهرانی و قمی که همگی از مراجع مسلم تقلید بودند و حداقل 20 سال از انتشار رساله های آنان می گذشت، به دلیل انتقاداتشان به حاکمیت از صافی این گزینش رد نشد و در مقابل نام آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در صدر لیست قرار گرفت.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکبار دیگر هم در سالهای اولیه دهه شصت بیانیه ای به منظور عزل آیت الله العظمی شریعتمداری از شوون مرجعیت صادر کرد که مورد اعتراض شدید برخی دیگر از مراجع نظیر آیات عظام گلپایگانی، رضا صدر و مرتضی حائری قرار گرفت.در آن زمان این مراجع عقیده داشتند که دخالت نهادهای رسمی منتسب به حکومت در امر انتخاب مراجع، موجب خدشه دار شدن روند عرفی معرفی مراجع می شود و توهین آمیز است.

در ماه های گذشته هم در جریان اختلاف نظر دفتر رهبری با مراجع قم در اعلام عید فطر، به جز حسین نوری همدانی هیچیک از مراجع تقلید و حتی مراجع مورد تائید جامعه مدرسین نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی در مورد اعلام عید فطر را نپذیرفتند؛ همان طور که پس از اعلام احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری، بجز آیت الله شیخ حسین نوری همدانی هیچیک از مراجع حاضر به صدور پیام تبریک نشدند.

به نظر می رسد مسائل فوق از جمله دلایلی بوده که تصمیم گیران جامعه مدرسین را ناچار به گزینش مراجع و معرفی چند مرجع همسو با حاکمیت برای تبلیغ ارتباط مناسب دولت و مرجعیت  کرده است.

بر اساس شنیده ها در لیست جدید مراجع، قرارست اسامی آقایان جعفر سبحانی، محمود هاشمی شاهرودی، خوشوقت و برخی دیگر از روحانیون مورد تائید حاکمیت قرار گیرد؛در عوض اخبار موثق حاکی از آن است که  مراجع مسلمی چون آقایان منتظری و زنجانی در این لیست جایی نخواهند داشت.یک منبع موثق در همین ارتباط خبر داده است که حتی افرادی مانند آیت الله العظمی علی صافی وارث فقهی آیت الله بهجت و یا آقایان صانعی، سید علی محقق داماد، دستغیب شیرازی و بیات زنجانی نیز به دلیل انتقاداتی که به رفتارهای حاکمیت داشته اند در این گزینش مردود خواهند شد.

به گفته این منبع آگاه همچنین قرارست برای افزایش نفوذ در حوزه علمیه، شورای مدیریت حوزه علمیه قم که تحت نظر جامعه مدرسین فعالیت می کند از این پس استفاده از دروس مراجع مستقل را به رسمیت نشناسد و برای طلابی که در دروس این مراجع منتقد شرکت می کنند هیچ گونه مدرک تحصیلی و معافیت سربازی در نظر گرفته نشود.