انتخابات بلای جان نظام شده

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» هراس حکومت از چالشی جدید

بعد از آنکه آیت الله خامنه‏ای در خطبه‏های نماز عید فطر امسال نسبت به تبدیل انتخابات آینده مجلس به یک چالش ضد امنیتی هشدار داد، چهره ها و رسانه های اصولگرا این نگرانی رهبر جمهوری اسلامی را با طرح دوباره موضوع اعتراضات پس از 22 خرداد 88 به تحرکات اصلاح طلبان نسبت داده اند. این در حالی است که اخبار و گفته ها از نگرانی شدید جناح های مختلف راست از احتمال تقلبی دیگر به نفع احمدی نژادحکایت دارد.

 

اصلاح طلبان، متهم ردیف اول

خبرگزاری فارس در سلسله مطالبی با عنوان “انتخابات 88 چگونه به یک چالش امنیتی تبدیل شد” به بازخوانی سخنان و اظهارات سران اصلاحات قبل از انتخابات سال 88 پرداخته و نتیجه گرفته که” تردیدافکنی و شبهه‌پراکنی درباره سلامت انتخابات از گام‌های اولیه جریان فتنه برای تبدیل کردن انتخابات ریاست جمهوری 88 به یک چالش برای امنیت نظام بود.”

 این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در مطالب خود بیشتر سخنان هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی را در جهت آنچه “تردیدافکنی درباره سلامت انتخابات” خوانده مورد استناد قرار داده است. همزمان جواد آرین‌منش نماینده اصولگرای مجلس نیز مدعی شده “فتنه‌گران پروژه‌ای مشابه انتخابات 88 را برای انتخابات مجلس کلید زده‌اند.”

وی پیشنهاد اصلاح طلبان برای نظارت خارجی بر انتخابات ریاست جمهوری دهم را “زمینه‌چینی برای کودتای مخملی” دانسته و تاکید کرده که”از همین الان باید نسبت به توطئه دشمن روشنگری صورت بگیرد و قبل از اینکه شبهات دشمن در ذهن برخی از مردم جا بگیرد باید نسبت به آن افشاگری شود.”

اصلاح طلبان تا قبل از انتخابات سال 88 بارها نسبت به صحت نتایج آن ابراز نگرانی کرده بودند. اینک بعد از سخنان خامنه ای، خبرگزاری فارس در کنار رسانه‏های دیگری چون خبرگزاری مهر، روزنامه کیهان و برخی سایت های اینترنتی متعلق به اصولگرایان  این اظهارات را به عنوان “فرار به جلو” اصلاح طلبان از “شکست قطعی و قابل پیش بینی” در انتخابات ریاست جمهوری دهم ارزیابی کرده اند.

 

اسناد غیر مستند

خبرگزاری فارس همچین مدعی به دست آوردن “متن سندی” شده که “توسط محمدرضا تاجیک مشاور خاتمی و موسوی نوشته شده ” و از آن “به عنوان سند عملیات براندازی نرم با استفاده از روش‌های انقلاب رنگی” یاد کرده است. این خبرگزاری که در مطلبی طولانی به تحلیل سند مورد ادعای خود پرداخته، نه عکسی از آن را منتشر کرده و نه حتی قسمت کوچکی از متن آن را.

همزمان حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان از “فعالیت حلقه‌ای از سفارتخانه‌های اروپایی برای ایجاد چالش در انتخابات مجلس” خبر داده است. مسوولان امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در پی اعتراضات پس از انتخابات سال 88 بارها بر نقش سفارتخانه کشورهای خارجی در داغ تر شدن آتش این اعتراضات تاکید و حتی چند کارمند ایرانی این سفارتخانه ها را نیز بازداشت کردند. گرچه این حرکت به تیره شدن روابط کشورهای اروپایی با ایران انجامید اما مسوولان جمهوری اسلامی هیچگاه در پی اثبات ادعای خود بر اساس اسناد و مدارک معتبر بر نیامدند.

حالا حسین شریعتمداری در آستانه انتخاباتی دیگر گفته است سفارتخانه های مورد ادعای وی “پیوند بسیار نزدیکی با عناصر، جریان فتنه و برخی از مدعیان اصلاح طلبی” دارد و “از کانال دیگری به حلقه انحرافی متصل است.” در صورت صحت ادعای نقش داشتن و دخالت کشورهای خارجی در مسایل داخلی و اعتراضات ایران، جمهوری اسلامی می تواند از این کشورها به مجامع بین المللی شکایت کند؛ اتفاقی که علی رغم ادعاهای مکرر تاکنون رخ نداده است.

 در همین ارتباط  رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نیز “تبدیل انتخابات مجلس به چالش” را “نسخه دشمن‌ برای تکرار حوادث سال 88” دانسته و “پاسخ جدی به هر گونه شائبه‌افکنی در موضوع انتخابات” را منوط به “حضور گسترده‌‌ مردمی” ارزیابی کرده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه البته توضیح نداده چرا انتخابات سال 88 که از لحاظ میزان مشارکت رکوردی درتاریخ جمهوری اسلامی محسوب می‎‏شد، منجر به چنین حوادثی شد.

 

انتخابات مجلس، کودتای مخملی

اسفند ماه سال گذشته حسین طائب رئیس وقت اداره اطلاعات و اخبار فرماندهی سپاه در جمع دادستان‌های سراسر کشور گفته بود: “آمریکا در فصل چهارم سال 1390 (زمستان) قصد کودتای مخملی در ایران دارد.”

سه ماه پیش حیدر مصلحی وزیر اطلاعات از دستگیری یک “جاسوس” خبر داده بود که “با همکاری آمریکا به‌ دنبال تشکیل شبکه اجتماعی برای ایجاد اغتشاش در ایام انتخابات مجلس بوده است”. این خبر هیچگاه با معرفی جاسوس یاد شده و افشای ابعاد کار او توسط رسانه ها و خبرگزاری های حکومتی در ایران  پی گرفته نشد.

آقای مصلحی در آن زمان دولت آمریکا را متهم کرده بود که قصد داشته با صرف میلیون‌ها دلار  “همان شبکه اجتماعی انتخابات قبلی را برای انتخابات مجلس ایجاد کند”.

 

چالش امنیتی به جای مظهر اراده مردم

عید فطر امسال اولین باری بود که آیت الله خامنه ای بر خلاف روال گذشته و به جای تشویق مردم برای حضور در انتخابات به عنوان “مظهر اراده مردمی” در ایران، از “چالش های امنیتی” آن برای جمهوری اسلامی سخن می گفت. تا پیش از این رهبر جمهوری اسلامی و همفکران و نزدیکان او در جناح اصولگرا همواره بر “سالم بودن” انتخابات در جمهوری اسلامی و “عدم امکان تقلب و جابجایی رای” در آن تاکید کرده‏اند. این تاکیدات بعد از انتخابات مخدوش ریاست جمهوری سال 88 دو چندان شد، اما اختلافات پیش آمده بین هواداران محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه‏ای اولین زمزمه ها را از امکان تقلب و دستکاری نتیجه آرا در انتخابات مجلس نهم بر سر زبان چهره های اصولگرا انداخت. تقلبی که چون انتخابات سال 88 باز هم قرار است به نفع تیم محمود احمدی نژاد باشد.

 

اصولگرایان بیشتر نگرانند

علی رغم آنچه رسانه‏های اصولگرا طی چند روز گذشته درباره “شبهه افکنی اصلاح طلبان در نتیجه انتخابات مجلس” نوشته اند، این جناح اصولگرا است که از احتمال تقلب در این انتخابات شدیدا نگران است؛ نگرانی ای که چهره های اصولگرا آن را بارها به زبان آورده اند.

اصولگرایان سنتی  قریب نه ماه است نسبت به امکان تقلب نزدیکان محمود احمدی نژاد در نتیجه آرای انتخابات مجلس هشدار می‏دهند. تنها یک روز پس از سخنان عید فطر آقای خامنه ای، سایت “جوان آنلاین” نزدیک به سپاه پاسداران نوشت که تیم محمود احمدی نژاد به دنبال آشوب های جزیره ای در شهرهای کوچک در جریان انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی است. جوان آنلاین ضمن یادداشتی، تیم احمدی نژاد را “به شدت تشنه قدرت” توصیف کرد و ادامه داد: “شواهد و قرائن نشان می‌دهد که برای رسیدن به صندلی قدرت از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد. “

این سایت در ادامه با مقایسه نا آرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش با ناآرامی‌های احتمالی در انتخابات آینده، پیش‌بینی کرده که “آشوب‌های جزیره‌ای” علاوه بر شهر‌های بزرگ در شهرهای کوچک نیز رخ دهد.

آیت الله جنتی نیز اوایل خرداد ماه “جریان انحرافی” را متهم کرده بود که با “سوء استفاده ازمقام و جایگاه خود و با توسل به راه های نامشروع و پول های کلان که با سوء استفاده از قدرت کسب کرده” می خواهد مجلس را “قبضه کند”.

 

اصولگرایان در پی چاره

البته اظهاراتی از این دست در بین چهره ها و رسانه های اصولگرا بسیار است. همین دست نگرانی‏ها باعث شد تا از یک سو عده‏ای ازاصولگرایان به فکر تشکیل “کمیته صیانت از آرا” بیفتند و از سوی دیگر چهره‏هایی چون لاریجانی، بادامچیان و باهنر این سخن را پیش بکشند که “بهتر است دولت مجری انتخابات نباشد.” البته پیشنهاد اول با مخالفت شورای نگهبان عملا لغو شد و پیشنهاد دوم نیز تاکنون  جنبه اجرایی پیدا نکرده تا  نگرانی ها درباره سلامت انتخاباتی که شاید تنها شاهد حضور کاندیداهای اصولگرا باشد ادامه یابد. بی حهت نبود که دیروزهم یکی از چهره های شاخص این جناح در مورد “احتمال اقدام جریان انحرافی برای تقلب در انتخابات” هشدار داد.

 

خون راه می‏افتد

محسن غرویان از شاگردان مطرح ایت الله صباح یزدی گفته است “اگر رقابت‌های انتخاباتی تند و حاد شود، ممکن است به خشونت کشیده شده و طرفداران هر کاندیدایی برای حمایت از کاندیدای خود با طرفداران کاندایداهای دیگر درگیرشوند.”

سال گذشته یک فرمانده سپاه قزوین در اظهار نظری صریح تر از آنچه غرویان گفته، خبر از آن داده بود که در صورت عدم رضایت این نهاد از نتیجه انتخابات “خون به راه خواهد افتاد”.

این گفته فرمانده سپاه قزوین موجی از انتقادات را نسبت به دخالت سپاه در نتیجه انتخابات به همراه داشت. تا آنجا که نزدیکان محمود احمدی نژاد که دیگر چندان رابطه دوستانه‏ای با سپاه نداشتند نیز از این سخن بر آشفتند. اما پس از آن سردار جعفری، فرمانده سپاه، برای حضور برخی نیروهای سیاسی در عرصه انتخابات شروطی را تعیین کرد و در پی آن نیز آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، ضمن دفاع از دخالت سپاه در سیاست، گفت: “جنجالی که برخی در دوران اصلاحات مطرح کردند که این‌ها نیروهای نظامی صرف هستند، بر خلاف قانون اساسی است. تعابیری که در قانون اساسی برای پاسداران انقلاب اسلامی آمده، تعابیری است که در آن، دفاع از اسلام و مکتب اسلام هم هست و این یک مبنای بسیار مهم در عملکرد سپاه است”.

موج نگرانی از اتفاقات و درگیری های احتمالی پس از انتخابات مجلس با نزدیک شدن به موعد برگزاری آن و عمیق تر شدن شکاف و اختلافات داخلی اصولگرایان روز به روز تشدید می‏شود. در حالی که گروه 8+7 در ایجاد اتحادی حداقلی بین اصولگرایان نیز ناکام مانده است از یک سو نزدیکان احمدی نژاد در پی آن هستند تا بعد از فتح قوه مجریه صندلی های مجلس را نیز اشغال کنند و از سوی دیگر هواداران مصباح یزدی هیچ ائتلاف و اتحادی را با گروهی غیر از خودشان بر نتافته اند. در این بین گفته می شود سپاه پاسداران نیز برنامه های خود را برای در اختیار گرفتن صندلی های مجلس، هر چند با چراغ خاموش دنبال می‏کند.