دعوای شخصی، باعث محرومیت بین المللی شد

نویسنده


سهیل آصفی



با وجود گذشت بیش از یک هفته از انتشار حکم تعلیق فعالیت های فوتبال ایران توسط فدراسیون بین المللی فوتبال[فیفا]، سیاست گزاران ورزش در جمهوری اسلامی هنوز پاسخ روشنی به ابهامات موجود در این زمینه و چشم انداز تحولات آتی عرصه فوتبال کشور نشان نداده اند. حمیدرضا حاجی بابایی، عضو هیات رییسه مجلس اسلامی با گلایه از سیاست “رسانه ملی” در زمینه خبررسانی درباره این موضوع در گفتگو با “روز”، “خودخواهی” و “فدا کردن منافع ملی در پای منافع شخصی” از سوی مسولین ذیربط را دلیل اصلی چنین بحرانی در عرصه فوتبال ایران عنوان می کند. این گفتگو در پی از نظرتان می گذرد.

hamidreza_hajbabaeeb.jpg

آقای حاجی بابایی، فدراسیون بین المللی فوتبال همه فعالیت های فوتبال ایران را به حال تعلیق در آورده است. مسئولان جمهوری اسلامی در طول بیست و هشت سال گذشته بارها از حفظ حریم “امنیت ملی” گفته اند. تحولاتی که منجر به واکنش اخیر فیفا در قبال فدراسیون فوتبال ایران شده، از نظر هیات رئیسه مجلس چقدر در راستای پاسداشت”منافع ملی” کشور قرار دارد؟

متاسفانه یکی از مشکلات عمده ما این است که منافع ملی در برخوردهای فردی و شخصی مد نظر قرار نمی گیرد. اتفاقی که اکنون در مورد فوتبال ایران افتاده این است که یک دعوای خصوصی بین دو نفر، یعنی آقای دادکان و رئیس سازمان تربین بدنی باعث شده تیم ملی ما با مشکل بزرگی مواجه شود. متاسفانه هیچ یک از دو طرف مناقشه هم حاضر نیستند به راحتی از موضع خود عقب نشینی کنند.

این به چه معناست؟

این به معنای خودخواهی است. این به معنای فدا کردن منافع ملی پای منافع شخصی است. من ضمن ارادتی که به هر دو طرف دارم و آنها را نیروهای خوب و متدین می دانم اما به هیچ وجه برخورد آنها در جریانات اخیر را قابل توجیه نمی دانم. اگر این روند ادامه پیدا کند احتمال حذف تیم فوتبال ما از فیفا کاملا مشخص است. آنها باید پاسخ مناسب بدهند و با یکدیگر مصالحه کنند. یک زمانی هست که امریکا برای ما مشکل درست می کند، اسرائیل مشکل درست می کند، کشورهای غربی مشکل درست می کنند. خب گلایه ای نیست. افتخار هم می کنیم که برای ما مشکل درست می کنند. اما وقتی غرور ملی ما را افراد خودی می شکنند، این مساله به هیچ وجه قابل بخشش نیست.

حالا آقای دادکان ظاهرا گفته اند که بدنبال استعفای خود کوتاه آمده و گفته اند مشکل، استعفای ایشان نبوده…

به هر حال این مسائل باید گزارش شود. یعنی مردم ما باید بدانند که گیر کجاست و تقصیر کیست؟ هر دو طرف باید در یک مناظره تلویزیونی شرکت کنند و مردم را در جریان اتفاقات بگذارند.

اما در طول روزهای اخیر پس از انتشار خبر تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا، سردرگمی خاصی در زمینه خبررسانی دیده می شود، اخبار مربوط به این موضوع کمترین حضور را در “رسانه ملی” و دیگر رسانه های دولتی دارند. در واقع به طور آشکار سانسور خبری در فضای داخلی حاکم است. مساله ای که به قول شما با “غرور ملی” ارتباط دارد چرا باید در رسانه های دولتی چنین بازتابی داشته باشد؟

من این روند خبررسانی را نمی پذیرم. همانطور که گفتم این مساله باید در رسانه ملی مطرح شود و مردم و اهالی ورزش کشور در جریان قرار بگیرند. همه روی این موضوع حساسند. ما هم این گلایه را از رسانه ملی و مطبوعات داخلی داریم.

سوءاستفاده فیفا

فیفا، صریحا به دخالت دولت ایران در امور فوتبال کشور اشاره کرده است. این مساله از سوی مسئولین جمهوری اسلامی چگونه تفسیر می شود؟

فیفا ازبحث های بین ما سوء استفاده کرده است.

چطور؟

کجای دنیا است که دولت در امور فوتبال و یا هر ورزش دیگری مشارکت نکند. فوتبال یک موضوع ملی است که با سیاست، فرهنگ، اقتصاد و. . گره خورده است.

گفته شده دولت در همه امور از جمله فوتبال دخالت می کند و آن را “تحت سلطه” خود می خواهد.

اولا خود سازمان تربیت بدنی به عنوان یک نهاد قانونی در این چهارچوب عمل می کند. اگر احیانا جایی هم باشد که اشتباهی از سوی سازمان تربیت بدنی انجام گرفته باشد قابل اصلاح است و باید اصلاح شود. ساماندهی ورزش و کمک به ورزش و حضور در آن، به معنای به سلطه در آوردن ورزش نیست. کدام کشور دنیا وجود دارد که در امور فوتبال کشورش دخالت نکند؟

فیفا گفته دخالت های کلان دولت در امر ورزش را تشویق می کند اما دخالت های فنی دولت در امور جاری فوتبال را نمی پذیرد…

همین است.

چی همین است؟

ما هم دخالت های فنی را می گوییم.

چه می گویید؟

ما می گوییم این مسائل باید در یک مناظره تلویزیونی مطرح شود تا مشخص کنیم آیا این دخالت ها وجود دارند یا ندارند. آقای علی آبادی باید در این مورد توضیح بدهد و به مردم گزارش کند.

فیفا دلائل خود را با مصداق بیان کرده است. مثلا گفته در حال حاضر اعضای هیات رئیسه یا کمیته اجرایی که اعضای آنها در حدود 9 تا 11 نفر است به صورت انتصابی برگزیده می شوند. فیفا این شیوه را خلاف مقررات بین المللی عنوان و اشاره کرده که این اعضا باید به صورت انتخابی برگزیده شوند. یا مسائلی از این دست. امامسولین ورزش در جمهوری اسلامی کمتر به پاسخگویی در مورد جزئیات آنچه فیفا گفته پرداخته اند…

ببینید، اگر از ابتدا روند بصورت انتخابی بوده باید این روند ادامه پیدا کند. آقای علی آبادی باید در این زمینه توضیح بدهند تا ببینیم آنچه که فیفا می گوید مورد قبول سازمان تربیت بدنی ما هست یا نه. اگر هست باید این ایراد برطرف شود، در غیر این صورت باید پاسخ مستدل به فیفا داد.

آنچه که به عنوان “سلطه امنیتی” بر عرصه ورزش کشور خصوصا فوتبال ایران مطرح است از نظر کمیسیون امنیت ملی به چه شکل تعبیر می شود؟

بحث فوتبال و امنیت با یکدیگر مقوله در هم تنیده ای است.

به چه دلیل؟

به دلیل اینکه میلیون ها نفر طرفدار فوتبال در یک کشور، می تواند نقش مهمی در حمایت یا تضعیف دولت ها، در امنیت ملی، مسائل اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

هیات رئیسه مجلس، چه اقدامات مشخصی برای برون رفت از بحران فعلی در عرصه فوتبال ایران در نظر دارد؟

فراکسیون ورزش مجلس کار را دنبال می کند. کمیسیون فرهنگی هم اقدامات لازم را انجام می دهد. ما باید به سمت و سویی برویم که قضیه را حل کنیم. اشتباهی که از هر طرف انجام گرفته باید جبران شود. اگر اختلاف و مشکلی با یکدیگر داریم نباید مسائل خود را به فیفا و مجامع بین المللی ببریم و کشور را تحت الشعاع تصمیمات، حتی نمی گویم مغرضانه، بلکه خوشبینانه مجامع بین المللی قرار دهیم. این مسائل در شان و شوکت و جایگاه مردم ایران نیست.