حمله به جنبش سبز در سکوت خامنه‌ای و احمدی‌نژاد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ادامه واکنش‌ها به 25 بهمن

در روزی که رهبر و رئیس جمهوری اسلامی در اولین سخنان رسمی خود پس از وقایع 25 بهمن هیچ اشاره ای به حوادث و اعتراضات این روز نکردند، تعداد زیادی از مقامات حکومتی با حمله به جنبش سبز و رهبران آن، خواستار برخورد با معترضان شدند.

آیت الله خامنه ای روز گذشته در اولین سخنرانی علنی خود پس از روز 25 بهمن ترجیح داد بدون اشاره به اتفاقات روز 25 بهمن، از پایداری و بصیرت مردم آذربایجان در راه انقلاب اسلامی و نقش جوانان مصری در سقوط حکومت حسنی مبارک سخن بگوید.

او که در جمع تعدادی از مردم آذربایجان سخن می گفت، از آمریکا هم انتقاد کرد و گفت آنها می توانند به “دولت‌های بدون پشتوانه مردمی” به راحتی زور بگویند اما “هنگام حضور مردم در صحنه” نمی توانند کاری از پیش ببرند.

محمود احمدی نژاد هم که دیروز در ادامه سفرهای استانی دولت به بوشهر رفته بود، بدون اینکه درباره ناآرامی های اخیر تهران و تعدادی دیگر از شهرهای ایران سخنی به میان بیاورد، “آزادی بیان، عدالت و حق تعیین سرنوشت” را جزو “حقوق همه ملت ها” عنوان کرد.

به دنبال فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز برای شرکت مردم در راهپیمایی حمایت از مردم مصر و تونس در 25 بهمن، صدها هزار نفر در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران، به تظاهرات پرداختند.

این تظاهرات در اکثر نقاط با دخالت نیروهای ضدشورش سپاه و پلیس و نیز افراد لباس شخصی و نیروهای بسیج به خشونت کشیده شد که بر اثر آن دستکم دو تن کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

پس از برگزاری این راهپیمایی، موسوی و کروبی در پیام های جداگانه ای روز 25 بهمن را روز پیروزی جنبش سبز دانستند. بسیاری از ناظران مسائل ایران و رسانه های بین المللی نیز تظاهرات گسترده این روز را علامتی از زنده بودن و ادامه حرکت اعتراضی ایرانیان برشمردند که از اعتراض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 آغاز شده است.

 

ناطق و روحانی علیه جنبش سبز

 

اما این تظاهرات با واکنش بسیار تند و منفی مقامات دولتی و حکومتی جمهوری اسلامی روبرو شد. روز گذشته و در ادامه این واکنش ها، تعداد زیادی از هواداران آیت الله خامنه ای، شخصیت ها و گروه های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و نیز مقامات دولتی و قضایی  خواستار برخورد با معترضان و مجازات و حتی اعدام رهبران جنبش سبز شدند.

در میان این افراد مقاماتی هم بودند که در جریان انتخابات گذشته ریاست جمهوری یا به صراحت و یا به صورت غیر رسمی از میرحسین موسوی حمایت کرده بودند و بعد از انتخابات نیز حاضر به محکوم کردن صریح معترضان نشده بودند و به همین علت طرفداران آیت الله خامنه ای آنها را مصداق “خواص بی بصیرت” در سخنان رهبر جمهوری اسلامی می دانستند.

حسن روحانی، علی اکبر ناطق نوری و محمد امامی کاشانی از جمله این افراد بودند که موضع گیری آنها علیه تظاهرات 25 بهمن، تعجب و حیرت سایت های خبری اصولگرا را نیز برانگیخت.

علی اکبر ناطق نوری دیروز خواستار “برخورد قاطع” قوه قضائیه با “مسببین حادثه 25 بهمن” شد.

رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: “کسانی که روزگاری در کنار خدمتگزاران جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و به نظام و انقلاب خدمت می کردند و امروز در مقابل ملت و نظام قرار گرفته اند، اگر کمترین هوش سیاسی و غیرت داشتند، باید خود و اندک هوادارانشان را در روز ملی 22 بهمن فرا می خواندند تا ضمن دفاع از آرمان‌های امام و انقلاب و رهبری از مردم مصر و قیام ملت مصر هم حمایت می کردند.”

او اتفاقات روز 25 بهمن را “غیرقانونی و غیرشرعی” دانست و آنرا محکوم کرد.

ناطق نوری تاکید کرد: “قوه قضائیه باید بر اساس قانون و عدالت اسلامی با مسببین این حادثه شرم آور برخورد قاطع نماید.”

به گفته او، ملت ایران “پای اصول انقلاب، نظام، رهبری و ولی فقیه ایستاده و جان خود را در این راه فدا خواهد کرد و از حریم نظام دفاع خواهد کرد.”

رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری افزود: “فتنه گران در حساس ترین شرایط خاورمیانه ، عملی ضد انقلابی انجام دادند و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ایران و اسلام فراهم کردند.”

ناطق نوری در ادامه گفت: “دشمنان باید بدانند ما شاید در داخل خانه خود اختلاف سلیقه هم داشته باشیم، اما آنگاه که اصول و ارزشهای نظام، اسلام ، استقلال کشور و منافع ملی به خطر بیفتد ، اعضاء خانه همه اختلاف سلیقه ها و انتقادها را کنار می گذارند و یک دل و یک صدا از نظام دفاع می کنند ، همانگونه که پیش از این دفاع کرده اند.”

ناطق نوری شعارهای کشورهای غربی و رسانه های آنها را “دروغین” و سیاستهایشان را “چندگانه و مزورانه” خواند و افزود : “آنها فقط به دنبال منافع خود بوده و هستند.”

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: “رسانه های بیگانه قصد داشتند ضمن کمرنگ جلوه دادن راهپیمایی باشکوه 22 بهمن، از اتفاقات 25 بهمن شبیه سازی کنند و آنرا به انقلاب مردم مصر متصل کنند که این حرکت ، عملی خبیثانه و زشت بود و البته ناکام ماند.”

او مردم ایران را آگاه و هوشیار دانست و تصریح کرد: “همین انسجام و حضور در صحنه و پیوند مردم با ولایت و رهبری ، مهمترین عامل بقا و پایداری نظام و کشور است.”

حسن روحانی هم با محکوم کردن حوادث 25 بهمن، این اتفاقات را “حرکت گروهی فریب خورده” عنوان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از قوه قضائیه خواست تا “براساس وظایف ذاتی خود نسبت به این حرکت ضدانقلابی اقدام کند.”

به گفته او، حرکت ضداسلامی و ضد ملی 25 بهمن از یک سو می‌خواست فریاد قاطعانه ملت ایران در روز 22 بهمن را تحت‌الشعاع قرار دهد و از سوی دیگر وسیله‌ای برای انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و شکست اخیر آنان گردد.”

 

وعده مجدد دادستان

 

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور هم روز گذشته برای چندمین بار در ماه های اخیر، محاکمه رهبران جنبش سبز را “قطعی” عنوان کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه اقدامات اخیر “سران فتنه” قابل گذشت نیست، گفت: “قطعا آنها محاکمه می‌شوند.”

در روزهای اخیر مقامات جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس، اتهامات میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی را محاربه، افساد فی الارض و بغی اعلام کرده اند. اتهاماتی که در صورت اثبات، مجازات آنها اعدام است.

محسنی اژه ای افزود: “افرادی که در طول سال گذشته و امسال در جریان فتنه با‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی که دشمنان اصلی کشور هستند همراهی کردند ظلم بزرگ و جنایت عظیمی را مرتکب شده‌اند. این افراد در حالی که در ۲۵ بهمن ماه زمانی که مردم شیرینی راهپیمایی ۲۲ بهمن را در ذهن خود ثبت می‌کردند با همراهی دشمنان قسم خورده همصدا شده و دوباره جنایت آفریدند.”

او گفت که: “این افراد و به خصوص مسببین اصلی این حادثه مطمئنا باید به کیفر برسند زیرا مردم را برای آشوب مجدد و ناامنی و به آتش کشیدن اموال عمومی به خیابان‌ها دعوت کردند.”

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه “اقدامات اخیر سران فتنه قابل گذشته نیست”،افزود: آنها بعد از نصیحت تمام دلسوزان و هشدار خواص همچنان بر اقدامات مجرمانه و غیرقانونی خود پافشاری کردند و باید منتظر کیفر باشند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به تظاهرات دیروز تعدادی از هواداران حکومت در تهران اظهار کرد: “امروز مردم ما در ذهن خود سران فتنه را به کیفر رساندند و بالاترین تنفر خودشان را از آنها اعلام کردند و درخواست آنها از دستگاه قضا برای برخورد با سران فتنه به حق است.”

دیروز همچنین سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت که “ملت ایران و حوزیان تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون پای ولایت و انقلاب ایستاده اند و با تمام وجود تا محو کامل فتنه گران در صحنه اند” و محسن رضایی هم برای دومین بار در دو روز گذشته گفت: “باید با فتنه‌گران روز 25 بهمن برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد.”

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه “نیروهای انقلاب باید خط خود را از جریانات فتنه‌گر مشخص سازند”، اظهار کرد: “ما باید بدون هیچ تردیدی در اتوبان ولایت فقیه و پشت سر رهبری حرکت کرده و از این مسیر خارج نشویم. برای کسانی که یک زمانی شناسنامه‌ای در انقلاب داشتند و امروز کنار مریم رجوی قرار گرفته و آمریکا آنها را عمله خود کرده متاسف هستم.”

جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه اسلامی مهندسین، شورای هماهنگی حرکت های جهادی، جبهه اصولگرایان اصلاح طلب، جهاد دانشگاهی، سازمان دارالقرآن حکیم و مجمع جهانی اهل بیت از جمله تشکل ها و گروه هایی بودند که دیروز با محکوم کردن تظاهرات روز 25 بهمن، خواستار دستگیری و محاکمه رهبران جنبش سبز شدند.

تعداد زیادی از نمایندگان مجلس مانند محمدرضا باهنر، احمد توکلی، حسن غفوری فرد و … در سخنان شدیداللحنی خواستار برخورد جدی و سخت قوه قضائیه با معترضان و رهبران آنها شدند.