جوانفکر آزاد می شود؟

نویسنده
مهناز ملکوتی

» تهدید بازدید از اوین کارساز بود

شعار “می شود و می توانیم” محمود احمدی نژاد اگر در سطح عمومی و اقتصادی شکست سنگینی خورد اما در حوزه شخصی رییس دولت چنین نبود؛ چرا که آنطور که پیداست تهدید احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین چاره ساز بوده و رسانه ها از آزادی قریب الوقوع علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی وی خبر می دهند.

مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد درست هنگامی که رییس او در نیویورک، خود را آماده می کرد تا پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل قرار بگیرد، از سوی ماموران اجرای احکام دادستانی تهران دستگیر و برای گذران دوران ۶ ماهه محکومیت روانه زندان اوین شد.

جوانفکر در خصوص اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه‌ نامه “خاتون” به ۶ ماه حبس و در مورد اتهام انتشار مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی در این ویژه ‌نامه به ۶ ماه حبس دیگر محکوم شد. بر اساس این رای، وی مجموعاً به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۳ سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم شده بوداما مدتی بعد شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور با نقض حکم دادگاه، یک فقره مجازات شش ماه حبس تعزیری علیه علی اکبر جوانفکر را حذف و شش ماه حبس تعزیری دیگر علیه وی را قطعی کرد.

او در پرونده ای دیگر از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به دلیل توهین به رهبر جمهوری اسلامی به یک سال حبس و ۵ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شده بود که با وساطت احمدی نژاد و عفو آیت الله خامنه ای مواجه شد.

احمدی نژاد اما هنگام ورود به ایران در پاویون فرودگاه مهرآباد، بلافاصله نسبت به دستگیری مشاور خود واکنش نشان داد و اعلام کرد: “هنگامی که خبر دستگیری آقای جوانفکر را شنیدم بسیار متاسف شدم که در آستانه سخنرانی رئیس جمهور که فضای سیاسی جهان منتظر شنیدن صدای ملت ایران است چنین اتفاقی رخ داد. هنگامی که مشاور رئیس جمهور و رئیس خبرگزاری دولت دستگیر شد این در صدر اخبار آمد و واقعاً نمی دانم چه باید گفت.”

وی همان موقع وعده داد که این قضیه را قطعا پیگیری می کند و روز بعد هم اخباری در خصوص گفتگوی تلفنی او و مشاور زندانی اش در سایت ها منتشر شد.بعد هم احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود به شدت از جوانفکر دفاع کرد و بازداشت او را نادرست خواند: “اگر کسانی که این کار را انجام دادند گیر آوردید از آنها بپرسید؛ لابد ضرورت خیلی مهمی بود که ۱۰ دقیقه مانده به سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل آقای جوانفکر را دستگیر کردید. این کار اصلا کار خوبی نبود و من از این مسئله متاسفم و حتما خودشان هم متوجه شدند که این کار جز آنکه به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شود فایده‌ای نداشته است. اهانت به رهبری حتما به آقای جوانفکر نمی‌چسبد و به نظرم باید در خصوص ایشان حوصله می‌کردند.”

احمدی نژاد همان موقع اعلام کرد که در حال پیگیری موضوع بازداشت مشاور مطبوعاتی خویش است و حتما در خصوص جوانفکر با کسانی که “باید” صحبت‌ کند، صحبت خواهد کرد. گفته می شود وی یک روز پیش از کنفرانس مطبوعاتی، دیداری با رهبر جمهوری اسلامی داشته اما نتیجه ای برای آزادی جوانفکر نگرفته است.

یک روز پس از آن کنفرانس ظاهرا صحبت احمدی نژاد با کسانی که باید نتیجه نداد و سایت شبکه ایران وابسته به روزنامه ایران به نقل از یک منبع آگاه از برنامه احمدی نژاد برای بازدید از همه بخش های زندان اوین خبر داد.

به نوشته شبکه ایران: “این منبع آگاه هدف از انجام این بازدید را آگاهی رئیس جمهور از وضعیت زندانها، بررسی راهکارهای عملی جهت تعامل و همکاری بهتر قوای مجریه و قضائیه جهت بهبود وضعیت زندان ها، آگاهی از مشکلات زندانیان به ویژه زندانیان مالی و دیه و… عنوان کرد.”

بلافاصله پس از اعلام این خبر، مدیر کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه اعلام کرد که هرگونه بازدید افراد و اشخاص از زندان اوین تابع مقررات و ضوابط خاص است.

ناظران اما خبر بازدید احمدی نژاد از زندان را نوعی تهدید از سوی رییس دولت پس از شکست رایزنی های او برای آزادی جوانفکر ارزیابی کردند؛ تهدیدی که در راستای شعار “می شود و می توانیم” احمدی نژاد گویا در آستانه رسیدن به نتیجه است.

او یکبار دیگر هم در سال گذشته با استفاده از همین تکنیک توانسته بود ماموران دادستانی تهران را که برای بازداشت جوانفکر به روزنامه ایران رفته بودند دست خالی برگرداند. احمدی نژاد طی تماسی با صادق لاریجانی تهدید کرده بود اگر جوانفکر آزاد نشود جلسه هیات دولت را در روزنامه ایران برگزار می کند.

سایت بازتاب، عصر دیروز(چهارشنبه) ضمن احتمال آزادی جوانفکر با یکی از اعضای خانواده او هم گفتگوی کوتاهی داشت. به گفته این عضو خانواده جوانفکر “خانواده وی برای استقبال از جوانفکر به مقابل زندان اوین نرفته اند، اما در صورت آزادی، وی با تیم حفاظتی خود به منزل یا محل کارش خواهد رفت.”

وی در پاسخ این پرسش که آیا جوانفکر با نقض حکم محکومیتش آزاد می شود یا قرار است به مرخصی بیاید، به خبرنگار بازتاب گفته: “فکرمی کنم وی آزاد شود.”

مسئول دفتر جوانفکر نیز در گفتگو با بازتاب، اعلام جزئیات بیشتر در مورد آزادی جوانفکر را به دفتر دادستان تهران موکول کرد و افزود: “بعید است وی امروز (چهارشنبه) آزاد شود، اما ما پیگیر موضوع هستیم.”

با این وجود، تا لحظه تنظیم گزارش هیچگونه خبری دال بر آزادی جوانفکر در سایت های نزدیک به دولت منتشر نشده است. جوانفکر که از دو هفته پیش در زندان به سر می برد اگر هم آزاد شود به دلیل محرومیت از فعالیت های مطبوعاتی به مدت سه سال نمی تواند به خبرگزاری ایرنا یا روزنامه ایران بازگردد. احمدی نژاد چند روز پیش محمدحسین اسلامی فر از کارمندان قدیمی خبرگزاری ایرنا و پسرخاله اکبر جوانفکر را به عنوان سرپرست خبرگزاری دولت منصوب کرد.

مشخص نیست در صورت آزادی مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد، تشکل های دانشجویی، نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی که در تشکر از قوه قضاییه بابت “اجرای بی تعارف” عدالت در بازداشت مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی طومار امضا کرده اند چگونه نسبت به این روش قوه قضاییه اعتراض خواهند کرد.