اصول‌گرایان نمی توانند با هم ائتلاف کنند

نویسنده
حسین محمدی

» افزایش اختلافات در مرحله دوم انتخابات

با گذشت بیش از یک هفته از برگزاری انتخابات مجلس نهم و کشیده شدن رقابت در برخی حوزه‌ها، از جمله 25 کرسی تهران به دور دوم، اختلافات میان گروه‌های اصول‌گرا دوباره بالا گرفته است.

یک عضو جبهه متحد اصول‌گرایان، و دبیران کل دو جبهه پایداری و ایستادگی، اعلام کرده‌اند که در دور دوم انتخابات به طور مستقل شرکت می کنند و با هیچ گروهی ائتلاف نخواهند کرد و لیست مشترکی نیز نخواهند داشت.

پیش از برگزاری دور اول انتخابات، این گروه‌ها تاکید داشتند که در انتخابات به لیست واحدی خواهند رسید؛ به ویژه آنکه چند تن از اصول‌گرایان، به نقل از رهبر جمهوری‌اسلامی گفته بودند که وی مایل است اصول‌گرایان با یک لیست واحد در انتخابات حاضر باشند. با این حال بنا به اعلام مهدوی‌کنی، لیدر جبهه متحد اصول‌گرایان، حداقل 13 گروه مختلف از اصول‌گرایان در انتخابات حاضر شده بودند.

اکنون حمیدرضا ترقی، یک عضو جبهه متحد، خبر داده است که “در حال حاضر تصمیمی مبنی بر اینکه جبهه متحد بخواهد با دیگر جبهه‌ها ائتلاف کند وجود ندارد. البته پیشنهاداتی را برخی از افراد مطرح کرده بودند که بهتر است ائتلافاتی صورت بگیرد اما هنوز قطعی نشده است و اولین جلسه در این خصوص امشب برگزار می‌شود”.

وی افزوده است: “حتی برخی از افراد در جبهه متحد اصولگرایان نیز موضع‌گیری‌هایی مبنی بر اینکه چنین موردی مدنظر نیست، مطرح کرده بودند از جمله آقای باهنر که گفته بودند ائتلافی در دور دوم بین جبهه‌ها صورت نمی‌گیرد”.

باهنر پیش از این نیز گفته بود که وجود برخی افراد مشترک در لیست‌ها موضوع جالبی نیست و لیست‌ها یا باید مشابه باشند یا نیازی به ارائه لیست مشترک نیست.

ترقی درباره دلایل عدم ائتلاف نیز گفته است: “باید با حفظ رقابت سالم به گونه‌ای عمل شود که حق کسانی که آراء بالایی هم داشته‌اند ضایع نشود، چون اگر ائتلاف صورت بگیرد برخی افراد خواه ناخواه حذف می‌شوند و در این موارد باید رضایت همه جلب شود و گرنه هیچ گروهی قبول نمی‌کند که ائتلاف انجام گیرد”.

در همین حال مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، نیز گفته است که این گروه در دور دوم انتخابات  ائتلاف نخواهد کرد.

جبهه پایداری با محوریت مصباح یزدی، از سوی اصول‌گرایان به عنوان عامل اصلی انشقاق در میان آن‌ها شناخته شده است.

اکنون آقاتهرانی درباره دور دوم انتخابات می‌گوید: “این جبهه در دور دوم انتخابات به صورت مستقل وارد عمل شده و با هیچ گروه و تشکلی لیست مشترک ارائه نخواهد داد”.

چند ماه پیش از انتخابات، روح‌الله حسینیان اعلام کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی مایل است اصول گرایان با یک لیست وارد انتخابات شوند. اما در ماه‌های گذشته اختلافات میان دو طیف اصول‌گرایان بیشتر شد، به گونه‌ای که حمید رسایی ـ از نزدیکان مصباح یزدی ـ درباره ائتلاف با جبهه متحد اصول‌گرایان گفت: “الان وقت وحدت نیست…. اگر ما وحدت می کردیم فشار اینها به نظام و آقا بیشتر می شد”.

اعضای جبهه پایداری دلیل این مساله را حضور “ساکتین فتنه” در جبهه متحد اصول‌گرایان دانسته بودند. آن‌ها از افرادی هم‌چون علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف با این عنوان نام می‌برند.

آقاتهرانی افزوده: “عده ای قبل از شروع انتخابات با طرح شعار وحدت بر این محور صحبت‌های خود را استوار کرده بودند که اصولگرایان نبایستی با یکدیگر رقابت داشته باشند ولی انتخابات مجلس نهم ثابت کرد که اصولگرایان می‌توانند در یک شرایط مطلوب رقابت سازنده‌ای را داشته باشند”.

وی ادامه داده است: “‌جبهه پایداری بر مواضع قبلی خود همچنان استوار است و لیست مشترک با هیچ تشکلی ارائه نخواهد داد از این رو با معرفی چهره‌های اصلح، انتخاب را به خود مردم واگذار خواهد کرد”.

وی خاطرنشان کرده است: “مطرح کردن شعار وحدت برای جریان اصولگرایی کافی نیست و این موضوع اثبات شده است که اصولگرایان نیز می توانند در یک فضای مناسب با یکدیگر رقابت کنند”.

پیش از این مصباح یزدی، لیدر جبهه پایداری گفته بود که در برخی موارد لازم است اعضای این جبهه در مقابل برخی افراد سکوت کنند و پنهانی از گروه دیگری حمایت کنند.

پس از برگزاری انتخابات، برخی از حامیان جبهه پایداری گفته‌اند که سپاه پاسداران به ضرر این جبهه در انتخابات وارد عمل شده و باعث ریزش آرای کاندیداهای این جبهه شده است.

از سوی دیگر، یدالله حبیبی، دبیر کل جبهه ایستادگی نیز گفت: “جبهه ایستادگی بر اساس‌‌ همان تحلیل و وظیفه‌ای که در دور اول انتخابات برای خود قائل بود در مرحله دوم انتخابات نیز شرکت خواهد کرد.