اسلامیت و انسانیت از نظام حذف شده است

نویسنده
شیرین کریمی

» بیانیه اعتراضی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی؛

دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه ای اضمن اعتراض به ادامه “بازداشت فعالین سیاسی و مدنی و نقض گسترده حقوق بشر” تاکید کرد که “در یک ماه گذشته شهرهای کشورمان شاهد صحنه های دلخراشی بود که دیگر تضییع حقوق رای دهندگان در برابر آن محلی از اعراب نداشت. آنچه در این روز ها بیشتر از برگه های رای لگدمال شد جان و حیثیت انسان ها بود.”
در این بیانیه آمده است: یک ماه از جمعه سیاه خرداد ماه میگذرد. جمعه ی سیاهی که با کودتای انتخاباتی اقتدارگرایان مردمانی که خسته از دروغ و ریا به تغییر وضع موجود رای داده بودند را با دروغی عظیم تر از هر آنچه تا به حال شنیده بودند مواجه کرد. مردمانی که رای خود را میخواستند با اعتراض به خیابان ها آمدند و آنچه نصیبشان شد نه برگه های رای که گلوله و باتوم بود. فاز دوم کودتا از روز بعد از انتخابات با سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم و بازداشت گسترده ی فعالین سیاسی آغاز شد. در این یک ماه گذشته شهرهای کشورمان شاهد صحنه های دلخراشی بود که دیگر تضییع حقوق رای دهندگان در برابر آن محلی از اعراب نداشت. آنچه در این روز ها بیشتر از برگه های رای لگدمال شد جان و حیثیت انسان ها بود. انحراف در جمهوریت نظام از مدت ها پیش شکل گرفته بود و آنچه در این یک ماه شاهدش بودیم حذف اسلامیت و انسانیت از حکومتی بود که در خیابان ها بر مردمی که فریاد الله اکبر سر میدادند، آتش می گشود.
در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به “افزایش بازداشت فعالین سیاسی و مدنی به شکلی جنون آمیز” آمده است: امروز هر گونه پیگیری جهت کسب اطلاع از وضعیت بازداشت شدگان چه به لحاظ خبری و چه به لحاظ حقوقی نیز با برخوردی قهر آمیز مواجه می شود. به طوری که اکثر وکلای بازداشت شدگان نیز خود هم اینک در زندان به سر می برند و روزنامه نگارانی که اقدام به انتشار اخبار یک ماه گذشته کرده اند نیز یا بازداشت شده اند یا نشریه و سایت خبری آنها به شیوه ای از ادامه فعالیت منع شده است. این اقدامات به حدی گسترده بوده که ایران بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان لقب گرفت.
در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم:نقض گسترده ی حقوق بشر در این یک ماه بی سابقه بوده است و هیچ کدام از بازداشت شدگان از حقوق ابتدایی خود نظیر برخورداری از وکیل در دوران بازداشت و همچنین تفهیم اتهام ظرف 24 ساعت پس از بازداشت که مصرح در قانون اساسی نیز می باشد برخوردار نبودند. تمامی این موارد در کنار شیوه ی غیر انسانی نگهداری بازداشت شدگان در سلول های انفرادی و فشار به آنان جهت بیان اعترافات دروغین حتی در کشور های کودتا زده نیز بی سابقه بوده است.حمله به دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی در این یک ماه نیز روزهای بس سیاه تر از تیر ماه 78 را رقم زد و تعداد بی شماری از دانشجویان در دانشگاه های تهران، امیرکبیر، اصفهان، بابل، صنعت نفت، همدان و بیرجند بازداشت شدند که هنوز وضعیت بسیاری از آنان از جمله نیما نحوی، علی تقی پور، محسن برزگر، اشکان ذهابیان، ایمان صدیقی، سیاوش سلیمی نژاد، حسام الدین باقری، حمیدرضا جهان تیغ از دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل و بهزاد پروین و علی سپندار از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه بیرجند و همچنین عزت تربتی عضو هیات رییسه شورای تهران دفتر تحکیم وحدت مشخص نیست.
دفتر تحکیم وحدت در این بیانیه با “اعلام انزجار نسبت به سرکوب گسترده ی فعالین مدنی، سیاسی، دانشجویی و همچنین کشتار مردم بی دفاع در خیابان ها” ادامه روند موجود را “شکست پروژه ی انقلاب اسلامی” دانسته و تاکید کرده است که “آغاز دولت دهم به این شیوه خط بطلانی است بر تمامی آرمان ها و خواسته های مردمانی که 30 سال پیش حکومت مستبدانه ی پهلوی را ساقط کردند.”

در بخش پایانی این بیانیه می خوانیم:اتحادیه انجمن های اسلامی سراسر کشور ضمن اعلام همدردی با خانواده ی تمامی شهدای اخیر از جمله خانواده ی آقای سهراب اعرابی که پس از بیست روز بی خبری از فزندشان جنازه ی وی را به خانواده اش تحویل داده اند، ادامه بازداشت گسترده ی روزنامه نگاران، وکلا و اعضای ارشد احزاب نهضت آزادی، جبه ی مشارکت، سازمان مجاهدین، کارگزان سازندگی و سازمان ادوار تحکیم وحدت را تقبیح نموده و خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان حوادث اخیر همچون آقایان و خانم ها کیوان صمیمی بهبهانی، احمد زید آبادی، عبدالله مومنی، علی وفقی، عبدالفتاح سلطانی، محمدعلی دادخواه، عبدالرضا تاجیک، محمد توسلی، سعید حجاریان، محمد عطریانفر، محمد قوچانی، عیسی سحرخیز، شیوا نظر آهاری، سعید لیلاز، مصطفی تاج زاده، صادق نوروزی، فیض الله عرب سرخی، جواد امام، مجید نیری، محسن میردامادی، عبدالله رمضان زاده، محسن صفایی فراهانی، داوود سلیمانی، سعید شیرکوند، علی تاجرنیا، هدایت الله آقایی، جهانبخش خانجانی، محسن امین زاده، بهزاد نبوی، محمدرضا جلایی پور، شهاب طباطبایی، سمیه توحیدلو، محمدعلی ابطحی، عماد بهاور، محمدباقرعلوی، کامبیز نوروزی، مهسا امرآبادی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مجتبا تهرانی، مازیار بهاری، علیرضا بهشتی پور شیرازی، اسماعیل حق پرست، مهدی زابلی، روح اله شهسوار، فریبرز سروش، کامبیز نوروزی، مسعود باستانی، محمدرضا یزدان پناه، کاوه مظفری، مجید دری و ضیا نبوی می باشد.