مشکل ایران من نیستم، مشکل اسناد و مدارک است

نویسنده

» دادستان آرژانتینی در مصاحبه با اینفو بائه

آلبرتو نیسمان، دادستان ارشد آرژانتین، روز سه شنبه بار دیگر اظهار داشت که تلاش خواهد کرد تا “تمامی ابزارهای قضایی” برای مظنونان سوءقصد مرکز همیاری یهودیان [آمیا] در سال ۱۹۹۴ باز بماند. او گفت: “ما همچنان به رویه خود ادامه خواهیم داد.”

نیسمان از پیشرفت حاصل شده در تحقیقات گفت و نسبت به نفوذ ایران در آمریکای لاتین ازطریق واحدهای کوچک جاسوسی که هدف شان انجام اقدامات تروریستی است هشدار داد. او به عنوان مهمان کنگره یهودیان آمریکای لاتین سخن می گفت که در آن نمایندگان جامعه یهودیان و نمایندگان اپوزیسیون حاضر بودند.

او در برابر صدها نفر اظهار داشت: “سوءقصد آمیا یک واقعه مستقل نبوده […] براساس شواهد به دست آمده، حکومت تهران در چندین کشور پایگاه های جاسوسی مستقر کرده تا به تبلیغ یک اسلام اصولگرا بپردازند.”

به گفته او، این نفوذ به سال های ۱۹۸۰ بازمی گردد و توسط هیأت های دیپلماتیک و نهادهای فرهنگی که دارای “فعالیت های دوگانه برای پنهان کردن اقدامات تروریستی” بوده اند تغذیه شده است. او در مورد آرژانتین گفت که در آن زمان یک حس ضد یهودی در میان نیروهای مسلح آرژانتین شکل گرفته بود.

نیسمان شواهدی یافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی تقریباً به تمامی کشورهای آمریکای جنوبی نفوذ کرده. او همچنین از پلیس بین الملل خواست که نسبت به دستگیری مظنونان که اکثر آنها از مسؤولان فعلی و سابق حکومت جمهوری اسلامی اند، احتیاط شدیدی به خرج دهد.

او در ادامه افزود: “مشکل ایران من نیستم. مشکل شواهد و مدارکی است که وجود دارد.” او قبل از کنفرانس در پاسخ به مطبوعات و در اشاره به امضای تفاهم نامه با حکومت تهران در مورد سوءقصد آمیا گفت: “من آن را ازطریق رسانه ها متوجه شدم. هر وقت ازسوی قاضی [رودولفو کانیکوبا کورال] در جریان نتیجه کار قرار گرفتم، سریعاً بیانیه ای منتشر خواهم کرد.”

او درخصوص اینکه ممکن است احکام جلب تغییر کنند گفت: “این احکام همچنان به قوت خود باقی اند و من هیچ دلیلی برای لغو آنها نمی بینم.”

منبع: اینفو بائه، ۲۶ ژوئیه