ایران به سیاست های ترکیه تردید دارد

نویسنده

» گزارش رویترز از اختلاف ایران و ترکیه

ترکیه ماه گذشته استانبول را به عنوان مکان انجام دور جدید مذاکرات هسته ای در 13 آوریل اعلام کرد؛ پیشنهادی که به نظر می رسید از سوی وزیر خارجه ایران هم مورد اسقبال واقع شده است.

ترکیه مکررا از حق ایران برای توسعه فن آوری صلح آمیز هسته ای دفاع کرده است. آمریکا و متحدانش ظن آن دارند که تهران تحت لوای برنامه هسته ای خود در پی دست یابی به سلاح هسته ای است، و به همین دلیل تحریم هایی را بر بخش مالی و انرژی این کشور اعمال کرده اند.

تهران می گوید برنامه هسته ای آن صلح آمیز است و مایل است مذاکرات هسته ای با کشورهای 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان را از سر بگیرد.

روابط گرم ایران و ترکیه در طول سال گذشته بر سر موضع ترکیه در مورد اعتراضات سوریه، متحد نزدیک ایران در منطقه، رو به سردی رفته است.

ترکیه، که از دوستان قدیمی اسد، رئیس جمهور سوریه است از وی خواسته است تا به سرکوب خونین معترضین پایان دهد.

محسن رضایی، نامزد سابق ریاست جمهوری ایران گفت “با توجه به اینکه دوستان ما در ترکیه به برخی از توافقات خود عمل نکرده اند بهتر است مذاکرات در کشور دوست دیگری انجام شود.”

وی اشاره نکرد ترکیه به کدام یک از توافقات انجام شده عمل نکرده است، ولی گفت بغداد، دمشق یا بیروت مکان های بهتری برای مذاکرات هستند.

او افزود: “قبول استانبول به عنوان مکان مذاکرات به بقیه این تصور غلط را می دهد که ایران از موضع ضعف مذاکرات می کند.”

رضایی طی سه دهه گذشته از چهره های با نفوذ سیاسی در ایران بوده است.

وی در انتخابات ریاست جهموری سال 2009 به رقابت با محمود احمدی نژاد پرداخت؛ وی دبیر شورای تشخیص مصلحت نیز هست که از نهادهای مورد مشورت رهبر ایران به شمار می آید.

اظهارات او یکی از انتقادات نادر مقامات ایرانی از سیاست های ترکیه به شمار می رود.

رهبر ایران مذاکره با ترکیه در زمینه اقتصادی را برای کاهش اثر تحریم ها بر اقتصاد ایران مفید دانسته است. لیکن برخی از قانونگذاران ایرانی از نقش و سیاست ترکیه در منطقه انتقاد کرده اند.

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس ایران ترکیه را به آوردن پیام آمریکا و اسرائیل متهم کرد و گفت: “او مسلما در کشور خود مورد نفرت مردم قرار خواهد گرفت و سایر کشورهای منطقه نیز خواهند دید که ترکیه دست در دست قدرت های غربی دارد.”

کوثری میزبانی ترکیه را در برگزاری نشست “دوستان مردم سوریه” محکوم کرد و گفت این گروه دشمن سوریه هستند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نشست استانبول را “رشوه به اسرائیل” خواند و گفت کشورهای منطقه که رژیم سوریه را دیکتاتوری می نامند خود رژیم های بدتری دارند.

تنش با ترکیه برای ایران مشکل است زیرا ایران به تمام دوستان منطقه ای خود برای مبارزه با تحریم ها نیاز دارد.

منبع: رویترز – 3 آوریل 2012