شورای نگهبان نظر رهبر را تایید کرد

نویسنده
شروین امیدوار

» جنتی: تخلفات غیر قابل اعتناست

دوشنبه شب و در حالی که حضور هزاران مامور نظامی، انتظامی و شبه نظامی در خیابان های تهران و اغلب شهرهای بزرگ کشور از تدابیر ویژه امنیتی در سراسر کشور حکایت داشت، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نامه ای به وزیر کشور نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم را تائید کرد.

نامه احمد جنتی در بخش خبری ساعت 9 شب از تلویزیون دولتی ایران منتشر شد. وی در این نامه  اعتراض های میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی سه کاندیدای دیگر انتخابات را رد کرد و نوشت: “از آن‌جا که بخش عمده‌ای از موارد اعلامی از مصادیق تخلف یا تقلب انتخاباتی خارج و بعضا تخلفات مختصری که وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غیرقابل اعتناست، سرانجام شورای نگهبان با بررسی موضوع در جلسات عدیده و با وارد ندانستن شکایات و اعتراضات، صحت انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری را طبق ماده ‌79 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مورد تأیید قرار داد.”

نظر شورای نگهبان پس از آن اعلام شد که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در روزهای 23 و 29 خرداد پیش از شورای نگهبان خود راسا اقدام به تائید انتخابات کرده و به کاندیدا ها و مردم معترض هشدار داده بود که در صورت تداوم راهپیمایی های اعتراض آمیز مسئولیت کشته شدگان و مجروحان و حوادث دیگر بر عهده آنهاست.

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه تهران در حالی صورت گرفت که میلیون ها ایرانی از جمله دست کم 3 میلیون شهروند تهرانی (بنا بر گواهی شهردار تهران در مجلس) روز دوشنبه 25 خرداد به دعوت میر حسین موسوی و مهدی کروبی در تهران و سراسر کشور به راهپیمایی مسالمت آمیز در اعتراض به کودتای انتخاباتی دست زدند، که از سوی شبه نظامیان بسیج و یگان های ویژه نیروی انتظامی و سپاه پاسداران به خاک و خون کشیده شد و تنها در تهران 8 نفر بر اثر شلیک مستقیم اعضای گردان های عاشورای بسیج به سوی مردم کشته شدند.

روز بعد از اظهارات تهدید آمیز رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه، یعنی شنبه 30 خرداد نیز مردم تهران به صورت خودجوش قصد برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز در اعتراض به اظهارات وی و نتیجه اعلام شده انتخابات را داشتند که با هجوم هزاران مامور ویژه بسیج و سپاه و نیروی انتظامی مواجه شدند.  سرکوب شدید مردمی که این بار با “شعار مرگ بر دیکتاتور” به خیابان ها آمده بودند حداقل سیزده کشته و صدها زخمی برجا گذاشت و سپاه و نیروی انتظامی صدها نفر را در تهران بازداشت کرده و به مکان های نامعلوم منتقل کردند.

 

اسناد تخلف و تقلب انتخاباتی، هر روز بیشتر از دیروز

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی پیشتر در نامه هایی جداگانه با ارائه اسناد و مدارکی شکایت خود از تقلب گسترده در انتخابات را اعلام کرده بودند.

میرحسین موسوی در نامه خود به شورای نگهبان تقلب و تخلف گسترده در انتخابات را شامل مراحل مختلف در قبل از روز رای گیری، تخلف و تقلب در روز رای گیری، و در اعلام نتایج و پس از آن اعلام نمود و تاکید کرد که خواهان ابطال انتخابات است.

مهدی کروبی نیز طی چند نامه به شورای نگهبان اسناد تخلفات و تقلب گسترده و شکیت خود را ارائه کرد و خواستار ابطال انتخابات شد. کروبی روز یک شنبه در نامه ای به شورای نگهبان به این شورا توصیه کرد که برای حفظ جاگاه این شورا از تائید انتخابات خودداری کرده و بار مسئولیت تائید انتخابات را به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی واگذار کند.

محسن رضایی دیگر کاندیدای انتخابات پیشتر اعلام کرده بود که بنابر نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور، در 170 حوزه انتخاباتی میزان مشارکت اعلام شده توسط وزارت کشور میان 95 تا 140 درصد بوده است.

عباسعلی کدخدیی سخنگوی شورای نگهبان بعدا در برنامه ای تلویزیونی با پذیرش اینکه در بسیاری از شهرها تعداد آراء اعلام شده بیش از جمعیت واجدان حق رای بوده گفت که تعداد این شهرها 50 مورد است.

روز یکشنبه شورای نگهبان اظهار داشت که هیات ویژه ای برای بررسی شکایت کاندیداها تشکیل داده است، اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی تاکید کردند که بسیاری از اعضای این هیات خود به صراحت از احمدی نژاد حمایت کرده و نمی توانند نقش بی طرف داشته باشند. محسن رضایی نیز اعتراض مشابهی را مطرح کرد.

روز دوشنبه با پایان مهلت شورای نگهبان علاوه بر برقراری حکومت نظامی اعلام نشده در سراسر کشور و حضور هزاران مامور مسلح و امنیتی در شطح تهران و سایر شهرها، برخی از چهرهای امنیتی و نظامی جناح حاکم به طور همزمان به سخنرانی و مصاحبه پرداخته و میرحسین موسوی و مهدی کروبی و اصلاح طلبان معترض را در معرض حملات لفظی و اتهامات قضایی و امنیتی قرار دادند.

در ادامه چنین شرایطی بود که دبیر 83 ساله شورای نگهبان در شامگاه دوشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی- نظامی انتخابات 22 خرداد را تائید کرد.

با این حال روز گذشته بار دیگر اسناد جدیدی از تقلب گسترده در انتخابات منتشر شد. امیدوار رضایی بردار محسن رضایی که خود نماینده مجلس هشتم است اعلام کرد “ دربرخی صندوقها 70 درصد آرا با یک خودکار و با یک خط نوشته شده است.” امیدوار رضایی گفت که “دربازشماری غیررسمی” که در شماری از صندوق ها صورت گرفته “مشخص شده که 70 تا 80 درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق‌ها ریخته شده است. “

وی در عین حال خاطر نشان کرد که “شورای نگهبان و وزارت کشور علی‌رغم توافق صورت گرفته با آقای رضایی اطلاعات لازم را به ما ارائه ندادند. آقای رضایی هم به همین دلیل انصراف دادند. قرار بود وزارت کشور علاوه بر فهرست صندوق‌ها و آرای تفکیکی در آنها فرم‌های 22، 23 و 28 هر حوزه را که مربوط به صورت جلسه‌ها و شمارش اولیه آرا در هر صندوق بوده است را به ما ارائه دهند.”

به گفته وی: “همچنین قرار بود آمار کلی شورای نگهبان و وزارت کشور از شمارش آرا به ما ارائه شود چرا که مقایسه آنها می‌توانست در تأیید صحت شمارش آرا به ما کم کند. چون این اطلاعات به ما ارائه نشد، نمی‌توانستیم اعتراضاتمان را پیگیری کنیم.”

از سوی دیگر سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی روز دوشنبه نتیج شمارش آرا در 38 شهر را منتشر کرد که در آنها مجموع آرای سه کاندیدا یعنی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، و محسن رضایی صفر اعلام شده و همه آرا برای محمود احمدی نژاد منظور شده است.