گزارش نادرست سپاه از سفر رهبر

نویسنده
نیما فرح آبادی

» فرمانده سپاه عاشورا و بازدید از زلزله زدگان آذربایجان

در حالیکه رهبر جمهوری اسلامی پنج روز پس از زلزله اخیر در آذربایجان شرقی به این منطقه سفر کرد، فرمانده سپاه عاشورا گفته که این سفر “در ساعت های اولیه زلزله” صورت گرفت و “مرهمی به آلام مردم” و موجب “برگشتن امید به این مناطق” شد. به گفته سردار علی اکبر پورجمشیدیان، حضور آیت الله خامنه ای در میان آسیب‌دیدگان زلزله “آثار شگرفی برجا گذاشت که بدیهی‌ترین آن تابیده شدن نور امید در قلب تک‌تک زجرکشیدگان این حادثه بود.”

رهبر جمهوری اسلامی صبح روز پنجشنبه 26 مرداد در سفر از پیش اعلام نشده ای به مناطق زلزله زده در استان آذربایجان شرقی رفته است. او پس ورود به فرودگاه تبریز راهی یکی از مناطق زلزله زده شد. پیش از او محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، بلندپایه ترین مقام دولتی بود که از این مناطق دیدن کرد.

دو زمین‌لرزه شدید عصر روز شنبه، 21 مرداد، حوالی شهرهای اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند که بر اساس آمار رسمی بیش از ۳۰۰ کشته به جا گذاشت.

فرمانده سپاه عاشورا در حالی مدعی حضور آیت الله خامنه ای در ساعت های اولیه وقوع زلزله در این مناطق شده که وی با تأخیری 5 روزه به آذربایجان شرقی سفر کرد.

اعتراض به سیما

واکنش رسانه های رسمی جمهوری اسلامی به ویژه صداوسیما و مقام های حکومتی به زلزله استان آذربایجان شرقی، اعتراضات تندی در میان فعالان اجتماعی و سیاسی و کاربران اینترنتی به دنبال داشت.

این اعتراض از آنجا ناشی شد که صدا و سیما اخبار مربوط به زلزله را با اولویت چندم پخش می کرد و رهبر جمهوری اسلامی هم با ساعت ها تاخیر آن را تسلیت گفت. این در حالی است که محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور از فرستادن پیام تسلیت به آسیب دیدگان خودداری کرد.

با وجود این مسئله، فرمانده سپاه عاشورا که در جریان سفر پنج روز بعد آیت الله خامنه ای به مناطق زلزله زده با او همراه بوده، گفت که “شناخت و اشراف” رهبر جمهوری اسلامی نسبت به “اوضاع، جریان‌های سیاسی و تحرکات استکبار جهانی، بی‌تردید نشان از عمق بینش ایشان است.”

به گفته وی، “تمام روستاهایی که حضرت آقا از آنها بازدید کردند کمتر مسئولی تا آن روز به آن روستا سفر کرده بود و با مشکلات زیادی روبه رو بودند.”

پورجمشیدیان اظهار داشت: “حضرت آقا در این روز ۳۵۰ کیلومتر از فرودگاه تبریز تا روستاهای زلزله‌زده شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس را با ماشین طی کردند.”

فرمانده سپاه عاشورا ادامه داد: “طبق برنامه قرار بود که حضرت آقا در این بازدید از روستای اورنگ با ماشین عبور کنند اما یک لحظه دیدم ماشین حضرت آقا ایستاد و حضرت آقا پیاده شدند و به طرف چادرهای اسکان زلزله‌زدگان رفتند به طوری که بیشتر محافظان و ما جا ماندیم.”

وی افزود: “تا ما برسیم دیدم حضرت آقا با زلزله‌زدگان با زبان آذری شروع به صحبت کردن کرده‌اند و ضمن ابراز همدردی مجدد با ساکنان مناطق زلزله‌زده از مردم در خصوص نحوه ارائه خدمات و کمک‌رسانی سئوال می‌کنند.”

فرمانده سپاه عاشورا ادامه داد: “در روستای ‌کویچ همان ابتدای روستا پیاده شده و با پای پیاده از میان خانه‌های تخریب شده مردم عبور می‌کنند و عده‌ای خودشان را به ایشان می‌رسانند و به زبان آذری عرض ارادت می‌کنند و عرض حال، بعد هم در آغوش آقا اشک می‌ریزند. مسیر سربالایی تا میدان اصلی روستا را آقا پیاده می‌روند.”

پورجمشیدیان گفت: “‌با شنیدن خبر حضور آقا که در منطقه پیچیده بود، بیشتر زلزله‌زدگان با ترک چادرهای خود در کنار جاده انگار منتظر دیدار آقایشان بودند.”

پیش از این سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی هم با انتشار حاشیه ای از سفر وی به مناطق زلزله زده، از استقبال گسترده این مناطق از خامنه ای خبر داده بود.

 

مصیبت بدون عزا

 

آیت الله خامنه ای هشت روز پس از وقوع زلزله نیز در نماز عید فطر، این حادثه را “تلخ و مصیبت بار” خواند و افزود که “همه ملت، اندوهگین این حادثه غم بار هستند.”

او در عین حال از اعلام عزای عمومی برای این حادثه که آن را مصیبت بار توصیف کرده بود، خودداری کرد.

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به “کارهای خوبی که تاکنون برای زلزله زدگان انجام شده” افزود: “تلاشها باید ادامه یابد تا وظایف سنگین تر و بزرگ تری که در قبال هموطنان زلزله زده وجود دارد به خوبی انجام شود.”

آیت الله خامنه ای با تجلیل از “حساسیت مردم و کمکهای آنان به آسیب دیدگان زلزله” گفت: “مردم ایران هرگز در قبال چنین حوادثی، بی اعتنا نبودند و همدلی و تعاون آنها با مسئولان برای کمک رسانی به زلزله زدگان، باید ادامه یابد.”

او همچنین ابراز امیدواری کرد تا “با همت مسئولان و کمکهای مردم آثار این حادثه به کلی از بین برود و مردم منطقه زلزله زده صفحه جدید و درخشانی از عمران و آبادانی را شاهد باشند.”

اشاره خامنه ای به تلاش خودجوش مردم، هنرمندان، ورزشکاران و دیگر گروه های اجتماعی در شهرهایی مانند تهران و دیگر مناطق کشور برای کمک به زلزله زدگان بود که بازتاب وسیعی هم در رسانه های داخلی و هم در رسانه های بین المللی یافت.

محمود احمدی نژاد و جمعی از اعضای دولت او هم دو هفته پس از زلزله از مناطق بازدید کردند. محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور هم وعده داده که مناطق زلزله زده ظرف دو ماه بازسازی خواهند شد. رقمی که احمدی نژاد آن را به یک ماه و نیم تقلیل داد، ادعاهائی که دیگر نمی توان پنداشت کسی آن را باور می کند.