یک چهره یک کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

کتابی دیگر از نصرت اله نوحیان

در راه دراز رنج وپیکار

یادمانده ها( جلد چهارم) نام کتاب تازه مبارز اجتماعی، طنزپرداز، روزنامه نویس، شاعرو پٍژوهشگر است که بر اساس عنوان جلد: خاطراتی ادبی، هنری و سیاسی از بزرگ علوی تارحمان هاتفی راشامل می شود.

نصرت الله نوحیان (نوح) به سال 1310 در سمنان متولد شد. در سال 1329 زادگاهش را ترک کرد و به تهران آمد و از همان زمان فعالیت های ادبی ـ سیاسی اش را نیز آغاز کرد.

نخستین شعر او به سال 1330 در روزنامه فکاهی ـ سیاسی چلنگر (که با مدیریت محمدعلی افراشته منتشر می شد) انتشار یافت. پس از آن اشعار و آثار او در دیگر نشریات با امضای (نوح) منتشر می شد. با تشدید اختناق، پس از 28 مرداد سال 32 نوح دستگیر شد و پس از آزادی، اشعار خود را با امضاهای “سپند” و “میغ” منتشر می کرد. اولین کتاب شعرش، منظومه “گرگ مجروح” در سال 1333 پس از کودتای 28 مرداد چاپ شد ولی ماموران فرمانداری نظامی آن را از چاپخانه جمع کردند و نوح را نیز به زندان سپردند. از سال 1339 نوح ضمن کار مستمر در روزنامه کیهان (تا سال 1358) با اکثر مجلات و روزنامه های تهران همکاری داشت.

در سال 1336 نخستین مجموعه شعرش با عنوان “گل هایی که پژمرد” به چاپ رسید و دومین مجموعه شعرش “دنیای رنگها” به سال 1342 انتشار یافت. آثار تحقیقی او به ترتیب تذکره شعرای سمنان (1336)، ستارگان تابان (مقالات چاپ شده در مطبوعات پیرامون شعر فارسی 1338) دیوان رفعت سمنانی با مقدمه دکتر ذبیح الله صفا در سال 1339 منتشر شد.

پس از انقلاب، مجموعه اشعار سیاسی نوح با عنوان “فرزند رنج” انتشار یافت. در همین سالها نوح مجموعه کارهای محمدعلی افراشته را در سه جلد با عنوانهای “مجموعه های شعر محمدعلی افراشته”، “چهل داستان” و “نمایشنامه ها، تعزیه ها و سفرنامه” گردآوری و چاپ کرد. همچنین تنظیم و چاپ آثار “عجم” اثر فرصت شیرازی همراه با بررسی آثار و زندگینامه مولف در سال 1362 از دیگر کارهای نوح است. در آمریکا نیز نوح، دوره روزنامه فکاهی ـ سیاسی آهنگر چاپ ایران را با مقدمه ای پیرامون چگونگی پیدایش، انتشار و لغو و توقیف آن تجدید چاپ کرد. در سال 1373 کتاب بررسی طنز در ادبیات و مطبوعات فارسی را با مقدمه استاد محمد جعفر محجوب در سن حوزه انتشار داد و در سال 1377 “آتشکده سرد” گزینه شعر خود را چاپ کرد.

چاپ جدید تذکره شعرای سمنان و مجموعه شعر به گویش سمنانی با عنوان “ننین.هکاتی” (حرفهای ننه) از کارهای تازه نوح است که در سال 1380 منتشر شده است.

 

 

چهارمین جلد یادمانده ها آخرین این کتاب هاست در قد و قامت یک تاریخ معاصر سرشار ا زناگفته های ادبی وسیاسی و هنری. به همراه عکس هاو گزارش ها.

آثار دیگر نصرت اله نوحیان رامی توان د راین نشانی یافت:

www.safinehnooh.com

و یادمانده ها و دیگر آثا راو رااز این طریق خریداری کرد:

مرکز پخش، انتشارات پژواک (001) 408-6151030

تلفن مولف: (001) 650- 5659685