عاقبت حرف ها در کنیسه یهودیان

نویسنده
جلال یعقوبی

» تکذیب احضار علی یونسی به دادگاه ویژه روحانیت

روزنامه اعتماد دیروز خبر داد که “احضار دستیارویژه روحانی به دادگاه ویژه روحانیت” تکذیب شده است. این روزنامه نوشت: “یک منبع نزدیک به دفتر «علی یونسی» به خبرسازی برخی رسانه‌های محافظه‌کار علیه دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها واکنش نشان داد و این خبر را تکذیب کرد. چند روز پیش برخی رسانه‌های محافظه‌کار از احضار حجت‌الاسلام علی یونسی به دادگاه ویژه روحانیت به دلیل «اظهارات عجیب و جنجالی‌اش» خبر داده بودند.”

روزنامه کیهان چند روز پیش در اخبار ویژه خود ادعا کرده بود که علی یونسی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده و تعهد کتبی داده است. کیهان نوشته بود: “یک اصلاح‌طلب مدعی مشاورت رئیس جمهور که چندی پیش اظهارات عجیب و جنجالی‌اش انتقادات مسئولان مختلف کشور را به همراه داشت اخیراً از سوی دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.”

این روزنامه اضافه کرده بود: “ این فرد که بیشتر به دلیل سوابق امنیتی‌اش شناخته می‌شود بعد از حضور در دادگاه ویژه روحانیت به دلیل اظهارات‌ بی‌جا و حاشیه‌سازش مورد بازجویی قرار گرفته و تعهد کتبی داده است. وی پیش از این نیز در جمع تعدادی از اصلاح‌طلبان از لزوم تسخیر وزارت اطلاعات در دولت یازدهم سخن گفته و خط و نشانی هم برای فتح مجلس دهم کشیده بود.عملکرد ماه‌های گذشته این فرد در دولت یازدهم نشان می‌دهد که وی نه تنها اقدامات مفید و ویژه‌ای در این مدت انجام نداده بلکه ظاهراً علاقه دارد با حاشیه‌سازی‌های مداوم، افکار عمومی را از مسایل اصلی به حواشی و جنجال‌های زودگذر منحرف سازد. وی که در ایام فتنه از تجمعات غیر قانونی حمایت می‌کرد معتقد بود که باید با تجمعات در کف خیابان، از نظام امتیاز گرفته شود.”

 در ادامه این مطلب آمده بود: “اظهارات نامبرده درباره حذف نشان هلال احمر و استفاده از آرم شیر و خورشید، با مخالفت ضمنی روحانی مواجه شد که تأکید می‌کرد نشان هلال‌احمر، نشان خوب و مناسبی است.”

حملات محافظه کاران به علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری اسلامی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی از زمانی شدت گرفت که او خواستار مشارکت واقعی اقلیتهای مذهبی و قومی ایران در ساختار اداری استانها شد. او در مهرماه سال گذشته خواستار آن شد که اقلیت ها استاندار و فرماندار و وزیر شوند. او تاکید داشت: “بسیاری از اقلیت‌ها در کشور ما، ایرانی‌الاصل هستند؛ کردها و بلوچ‌ها و زرتشتی‌ها و… ایرانی‌الاصل هستند و اقلیت‌ها خیلی ایرانی‌تر از خیلی‌های دیگر هستند و به نوعی از اصیل‌ترین اقوام ایرانی‌اند. برای اداره یک کشور منطق، عقل و امنیت و عدالت اقتضا می‌کند که حقوق یکسانی برای همه شهروندان در نظر گرفته شود. در قانون اساسی به این موضوع توجه شده و در مبانی دینی و مبانی حقوق بین‌الملل آمده که حقوق اقلیت‌ها باید حفظ و همه ایرانی‌ها از حقوق یکسانی برخوردار باشند یعنی تساوی حقوق شهروندان به رسمیت شناخته شده و به تفاوت‌های مختلف قومی و مذهبی با دیده احترام نگریسته شده و آنها را تهدید ندانسته است.”

 یونسی تاکید کرده بود: “واقعیت این است که نباید فردی به دلیل ترک، بلوچ، کرد یا عرب یا مسیحی و یهودی بودن، از حقوق قانونی خود محروم شود اما در عمل ممکن است احساس شهروندان اقلیت ما مطابق این موضوع نباشد.”

او بعدها در گفتگویی دیگر بر آموزش زبان مادری در ایران تاکید کرد و یکبار نیز تبلیغات گسترده درباره وجود وهابیت در ایران را نادرست دانست. با تاکید مکرر یونسی بر حقوق اقلیتها، حملات راستگرایان به او گسترش یافت.

حتی یکبار حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: “سخنان آقای یونسی به کلی اشتباه و غلط است؛ وی به جای اینکه اقوام را به هم نزدیک کند، بدتر به نوعی اقوام را از هم جدا می کند. مطالبی که بیان می‌شود، به برخی اقوام این مسئله را تلقین می‌کند که نظام در حق آن‌ها ظلم کرده در صورتی که اقوام و اقلیت ها همیشه در ایران دارای جایگاه و احترام بوده‌اند. در مجموع نه تنها اقدامات یونسی اثر مثبت ندارد، بلکه دارای آثار منفی و بدی هم هست.”

اما بیشترین حملات به یونسی زمانی بود او درباره ترجیح آرم شیر و خورشید برای سازمان هلال احمر ایران و همچنین حقوق یهودیان سخن گفت. او گفته بود: “پرچم سه‌رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی (ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.”

یونسی در سخنرانی دیگری که در کنیسه یهودیان شیراز بیان شد، تاکید داشت: “ایرانیان سال‌های سال است که با بزرگواری و با فرهنگ بردباری دینی که دارند و با هم خوب زندگی می‌کنند. اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی می‌کنند. مردم بلد هستند با هم خوب زندگی کنند.”

 او افزود: “هیچ‌کس حق تعدی و تجاوز به حقوق هیچ اقلیتی را ندارد. حقوق شهروندی معنایش این است که حقوق برابر داریم. باید به سمتی حرکت کنیم موانع برداشته شود که هیچ ایرانی به واسطه ایرانی بودن از حقوق خود محروم نشود. یهودیان موحد هستند و از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی به‌شمار می‌روند و حق دارند که در ایران با برخورداری از تمام حقوق شهروندی خود، به‌خوبی زندگی کنند.”

سخنان جدید یونسی بهانه حملات جدید راستگرایان تندرو را فراهم کرد. روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان “چشمک یونسی” آورده بود: “یونسی که برخی منابع، عملیات رسانه‌ای برای طرح نام عبدالحمید را نتیجه فعالیت‌های او در شرق کشور و میان اهل سنت می‌دانند، جمعه شب به کنیسه یهودیان شیراز رفت و در آیین دینی یهودیان شرکت کرد. علی یونسی در جمع یهودیان حرف‌های عجیبی زد. از اظهاراتی که در آن مشکلات عقیدتی بویژه موضوع پلورالیسم در آن مشهود بود تا اظهارنظری که درباره نزدیکی «حکومت بنی اسرائیل» و جریان اصلاح طلبی گفته شد.”

حسین شریعتمداری نیز در یادداشتی با عنوان “اسب و شمشیر را پس بده!” که در روزنامه کیهان منتشر شد، نوشته بود: “آقای یونسی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: اگر من آخوند و آن خاخام بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی می‌کنند.این بخش از اظهارات ایشان نیز عجیب و تأسف‌آور است و باید پرسید؛ کدام شخصیت روحانی در داخل کشور علیه هموطنان یهودی سخن گفته و یا در گذران زندگی و انجام تکالیف و آداب دینی آنان مشکلی ایجاد کرده است؟ همانگونه که خاخام‌های ایرانی هم علیه هموطنان مسلمان خود رویه‌ای مشابه داشته‌اند. بنابراین نگاه دستیار ارشد نباید به داخل کشور باشد و اگر باشد، خطای بزرگ دیگری در کنار سایر خطاهای خویش مرتکب شده‌اند.”

 مدیر مسئول کیهان اضافه کرده بود: “و اما، اگر منظور ایشان «از من آخوند» و «آن خاخام» مواضع و عملکرد شخصیت‌های روحانی ایران و خاخام‌های ساکن رژیم صهیونیستی است که باید پرسید، کدام شخصیت روحانی در ایران غیر از تاکید بر حق مردم مظلوم فلسطین و ضرورت پایان دادن به رژیم جعلی و کودک‌کش اسرائیل سخنی بر زبان چرخانده و یا بر قلم رانده است؟! آیا جناب یونسی، جنایات رژیم صهیونیستی را انکار می‌کنند؟ و سرزمین فلسطین را متعلق به مردم مظلوم و آواره فلسطین نمی‌دانند؟”

سخنان یونسی درباره نشان شیر و خورشید هم بی جواب نماند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان “ امام روح‌الله: باید «شیر و خورشید» منحوس از ادارات قطع بشود” نوشته بود: “ «شیر و خورشید» به عنوان نمادی که اپوزیسیون همواره از آن در تجمعات ده نفره خود علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، برای مردم ایران نه تنها تقدسی ندارد بلکه نماد ایران قبل از انقلاب اسلامی است و از این رو اپوزیسیون ضد انقلاب که ادعای ایرانی‌گری دارند در دوران فتنه 88 همواره از این «نماد» برای حمایت از سران فتنه استفاده می‌کردند.”

باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما نیز از قول حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر نوشته بود: “آقایانی که در عرصه حکومت هستند، عزای نماد شیر و خورشید نگیرند و در این رابطه گورکنی نکنند چرا که این نماد مربوط به زمان ستم شاهی است. مسئله امروز و درد مردم جامعه ما نماد شیر و خورشید نیست، آقایان اگر هنری دارند به اقتصاد و فرهنگ مردم که زیر بار مشکلات اقتصادی خم شده، رسیدگی کنند.”

حتی سایت راستگرای انتخاب که در دوره انتخابات از حسن روحانی حمایت میکرد طی یادداشتی از یونسی خواست که “بیش از این، برای «دولت اعتدال» بحران زایی” نکند. نویسنده این یادداشت خطاب به یونسی نوشته بود: “جناب آقای یونسی! حضرتعالی که اتفاقاً وزیر اطلاعات بخشی از ایام اصلاحات بودید و از ریز اتفاقات آن روزها اطلاع کافی دارید، چگونه به خود اجازه می دهید تئوری منکوب و شکست خورده آن ایام را به نام دولت اعتدال پیاده کنید؟! سرانجام آن همه تندروی­ها، اقدامات خشن، ترویج مواضع رادیکال، تندخویی و گاه هتک انقلاب چه شد؟ مگر نه آنکه فضا را برای انتخاب و گزینش مردم تیره، غبارآلود و وهم انگیز کرد و معجزه ی هزاره را نثار ملت ایران کرد؟!”