مرگ تاجر ایرانی بریتانیایی نفت

نویسنده
حسین محمدی

» آتنا یزدی: برای اعتراف و تضعیف هاشمی او را ربودند

در حالی که طی روزهای گذشته اخبار مختلفی درباره مرگ عباس یزدان‌پناه یزدی در رسانه‌های منتشر شده بود٬ گلف‌نیوز به نقل از یک مقام دولتی امارات٬ این مساله را تکذیب کرده است.

گلف‌نیوز٬ به نقل از یک مقام دولتی - که نام وی منتشر نشده است - نوشته که این مقام رسمی حکومتی این قتل را تکذیب کرده اند٬ زیرا تاکنون هیچ جسدی پیدا نشده است. وی همچنین مدعی شد که مطرح شدن ادعای قتل یزدان‌پناه یزدی٬ به دلیل مطالبی است که دوستان وی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند.

خبر ربوده شدن عباس یزدان‌پناه یزدی٬ نخستین بار توسط علی‌رضا نوری‌زاده در تلویزیون ایران‌فردا منتشر شد. چند منبع غیررسمی هم این خبر را تایید کردند و در چند روزنامه معتبر بریتانیایی هم منعکس شد و سرانجام بی بی سی نیز به پخش خبر آن پرداخت. گفته می‌شود که وی روز ۲۵ ژوئن گذشته٬ در فجیره توسط نیروهای امنیتی جمهوری‌اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد. ناپدید شدن وی یک روز پس از حضور وی به عنوان شاهد در اختلاف میان دو شرکت نفتی رخ داد.

یک منبع آگاه به “روز” گفته است که یزدان‌پناه پیش از بازگشت مهدی هاشمی به ایران٬ از او خواسته بود که از این کار خودداری کند. همچنین گفته می‌شود که مهدی هاشمی از زندان پیغامی برای او فرستاده بود که از خود مراقبت کند٬ زیرا نیروهای امنیتی جمهوری‌اسلامی به دنبال بازداشت وی هستند. یزدان‌پناه همچنین پیش از بازداشت به برخی از نزدیکان خود گفته بود که در صورت بازداشت٬ مقاومتی نخواهد کرد و دست به اعتراف خواهد زد.

به گفته‌ی نزدیکان عباس یزدان‌پناه یزدی٬ وی از دوران تحصیل٬ از دوستان مهدی هاشمی بوده و این رابطه دوستانه همچنان ادامه دارد.

پس از انتشار این خبر٬ عباس عراق‌چی٬ سخنگوی وزارت خارجه٬ گرچه “هرگونه اقدام غیرقانونی جمهوری‌اسلامی در کشورهای همسایه” را تکذیب کرد٬ اما اضافه کرد که ایران “در حال بررسی جزییات این مساله” است.

اما پس از مدتی سکوت٬ روزنامه تایمز درگزارشی خبر از قتل وی داد. مساله‌ای که با تایید رسانه‌‌های دیگر روبه‌رو شد. به نوشته ی روزنامه تایمز٬ ‌دولت بریتانیا حتی پس از قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری‌اسلامی٬ اطلاعات مربوط به مکاتبات یزدی را در اختیار نهادهای امنیتی ایران قرار می داده است: “اداره مبارزه با کلاهبرداری های بزرگ با موافقت وزارت کشور بریتانیا اطلاعاتی را که بدون آگاهی آقای یزدانی از کامپیوتر او به دست آورده بود، در طول پنج سال گذشته در اختیار مقام های امنیتی ایران قرار می داده است”.

همسر وی٬ آتنا یزدی٬ در گفتوگویی مدعی شده بود که “یزدان‌پناه را برای تسویه حساب با مهدی هاشمی ربودند”٬ زیرا پیش از این “به ما گفتند که مراقب باشید چون قرار است از طرف جمهوری اسلامی کسانی با هدف ربودن آقای یزدان‌پناه به دبی بیایند. بهتر است شما و خانواده تان از دبی هر چه زودتر خارج شوید. این هشدار چند ماه پیش به ما داده شد… این که چرا عباس برایشان مهم است یک تاریخ‌چه طولانی دارد اما الان چیزی که به نظر می‌رسد با تحولات امروز، به طور مشخص آقای هاشمی رفسنجانی دوباره قوی‌تر شده‌اند. این اتفاقی است که جناح خامنه‌ای از آن خوشحال نیست. بودن عباس به آن‌ها کمک می‌کند که تحت فشار و شکنجه آن‌ چیزی را که می‌خواهند، برای تضعیف جناح هاشمی اعتراف بگیرند”.

وی در دوره ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی نیز بازداشت و برای شش ماه به اتهام جاسوسی در زندان بود. یزدان‌پناه همچنین از افرادی است که نام وی در چند پرونده نفتی مطرح شده بود. مقام‌های قضایی فرانسه، چند ماه پیش نام وی را پس از زنده شدن مجدد پرونده توتال فرانسه مطرح کردند. در بیانیه دادستانی فرانسه، نام عباس یزدی به عنوان یکی از کسانی که باید در مقابل دادگاه به خاطر نقض قوانین فرانسه و قانون رشوه‌گیری این کشور پاسخگو باشد، برده شده بود.

وی همچنین همراه با مهدی هاشمی٬‌از متهمان پرونده دریافت رشوه از شرکت نفتی استات‌اویل بود. استات اویل متهم شده بود که با دادن رشوه به شرکت ایرانی “هورتون” و استفاده از نفوذ این شرکت، سعی داشته قراردادهایی را با وزارت نفت ایران منعقد کند. این اتهام در جریان رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق استات اویل به تبریه وی انجامید. عباس یزدی مدیر شرکت هورتون است. پس از این‌‌که مجلس ششم اعلام کرد ردپایی از مهدی هاشمی در موضوع رشوه به شرکت هورتون وجود ندارد٬‌مهدی هاشمی از یکی از مدیران استات اویل شکایت کرد.

یزدان‌پناه یزدی اخیرا در درگیری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت٬ به عنوان شاهد حاضر شده بود. قرارداد نفت ایران با شرکت کرسنت٬ در دوران ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی و وزارت بیژن زنگنه منعقد شده و با اعتراض‌هایی در داخل کشور روبه‌رو شده بود و در نهایت این قرارداد توسط مجلس هفتم لغو شد. لغو این قرارداد باعث شکایت شرکت کرسنت و شکایت در دادگاه بین‌المللی لاهه شد.

روزنامه خلیج تایمز هفته گذشته گزارش داده بود که یکی از دوستان عباس یزدی به نام رضا گفته است که افراد مرتبط با پلیس امارات به او اطلاع داده‌اند که ماشینی که آقای یزدی در آن بود در آب‌های بندر فجیره پیدا شده و لباس‌های آغشته به خون آقای یزدی نیز در آن کشف شده، اما جسدی در کار نیست.

هنوز مشخص نیست که سرنوشت عباس یزدان‌پناه یزدی به چه صورت است٬ روزی خبر مرگ او منتشر می‌شود و روزی دیگر این خبر تکذیب می‌شود. با این حال در حال حاضر تنها با قاطعیت می‌توان گفت که مدت‌هاست از وی خبری در دست نیست.

رسانه های فارسی زبان گمانه های مختلفی درباره ماجرای عباس یزدان پناه مطرح می کنند. اما رسانه های معتبر کماکان در انتظار واکنش رسمی مقامات کشورهای درگیر مانده اند.