تخریب خانه ها و ضرب و شتم مردم

نویسنده
نازنین کامدار

» تجمع ساکنان "غزه ایران" در برابر صدا و سیما

در حالی که ضرب و شتم شهروندان و دستفروشان از سوی ماموران شهرداری تهران به امری روزمره تبدیل شده و هر روزه اخباری از برخوردهای خشونت آمیز این نیروها با شهروندان عادی در رسانه ها بازتاب می یابد، روز گذشته اعضای ساکن در یک شهرک مسکونی در تجمعی اعتراض آمیز در مقابل دفتر مرکزی صدا و سیمای حکومتی، از حمله و ضرب و شتم ماموران شهرداری به همراه نیروی انتظامی و تخریب منازل مسکونی شان خبر دادند.

در این تجمع، ساکنان شهرک مسکونی زیتون، از این شهرک به عنوان “غزه ایران” یاد کردند و در پلاکاردهای خود، به خشونت ماموران شهرداری و انتظامی با کودکان و زنان ساکن در خانه های تخریب شده شان اعتراض کردند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا از این تجمع منتشر کرده، “ساکنان شهرک زیتون - شهرکی واقع در شمال شرق تهران - با تجمع مقابل درهای سازمان صداوسیما، از مسوولان این رسانه خواستند که با انعکاس مشکلاتشان در این رسانه، اجازه ندهند که پس از ۲۹ سال بلاتکلیفی،‌ صدای مظلومیتشان از رسانه‌های بیگانه پخش شود”.

ایسنا افزوده است: “آنها با نصب پلاکاردهایشان بر روی میله‌های محافظ ساختمان صداوسیما، خواستار انعکاس مشکلاتشان در بخش‌های خبری صداوسیما شدند. ساکنان این شهرک مسکونی که از تعبیر “غزه ایران” در برخی پلاکاردهایشان استفاده کرده بودند، با انتقاد از شهرداری و استانداری تهران نسبت به تخریب خانه‌هایشان وهمچنین بیرون ریختن اثاثیه‌ منزلشان معترض بودند. معترضان که برخی سندهای مالکیتشان را روی میله‌های ساختمان بلال چسبانده بودند، همچنین خواستار این شدند که صداوسیمای ایران با تولید و پخش مناظره‌ای در این خصوص، به ۲۹ سال بلاتکلیفی‌ آنان پایان دهد”.

بر اساس عکس هایی که این خبرگزاری منتشر کرده، در یکی از پلاکاردها آمده است: “یزیدیانی از سلاله قاصبان فدک و ایادی سرمایه داری، ساکنان و مالکان غزه ایران (شهرک زیتون) را به خاک و خون کشیده و با تیز کردن دندان طمع خود، برای غصب زمین های تعاونی مسکن شهرک زیتون که ۳۰ سال پیش توسط وزارت جهاد کشاورزی به کارمندان اش فروخته شده، بدون هیچ حکم قضایی، با لباس های کماندویی و ضد شورش به ۴ هزار خانوار، ساکنین و مالکین شهرک زیتون حمله کرده و با ایجاد رعب و وحشت خانه های شان را با وجود داشتن سند شش دانگ و داشتن ۲۷ حکم قضایی و حتی حکم دیوان عدالت که شهرداری تهران را ملزم به صدور مجور نموده بود، بر سرشان ویران کردند و حتی بر زنان و کودکان هم رحم نکردند. لذا ما مردم شهید پرور انزجار و اعتراض خود را از این یورش ددمنشانه اعلام می داریم و محکومیت و مجازات مسببین حمله به شهرک زیتون را بخصوص شهردار تهران و استاندار تهران و معاونشان آقای تورنگ که در این حمله وحشیانه شرکت داشتند و شهرداری منطقه که با ارسال کامیون های شهرداری، بقایای اثاث منزل این مظلومان بی دفاع را پس از تخریب چپاول گرایانه به غنیمت گرفته اند، خواستاریم. و تا اعاده حیثیت و مجازات خاطیان و جبران ضرر و زیان مادی و معنوی ستمدیدگان، با اتحاد و همبستگی به تجمع و دادخواهی خود در مقابل صدا و سیما ادامه خوهیم داد”.

بر اساس این گزارش، در زمان برپایی این تجمع در مقابل ساختمان صدا و سیما، در خط ویژه ای که پس از اعتراضات سال ۸۸ در خیابان ولیعصر تهران کشیده شد، حضور ماموران پلیس ضد شورش و یگان های امداد نیروی انتظامی مشهود بود.

سایت برنا نیوز هم در گزارشی از این تجمع نوشت: “در بین تجمع کنندگان بانوان حامله ای نیز وجود دارند که بی خانه شده اند. تجمع کنندگان با شعار الله اکبر و یا حسین اعتراض خود را به عدم پوشش خبری این داستان از صدا و سیما ابراز داشتند. “

یکی از تجمع کنندگان به برنا گفته است: “بار اولی نیست که دست به تجمع می زنیم اما این بار دیگر خسته شده بودیم و می خواستیم صدایمان به جایی برسد. می دانیم که صدا و سیما به هیچ عنوان این تجمع برایش مهم نیست و با حضور نیروهای انتظامی ما را متفرق می کند. اصلا برایمان مهم نیست ما کفن پوش آمده ایم و تا آخرین قطره خونمان برای احقاق حقمان تلاش خواهیم کرد”.

گفتنیست، ساعتی پس از این سخنان نیروهای ضد شورش و یگان امداد نیروی انتظامی با برخی از تجمع کنندگان درگیر شدند و آنها را با باتوم و گلوله های دودزا مورد حمله قرار داده و به تجمع شان خاتمه دادند.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، خانه های این شهرک هفته گذشته با لودر و با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از ماموران شهرداری و انتظامی تخریب شده است.

سایت نیویدار به نقل از یکی از ساکنان شهرک زیتون که منزل وی تخریب شده و بازنشسته کارخانه شیر پاستوریزه است، نوشته: “در سال ۱۳۶۲ زمین این خانه را به مساحت ۳۰۰ متر به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به همراه سند ملکی منقوله دار از وزارت کشاورزی وقت (سازمان گوشت و طیور) خریداری کردم. سالها پیگیر دریافت مجوز ساخت از طریق شهرداری، زمین شهری، استانداری بودم که موفق به کسب مجوز ساخت نشدم و بالاخره شش سال پیش بعد از بازنشستگی اقدام به ساخت (بدون مجوز) این منزل کردم که امروز تخریب شد”.

او افزوده: “ساعت هفت صبح در حالی که من به همراه خانواده در خواب بودیم ماموران شهرداری به همراه تعداد قابل توجهی از نیروهای انتظامی و یک دستگاه لودر بدون رویت حکم تخلیه از سوی دادستانی به ما گفتند که خانه را به همراه وسایل آن تخلیه کنیم. ماموران شهرداری اعلام کردند که هرچه سریعتر نسبت به تخلیه تمام وسایل و اسباب اثاثیه خانه اقدام کنیم و در غیر اینصورت مجبور به دستگیری ساکنان و تخریب منزل خواهند کرد. پس از تخریب خانه ام وسایل منزل با کامیونی بنابه گفته این افراد به یکی از انبارهای شهرداری تهران منتقل شده است”.

 یکی دیگر از ساکنان شهرک زیتون هم گفته بود: “بیش از ۴۰۰ نفر از نیروی انتظامی شامل نیروی مرد و زن، ماموران شهرداری و نماینده دادستانی به همراه چندین ون، موتورسیکلت و وسایل نقلیه از ساعت ۶ صبح به شهرک زیتون آمدند. در این جریان بیش از ۱۶ ساختمان و تعدادی دیوارهای آجرکشی شده تخریب شد”.