آمادگی برای مذاکره و تهدید به درگیری

نویسنده
حسین محمدی

» افزایش تنش و تهدید به حمله نظامی

با افزایش تنش بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی، در حالی که وزیر خارجه ایران پیشنهاد داده که مذاکرات جدید هسته ای بر مبنای برد – برد از سر گرفته شود، در حالی که صفحات بیشتر روزنامه های معتبر جهان از گزارش ها و مقالاتی درباره حمله نظامی اسرائیل و آمریکا به ایران دارند مقامات نظامی ایران از واکنش سنگین به حملات نظامی نوشته و از آمادگی کامل برای کشاندن جنگ به داخل کشورهای مهاجم خبر داده اند.

روزنامه های اول هفته تهران سخنان وزیر خارجه روسیه و معاون وی را با اهمیت دیدند که حمله نظامی به ایران را انفجار بزرگ توصیف کرده و نشان داده بودند که مسکو با این کار موافقتی ندارد، همزمان مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی از احتمال درگیری و تهدید ایران خبر داده است و نفر دوم سپاه پاسداران هم هشدار داده است که در صورت حمله نظامی علیه ایران، جمهوری اسلامی جنگ را به درون کشورهای مهاجم خواهد برد.

در تحولی دیگر، علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، اعلام کرده سپاه با اجرای “طرح صالحین” تلاش می‌کند “برای ولایت سربازانی تربیت کند که در بحران‌ها صحنه را ترک نکنند”.

یحیی صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و مشاور فعلی آیت الله خامنه ای، با اشاره به تهدیدات نظامی علیه ایران، گفته است که “کشور ما ممکن است در آینده مورد تهدید واقع شود و ما باید آمادگی‌های کامل دفاعی را در برابر آن داشته باشیم که همین آمادگی دفاعی بالا فکر تعرض را از دشمنان خواهد گرفت”. وی اضافه کرده: “ این سرزمین همواره از سوی جهانیان مورد تهاجم قرار گرفته و این مسئله بدلیل موقعیت سرزمینی بسیار حساس کشورمان است”.

صفوی همچنین ضمن مقایسه ایران با اسراییل، هر دو دولت را دولتهای “ایدئولوژیک” نامیده و گفته است که “دو ایدئولوژی در یک منطقه نمی‌گنجند و با توجه به حقانیت ایدئولوژی اسلامی کشورمان، ایران پیروز میدان خواهد بود”.

در همین حال حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، به “دشمنان جمهوری اسلامی، هشدار” داده است که “در صورت حمله نظامی به ایران٬ جمهوری اسلامی جنگ را به درون مرزهای دشمنان و مهاجمان” خواهد کشاند. وی اضافه کرده که ایران در چنین موقعیتی “هزاران تابوت را روانه” کشورهای مهاجم خواهد کرد.

سلامی گفته است: “دشمنان به قدرت جمهوری اسلامی پی برده‌اند و سپاه پاسداران اجازه نخواهد داد هیچ جنگی به ایران کشیده شود”.

این برای چندمین بار در ماه های اخیر است که فرماندهان نظامی نسبت به خطر حمله هشدار می دهند. در هفته های گذشته و به دنبال تهدیدهای اسراییل، بحث حمله نظامی به ایران بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. هفته گذشته علی فدوی٬ فرمانده نیروی دریایی سپاه، نیز گفته بود که “اگر حماقتی از آمریکا در خلیج فارس سر بزند، سربازان آمریکایی جان سالم به در نخواهند برد”.

وی ادامه داده بود: “اگر فرماندهان آمریکایی در خلیج فارس دست به هر اقدام حماقت‌آمیزی بزنند، باید منتظر پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران بوده و بدانند که سرنوشت خوبی در انتظار آنان نخواهد بود”.

بحث پاسخ به تهدیدهای خارجی در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد مسوولان سپاه پاسداران در داخل کشور نیز با مشکلاتی مواجهند. علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، ضمن تمچید از دستاوردهای اجلاس عدم تعهد در تهران، گفته است: “وادار کردن مردم به اعتراض و تغییر محاسبات رهبری، تهدیداتی هستند که دشمن برای آنها برنامه‌ریزی کرده است و باید پادزهر آن را تهیه کنیم”.

این برای چندمین بار است که مسوولان سپاه پاسداران نسبت به اعتراض های داخلی ابراز نگران یم یکنند. هفته گذشته سایت کلمه – نزدیک به میرحسین موسوی – نیز نوشته بود که برخی بولتن های داخلی وزارت اطلاعات، نسبت به اعتراض های مردمی در شش ماه آینده به دلیل گرانی ها، هشدار داده اند.

شاید به دلیل همین هراس از اعتراض ها، بسیج اقدام به راه اندازی طرحی جدید با نام “شجره طیبه صالحین” برای مقابله با اعتراض ها کرده است.

محمدجواد امام‌پور٬ از اعضای سازمان بسیج مستعفان، گفته است که “سازمان بسیج با اجرای طرح صالحین تلاش می‌کند برای ولایت سربازانی تربیت کند که در بحران‌ها صحنه را ترک نکنند”. وی ادامه داده: “ما انتظارمان از شجره طیبه صالحین این است که هر قشری را به فراخور کار خود سرباز تحت امر مسلم ولایت تحویل جامعه دهد”.

امام‌پور هدف از اجرای چنین طرحی را این گونه بیان کرده است: “طرح صالحین قصد دارد سربازی تربیت کند که در بحران‌های پیش‌ آمده همواره در صحنه باشد نه اینکه در مواقع حساس صحنه را ترک کند”.

پیش از این و در جریان اعتراض مردمی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری در سال هشتاد و هشت، برخی از فرماندهان سپاه صراحتا نسبت به ریزش در نیروهای بسیج هشدار داده بودند.