شلیک مستقیم کرده اید؟ تکذیب می کنم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با روح الله حسنی شهیر

صاحب این عکس می گوید که عکس او را مونتاژ کرده اند، کت تن اش کرده و با اهداف خاصی در اینترنت منتشر کرده اند. روح الله حسنی شهیر یکی از کسانی است که نام و عکس اش به عنوان یکی از عوامل سرکوب معترضان در سال ۸۸ در فضای مجازی منتشر شده است. از او به عنوان مسئول چماقداران شهرک غرب نام برده وگفته می شود جزو کسانی بوده که: به سوی مردم شلیک مستقیم کرده، با دستور سعید مرتضوی به ریاست سازمان شستا منصوب شده، مدیر بازرگانی شرکت الغدیر و مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی امیرکبیر است و بعد از وقایع سال ۸۸ و انتشار مشخصات اش در فضای مجازی او را برای مدتی به خرمشهر فرستاده اند با عنوان رئیس حراست شرکت پاسارگاد، دوست نزدیک پسر محمود احمدی نژاد و داماد رحیم مشایی است و…

آقای حسنی شهیر اما در مصاحبه با “روز” بخشی از این مطالب را تکذیب و بخشی را تایید میکند. سراغ او رفته ام تا بپرسم در سال ۸۸ و در جریان اعتراضات کجا بود؟ چه نقشی در سرکوب مردمی داشت؟ و اکنون چه میکند؟

مصاحبه “روز” با روح الله حسنی شهیر در پی می آید:

 

من فرشته قاضی هستم از سایت روزآنلاین مزاحم شما می شوم.

بفرمایید.

 

میخواستم در رابطه با انتخابات از حضور شما بپرسم. نتیجه انتخابات و پیروزی آقای روحانی را چطور ارزیابی می کنید؟

من آدم سیاسی نیستم و کار سیاسی انجام نمیدهم.

 

در انتخابات فعال نبودید؟

نه خیر من در انتخابات فعالیتی نداشتم.

 

یعنی شما فعالیتی در جهت ستادهای آقای جلیلی نداشتید؟ گفته می شود که شما در راه اندازی ستادهای آقای جلیلی نقش فعالی داشتید و از منابع سازمان شستا کلی هزینه کرده اید در این راستا.

نه خیر. مسائل اقتصادی اگر تحلیل بخواهید میدهم. ولی مسائل سیاسی صحبت نمیکنم. اگر دوست داشتم می رفتم علوم سیاسی می خواندم. رشته من مسائل اقتصادی است و برای روزنامه تان یا هر جایی که تحلیل میخواهید من در خدمت هستم.

 

سال ۸۸ ولی در مسائل سیاسی فعال بودید؟ مثلا در سرکوب معترضان و..

ببینید این مطالبی که می گویید مطالبی است که یکسری از روی دشمنی منتشر کرده اند، هر آدم عاقلی بخواند میداند که از روی عداوت بوده.

 

یعنی شما در سال ۸۸ و اعتراضات هیچ فعالیتی نداشتید؟

نه من کاره ای نیستم که فعالیت داشته باشم. وضعیت کاری من مشخص است.

 

وضعیت کاری شما در سال ۸۸ چطور بود؟ گفته می شود جزو گروههای بسیجی بودید که با معترضان برخورد میکردید؟

کدام معترضان؟ با چه کسی؟ اگر عکس و نشانی از من دارید بیاورید. همین الان من نمی توانم در مورد شما در اینترنت خبرپراکنی کنم؟ به راحتی آب خوردن است. چنین چیزی اصلا صحت ندارد و من کاملا تکذیب میکنم. یکسری عداوت ها و دشمنی های یک عده خاص بوده.

 

چرا درباره شما نوشته اند؟ مشخصات شما، عکس شما.

عکس که مونتاژ شده است. کتی که برای من گذاشته اند مونتاژ شده است. شما با دوستان خودتان عکس می گیرید بیرون پخش می شود، اینکه از این عکس استفاده ابزاری بکنند خیلی بد است. اگر بنده را در عکسی که در صحنه ای باشد بیاورند با این سیستم های پیشرفته فتوشاپ هر کاری ممکن است. آن عکس را یک آدم مبتدی هم ببیند می فهمد مونتاژ شده است.

 

در سال ۸۸ و در جریان درگیری ها سمت شما چی بود و چه فعالیتی داشتید؟

شما این را تشریف بیاورید دفتر من. من که نمی توانم بگویم چکاره هستم. وضعیت درسی و تحصیلی من مشخص است و انگیزه و علاقه من را نسبت به آن چیزی که میخواهم و ادامه میدهم مشخص می کند.

شما میگویید از روی عداوت با شما منتشر کرده اند ولی..

بله صد در صد، شک نکنید. یکسری آدم های مغرض و چیپی این کار را کرده اند. اگر روزی در بیاورند که چه کسانی بودند مشخص می شود چه افراد مریضی هستند.

 

یعنی شما عضو بسیج نیستید و در جریانات ۸۸ حضور نداشتید؟

این سئوال را شما تشریف بیاورید محل کار من حضوری به شما می گویم. حالا از روزنامه یا کجا؟

 

روزنامه نه آقای حسنی. سایت روزآنلاین.

سایت شما کجا است؟

 

در خارج از کشور آپدیت می شود.

خب من نمی توانم با شما صحبت کنم. برای ما حاشیه زیاد است و اگر این هم اضافه شود دردسر می شود.

 

من می خواهم یک گزارشی درباره شما بنویسم و برای همین با خود شما تماس گرفته ام تا پاسخ سئوالاتم را از خودتان بگیرم.

من نمیدانم چرا به این موضوعی که مال سال ۸۸ است حساس شده اید و انگیزه و هدف شما چیست. ولی من خدمت شما عرض کردم. کسانی که مدعی هستند آزادی دارند بدون سند و مدرک در سایت های شان علیه من نوشتند. میخواستم پی گیری کنم اما به جایی نمی رسم میخواستم بپرسم این آزادی است یا یکسری اهداف و انگیزه های سیاسی. آن هم اینکه یکسری افراد مغرض اینکار را کرده اند.

 

شما می شناسید چه کسانی؟باچه انگیزه های سیاسی؟ شما در چه سمت یا جایگاهی بودید که با انگیزه های سیاسی بخواهند شما را تخریب کنند؟

برای من زیاد مهم نیست. برای من مهم نیست. ولی اینقدر می فهمم افرادی که این مطالب را می خوانند چقدر این مطلب باورشان می شود. شما هیکل مرا نگاه کنید. من نوشتاری ام خوب نیست اما اگر بگویید یک مطلب نوشته ام که در حد جایزه نوبل یا در حد جایزه های ادبی است، خیلی افراد بیشتر باور میکنند تا آن نسبت هایی که به من داده اند. از نظر هیکل و جثه اصلا به من نمیخورد این چیزها. امثال شما و دوستان تان به این پرداختند و الان هم انگیزه شما را نمیدانم.

 

آقای حسنی من روزنامه نگارم و وظیفه ام روشنگری است. شما از عداوت سخن گفتید و از سویی انگیزه های سیاسی. گفته می شود شما رابطه نزدیکی با پسر آقای احمدی نژاد و داماد آقای مشایی دارید. از سویی رئیس حراست سازمان شستا و..

پسر آقای احمدی نژاد همکلاسی من بوده. شما نمیدانم کدام کشور هستید؟

 

امریکا.

خب ممکن است شما با دختر رئیس جمهورتان آقای اوباما همکلاس باشید، این شما را خیلی بالا می برد؟ خیلی جای تعجب دارد؟

 

البته رئیس جمهور ما آقای اوباما نیست. در حال حاضر رئیس جمهور منتحب مردم ما آقای روحانی است. گذشته از این شما میخواهید بگویید با پسر آقای احمدی نژاد فقط همکلاس بودید و رابطه نزدیکی ندارید؟

نه نه نه. اینکه شما با کسی رفت و آمد کوچکی داشته باشید به معنی رابطه خیلی نزدیک است؟

 

ولی گفته می شود شما به خاطر رابطه نزدیکی که او دارید توانسته اید در حال حاضر سه سمت رسمی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشید.

اینها همه چرت است. یکسری مسائل است که اگر حضوری تشریف می آوردید میگفتم. ولی هر کسی که در این کشور دارد کار میکند در رده کارمند، رئیس یا مدیر، با پسر آقای احمدی نژاد یا پسر آقای روحانی رفیق بوده اند؟

 

ولی گفته می شود که شما مسئول چماقداران شهرک غرب بودید تا میدان ولیعصر و در سرکوب مردم نقش داشتید. حتی میگویند جزو کسانی بودید که به مردم به صورت مستقیم شلیک کرده اید. از سوی دیگر دوست نزدیک پسر احمدی نژاد و داماد مشایی هستید و پس از وقایع سال ۸۸ سه سمت در سازمان تامین اجتماعی گرفته اید.

ببینید خانم محترم من یک چیزی را به شما بگویم. اولا این چیزهایی که شما می گویید در داستان های شکسپیر و امثالهم هست و پردازش ذهن شماست.

 

پردازش ذهن من نیست آقای حسنی و..

ببینید بنده خیلی سال پیشتر در سازمان تامین اجتماعی بوده ام.

 

از چه سالی؟

من خیلی سال پیشتر از اینها بوده ام و کار من هم مشخص است. پردازش این ها توسط افراد خاص است که بر میگردد ریشه اش به یکسری افراد مریض و پردازش آن هم باز به افراد مریض تر. کسی که این مطالب را داده قطعا مریض بوده و کسی که پردازش میکند مریض تر است.

 

من پردازش نمیکنم آقای حسنی از خود شما سئوال می کنم.

من جسارتی به شما نمیکنم میگویم هر کسی اینها را نوشته مریض است. مثلا من بیایم و بگویم شما در بمب گذاری بوستون دست داشتید و این را در رسانه ها و سایت ها نشر کنم مردم باید بپذیرند؟ سایت ها باید بزنند؟ یا اینکه سند بخواهند. کسانی که مدعی شدند یک سند بیاورند که من در اغتشاشات در خیابان بوده ام. در اغتشاشات فرمانده یک نفر بوده ام. به هر حال فرمانده گروه چماقداران شهرک غرب تا ولیعصر بعد هم تا بهشتی و.. کل محدوده تهران می شود. کل نیروهای نظامی و مسلح می شود. اینقدر من نیرو دارم؟ حداقل یکی را معرفی کنند. برای بنده یکسری مطالبی درست کرده اند. شما هم ایرانی هستید و ما ایرانی ها اعتقاداتی داریم زورمان نرسد میگوییم واگذار کرده ایم به خدا. کار دیگری نمی توانیم بکنیم که. دشمن کارش دشمنی است. کسانی که کردند شاید از من مشکلی دیده اند یا ضربه ای خورده اند چون من همیشه ضربه رک بودن خودم را خورده ام. شاید کسی با من مشکلی داشته. نمیدانم هم کار کی است و دنبال این هم نیستم. ولی مطئن باشید اگر من اینکار را کرده باشم سینه ام را میدهم جلو و می گویم کرده ام لزومی هم ندارد کاری را که کرده ام نگویم. همین سایت پیک نیوز یا پیک نیوز شما بگویید سند بدهند چرا این مطالب را نشر کرده اند بدون سند؟ شما فرض کنید من با شما سر پارک ماشین مشکل پیدا کرده ام یا سر تقسیم ارث و میراث و می آیم یکسری مطالب علیه شما می نویسم که کاملا کذب است. بعد هم بنده با ورود آقای مرتضوی وارد سازمان تامین اجتماعی نشده ام که.

 

اتفاقا سئوال من این است که شما بعد از ورود او سمت بالاتر گرفتید و..

شما که اینگونه ماشالا اطلاعات دارید بروید بپرسید. آقای مرتضوی یک سال و خورده ای است وارد تامین اجتماعی شده.

 

شما چطور یکباره سه پست مهم گرفتید؟ از سازمان شستا تا شرکت غذیر و شرکت پتروشیمی امیرکبیر.

من براساس توانمندی های خودم کار میکنم. سال ۸۸ مگر آقای مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی بود؟

 

نه خیر نبودند ولی شما هم چنین پست هایی نداشتید.

خب اینکه بخواهند مطرح کنند حسنی با مرتضوی مساله دارد خیلی مغرضانه است. بنده به جز یک سمیناری که همه سازمان را دعوت کرده بودند اصلا آقای مرتضوی را ندیده بودم. اصلا علاقه هم ندارم ایشان را ببینم. شما شاید آرزو داشته باشید خیلی از شخصیت ها را ببینید من ولی نه تنها آرزو ندارم بلکه انگیزه ای هم ندارم ایشان را ببینم.

 

آقای حسنی قضیه خرمشهر چه بود؟

من خرمشهر بوده ام؟ من خانواده ام تهران است خرمشهر چکار دارم. شاید برای کار رفته باشم.

 

یعنی به عنوان رئیس حراست شرکت پاسارگاد؟

ببینید پاسارگاد یک شرکت زیرمجموعه ما است. فرض کنید در شرکتی هستید که چند شرکت زیرمجموعه شما است. یک شرکت نیمه دولتی هم است. برداشت شما چی است از اینکه من رفتم خرمشهر؟ الان خرمشهر چه خبر است؟ نیروهای امریکایی آنجا هستند؟ یا آنجا آشوبی شده؟ بلوایی شده؟ یا مورد خاصی است آنجا؟ خرمشهر چه مشکلی دارد؟

 

یعنی آشوب بشود آنجا شما می روید؟ با چه عنوان و جایگاهی؟

شما بگویید برداشت شما چی است، چرا میگویید من خرمشهر رفته ام.

 

آقای حسنی بعد از وقایع سال ۸۸ شما به خرمشهر رفتید. من از شما می پرسم دلیل آن چه بود چون گفته می شود بعد از انتشار مشخصات و عکس تان، شما را فرستادند خرمشهر تا کمی دور باشید.

نه نه خانم قاضی اصلا چنین چیزی نیست. من اگر هفته ای، دو هفته ای یکبار رفته ام جنوب کشور برای چی رفته ام. شما که اطلاعات تان خوب است اینقدر راحت قضاوت میکنید و..

 

من قضاوت نمیکنم از شما سئوال میکنم.

رشته من رشته که از کودکی خیلی دوست داشتم رشته نو و پویایی است که مرا دچار روزمرگی نمیکند. آنجا هم برای کار می رفتم.

 

چه کاری؟

من آنجا کار تدریس انجام میدادم. من درس میدهم، دانشگاه درس میدهم. اینکه زده بودند دانشجوی تنبلی است و.. معدل بنده و نمرات من در دبیرستان است در دانشگاه است. من در دانشگاه درس میدهم کار بدی است؟

 

یعنی میگویید این ها واقعیت ندارد و برای کار و تدریس رفته بودید؟ چی تدریس میکنید؟

نمی توانم به شما بگویم. همین قدر بگویم که درسهای عمومی نیست درسهای فنی و تخصصی است.

 

همه انچه درباره شما منتشر شده یا پیرامون شما مطرح است را تکذیب می کنید خب من از خود شما می پرسم روح الله حسنی شهیر کی است؟

اینها به جز اینکه حاشیه ها را زیاد کند و مسائل خیلی خیلی کهنه و قدیمی را وسط بکشد که ببینید گذر زمان نشان میدهد. مثلا دانشجویان من که این مطالب را خوانده بودند آخر ترمی از من حلالیت می خواستند.

 

بابت چی؟ از اینکه مطالبی علیه شما خوانده بودند؟

حلالیت می طلبیدند و خیلی ها می گفتند درباره شما جور دیگری فکر میکردیم.

 

آقای حسنی برخورد اطرافیان و مردم با شما چگونه است؟

من بیشتر از این نمی توانم به شما بگویم. اما مردم می فهمند. چه شما بخواهید قبول کنید چه نخواهید قبول نکنید. شاید بیان نکنند شاید ترس داشته باشند ولی می فهمند. افرادی هم که با من زندگی میکنند کسانی که مرا می شناسند اتفاقا عاشق من می شوند وقتی که این مطالب را می خوانند و از نزدیک با مرا می بینند عاشق من می شوند. من نمیدانم شما بعد از 4 سال – 5 سال میخواهید از یک مظلوم دفاع کنید؟ حالا یک مطلبی زده اند درست یا غلط.

 

اتفاقا درست یا غلط بودن این مطالب خیلی حائز اهمیت است.

من می سپارم به افرادی که فهم دارند. می فهمند. بروند خودشان در بیاورند و ببینند چنین چیزی است یا نیست.

 

آقای حسنی من مجددا سئوال میکنم سال ۸۸ و در جریان اعتراضات، شما کجا بودید؟

وقتی یک نفر را می برند دادگاه محاکمه کنند می گویند براساس این شواهد شما فلان. شما از کجا میدانید من اصلا بودم یا نبودم؟

 

من هم از شما سئوال میکنم کجا بودید و چه نوع فعالیتی داشتید؟

شما می خواهید وارد دیتیل شوید، وارد جزئیات شوید. من نمی توانم وارد این مسائل شوم.همه این چیزهایی که گفتند کذب بوده حالا میخواهید من بگویم از 23 خرداد 88 کجا بودم تا یکسال بعد یا دو سال بعد؟

 

نه آقای حسنی سئوال من است که در جریان اعتراضات شما کجا بودید و چه فعالیتی داشتید؟ اصلا نظرتان درباره آنچه که گفتند “فتنه” چیست و آنچه که در ۸۸ اتفاق افتاد؟

ببینید اینقدر دروغ بزرگ است، اینقدر دروغ آشکار است که متاسفانه شما یا یکسری ها باورشان شده. برای من مهم نیست شما باورتان شده ولی یکسری ها باورشان شده. چرا؟ ببینید چیزهایی که گفتند که فلان جا و بهمان جا ایشان بوده. آیا با عقل سلیم کسی که کار نظامی کرده این جور در می آید؟ آیا من چنین پتانسیلی دارم؟ اگر چنین پتانسیلی دارم از شما سئوال میکنم آیا من نمی توانستم بروم معاون وزیر شوم؟ رئیس فلان سازمانی شوم؟ مثلا یک شرکت خیلی بزرگ و مهم یا یک پست خیلی مهم همان سال ۸۸ بگیرم؟ با عقل جور در می آید؟ به قول آن نوشته ها آدم اینکارها را انجام داده باشد اما کارمند باشد؟

 

شما کارمند هستید؟ مدیر بازرگانی شرکت غدیر، مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی امیرکبیر، حراست شستا و..

یکی یکی جلو بروید. بنده 7 سال است کار اقتصادی انجام میدهم. نه کار اقتصادی شخصی. فوق لیسانس و دکترایم هم همین است. کسی که اینقدر تجربه کاری دارد به طور مثال ارتقا گرفته. من از روزنامه نگاری سر در نمی آورم اما بعد از مدتی کار می شوید مسئول بخش، بعد جانشین سردبیرو.. خب همین طور است. یعنی هر کسی سمتی می گیرد آن کارها را کرده است؟

 

یعنی بعد از 7 سال چنین پست هایی گرفته اید؟

من نمی توانم جزئیات را به شما بگویم. بروید تحقیق کنید. همه چیز را که ماشالا میدانید این را هم در بیاورید.

 

سئوال من همچنان این است آقای حسنی که شما سال ۸۸ و در جریان اعتراضات چه میکردید وکجا بودید؟

من هم مثل همه مردم. مردم چه میکردند؟

 

مردم معترض و..

نه نه جدا نکنید. اینکه یکسری معترض بودند یکسری نبودند و.. بخش بخش نکنید. مردم عادی چه میکنند. یک کارمند چه میکند؟ صرف یک عکس پرسنلی که ممکن است برای مدرسه یا اداره داده باشید شما را فرمانده چماقداران و فلان و فلان میکند؟ نمیکند که.

 

شما گفتید آن عکس مونتاژ شده.

بله من با پیراهن عکس گرفته ام اصلا هم نمیدانم کجا. یک آدم مبتدی که فتوشاپ رادر حد تمرین میکند می فهمد فتوشاپ است. عکس پرسنلی است کت تن من کرده اند.

 

شما عضو بسیج بودید؟ در اعتراضات حضور داشتید در جهت سرکوب معترضان یا نه؟

بنده بسیجی هستم. ولی یک کارمند صبح میرود سرکارش بعد از ظهر می آید پیش زن و بچه اش. یا می رود سر کار دوم اش و دیروقت خانه می آید. دانشجو می رود درس اش رابخواند. حالا وقت شما اینقدر بی ارزش است که روی این وقت می گذارید؟ من ناراحت هستم برای یک قشری که خودشان را روزنامه نگار و جزو اقشار روشنفکر این جامعه میدانند. همگی این مطالبی که منتشر شده دروغ است توطئه است. شاید کسانی که فکر کرده اند من جایشان را تنگ کرده ام، من مثلا شده ام کارشناس ارشد در اداره و آنها فکر کرده اند حق آنها بوده. من کاملا این چیزهایی که نوشته شده را تکذیب میکنم. فقط در این زمینه می توانم بگویم ولی اینکه کجا بودم و مسائل دیگر زندگی شخصی من است. البته یکسری چیزها درست است، اما درست و غلط را قاطی کرده اند. در این زمینه واقعا ظلم شد و یکسری آدم های مریض و آدم هایی که نمیدانم اسم شان را چی بگذارم یعنی واژه ای پیدا نمیکنم که لیاقت اش را داشته باشند آمدند یک چیزهایی نوشتند. مهم نیست یک فضای مجازی درست شده که من می توانم الان علیه خانم فرشته قاضی هر چی خواستم بنویسم ولی مردم عقل دارند شعور دارند می فهمند. در سال ۸۸ هم در جریان آن اتفاقات بنده خانه بودم. شاهد میخواهید همسرم، پدر همسرم که با آنها زندگی میکردم. بعد هم من از شما می پرسم اگر شما هم در دانشگاه دولتی خوب درس بخوانید و در همین زمینه کار کنید انتظار پیشرفت در کارتان را ندارید؟ الان هم بیشتر از این حرفی نیست. فقط مراقب باشید شما را بازی ندهند بنده از مشهور شدن و از پست گرفتن های خیلی بالا بیزارم متنفرم و در گذر زمان هم اینها همه مشخص می شود.