هاشمی و احمدی‌نژاد بر سر یک میز

نویسنده
نیما فرح آبادی

» اصولگرایان: رئیس دولت حرف گوش کرد

شرکت محمود احمدی نژاد در جلسه شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از سه سال، بازتاب گسترده ای در رسانه های ایران داشت. رئیس دولت دهم که پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 از شرکت در این جلسات خودداری می کرد، روز گذشته در صندلی کناری هاشمی رفسنجانی نشست. آخرین حضور احمدی نژاد در یک جلسه شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام به نخستین جلسه آن در سال 1388 باز می گردد. از آن هنگام تاکنون رئیس قوه مجریه که عضو حقوقی مجمع محسوب می شود در هیچ جلسه ای از آن شرکت نکرده بود.

این اتفاق تنها چند روز پس از آن رخ داد که غلامحسین الهام، مشاور رئیس جمهور، در مصاحبه ای گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی برای جلوگیری از “بیکاری” برخی چهره‎‎های سیاسی، آنان را به عضویت مجمع تشخیص منصوب کرده است.

این اظهارات که پس از سخنان علی خامنه ای در جمع اعضای دوره جدید این مجمع در سایت رجانیوز منتشر شد، واکنش تند چهره های شاخص اصولگرا و مقام های ارشد حکومتی را به دنبال داشت.

الهام در این خصوص گفته بود: “عضویت افراد بیکار در مجمع تشخیص مصلحت، برای جلوگیری از مزاحمت آنان برای نظام است.”

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار اخیر خود با رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت با دفاع از عملکرد این نهاد و رئیس آن، خواستار شرکت و حضور فعال تمام اعضا در جلسات آن شده بود.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و جامعه روحانیت مبارز روز گذشته به خبرگزاری دانشجو درباره دلیل حضور احمدی نژاد در جلسه دیروز مجمع گفت که وی “به توصیه رهبری مبنی بر حضور تمامی اعضا در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گوش کرد.”

وی در عین حال خبر داد که “احمدی‌نژاد صحبتی از حضور در جلسات آتی مجمع نداشت” اما “انتظار و امید همه اعضای مجمع بر حضور وی در جلسات است.”

رئیس دولت دهم پس از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و بالا گرفتن اختلافاتش با اکبر هاشمی رفسنجانی که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد از شرکت در جلسات شورای این مجمع خودداری می کرد.

احمدی نژاد عضو حقوقی شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

تشکر هاشمی از احمدی نژاد

به گزارش رسانه های ایران، هاشمی رفسنجانی در جلسه دیروز “ضمن تشکر از احمدی‌نژاد برای حضور در جلسه مجمع” گفت: “امیدوارم حضور رییس جمهور در جلسات مجمع تداوم داشته باشد.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد “براساس تاکیدات رهبری معظم انقلاب اسلامی و حسب ضرورت، اعضای جدید و قدیم حضور جدی و مؤثری در جلسات کمیسیون‌های مجمع داشته باشند.”

اکبر هاشمی رفسنجانی، در اواخر سال گذشته خورشیدی در جریان تشریح عملکرد پنج ساله مجمع در پاسخ به سئوالی درباره علت غیبت آقای احمدی نژاد گفته بود: “من که از طرف ایشان نمی‌توانم بگویم برای چه نمی‌آید. ایشان در تمام این ۶، ۷ سال دو، سه جلسه آمده است… ایشان جلسات دیگری که دارد، رئیس است و کمی که بحث می‌شود، تصمیم می‌گیرد. اما اینجا این‌‌گونه نیست.”

آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با سایت دی پرس گفته بود: “من از خود آقای احمدی‌نژاد نشنیده‌ام. ولی آقای [حبیب الله] عسگراولادی در دیداری از ایشان شنیده که گفته من در مجمع بحث می‌کنم، به آن توجهی نمی‌شود… به هر حال می‌تواند همین باشد و می‌تواند چیز دیگری باشد. اصولاً رئیس جمهور معمولاً در جلساتی این‌گونه، زیرنظر یک فرد دیگری نمی‌نشیند. چون رئیس جمهور است و شخص دوم مملکت طبق آداب سیاسی است. شاید این هم برایش یک مسئله باشد. شاید هم کمبود وقت باشد… لابد رئیس جمهور خیلی هم کار دارد و ضرورتی نمی‌بیند که اینجا بیاید. اینکه مرتب نیاید، نمی‌تواند مطلوب باشد. در واقع خود و دولت را از حق شرکت در مباحث محروم می‌کنند.”

محمد هاشمی، برادر هاشمی رفسنجانی و رئیس دفتر او در مجمع تشخیص مصلحت دیروز به ایسنا گفت که “جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام مانند همیشه در فضایی دوستانه برگزار شد.”

او افزود که “مثل همه جلسات روحیه خوبی به جلسه امروز حاکم بود و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طبق معمول همه جلسات به اعضا و به ویژه آقای رییس‌جمهور خوشامد گفتند و اظهار امیدواری کردند که حضور ایشان در جلسات مجمع ادامه داشته باشد.”

دوره فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام از اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی با حکم آیت الله خامنه ای آغاز شده است.

پیش از این و قبل از تشکیل جلسه جدید مجمع تشخیص، سایت الف متعلق به احمد توکلی، این جلسه را آزمونی برای “ولایتمداری” رئیس جمهور دانسته بود.

این سایت افزوده بود که آقای احمدی نژاد دو راه را پیش رو دارد: “شرکت در جلسات مجمع، یا عدم حضور در جلسه ای که ریاستش با هاشمی است، به بهای نادیده گرفتن حکم رهبری.”

سایت خبری رجانیوز نزدیک به دولت احمدی نژاد دیروز در تحلیلی در این خصوص نوشت که “حضور رئیس‌جمهور به عنوان یک شخصیت حقوقی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام قاعدتا نباید مساله‌ای خاص و قابل توجه باشد”اما افزود که این حضور”پس از سه سال و با وجود تاکیدات فراوان رهبر انقلاب محقق شد.”

این سایت افزود که “به نظر می‌رسد با وجود باقی ماندن اختلافات میان دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس‌جمهور نهایتا به این نتیجه رسیده که حضورش در جلسات مجمع بیشتر از آنکه جنبه اعتراضی داشته باشد، به ضرر دولت و اقدامات آن برای مردم تمام می‌شود، بنابراین، در دور جدید مجمع در جلسات آن شرکت می‌کند. ”

به نوشته این سایت، احمدی‌نژاد به موجب “حکم رهبر معظم انقلاب و به لحاظ جایگاه حقوقی خود یعنی ریاست جمهوری به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معین شده است و ادای این مسئولیت از وظایف محمود احمدی‌نژاد و نیز سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.”