یکصدایی سرداران در برابر دیپلوماسی هسته ای

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» مذاکرات نتیجه ای جز تمدید نداشت

پس از اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر “اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آن که بیش از همه ضرر میکند ما نیستیم، آمریکایی‌ها هستند” و تاکید بر اینکه “مساله هسته ای بهانه است” و “می خواهند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند” تعدادی از فرماندهان نظامی به میدان آمده و “مذاکرات هسته ای” توسط دولت روحانی را “بی نتیجه” اما برد برای جمهوری اسلامی خوانده اند.

در همین ارتباط رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران طی اظهاراتی در جمع اعضای بسیج استان مازندران گفت: “۱۳ ماه مذاکره و چندین دور مذاکره مداوم نتیجه‌ای جز تمدیدی هفت ماهه نداشت. امروزه آمریکا در تفکر سرگرم ساختن ایران است و می‌بینیم بعد از ماه‌ها مذاکره، سرنوشت مذاکرات هنوز مبهم است چرا که آمریکا به دنبال حل مسئله نیست.”

سرتیپ پاسدار رسول سنایی راد اضافه کرد است که “از اصل مذاکره و تیم مذاکره‌کننده به طور کامل حمایت می‌کنیم ولی اعتقاد داریم در شیوه بهره‌برداری از ابزار مذاکره قدری تعجیل شده است.”
او با گفتن اینکه “دشمن امروز درصدد افزایش تحریم‌ها است” همچنین تاکید کرد: “ساخت درونی قدرت و اقتصاد مقاومتی راهبرد مهم امروز نظام است. برای مقابله با دشمن باید روی پای خود بایستیم و با تقویت وحدت ملی و روحیه همکاری و همدلی، برای کسب رضایت مردم تلاش کنیم.”
معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران نیز در این ارتباط گفت: “اگر امروز آمریکا پشت میز مذاکره می‌نشیند و پنج کشور کم می‌آورند و کشور ششم را به پای میز می‌کشند و به دریوزگی می‌افتند و به ایران می‌گویند شما کمی کوتاه بیایید و از ما زمان می‌خواهند دلیلش ترس از موشک‌های ما نیست. زیرا آنها موشک‌های پیشرفته‌تر و سیستم‌های ضدموشکی و یا ۵۰ سال است که سلاح هسته‌ای دارند و از آن استفاده کردند. آنها از تفکر بسیجی می‌ترسند.”

به گفته سرتیپ پاسدار محمدرضا یزدی” دشمن در مذاکرات به دریوزگی افتاده و به دروغ می‌گوید که چند گزینه روی میز دارد. آنها یک گزینه بیشتر در برابر ملت ایران روی میز نخواهند داشت و آن ذلت، پستی و خواری است. اگر جرأت دارند حرکتی کنند تا عکس ‌العمل ما را ببینند و خواری و ذلت را حس کنند.”

همزمان با این اظهارات حجت الاسلام غلامرضا صفایی رییس دفتر عقیدتی سیاسی رهبرجمهوری جمهوری اسلامی در جریان دیداری از قرارگاه هوایی “خاتم الانبیا” گفت: “غربی‌ها بر خلاف ظاهر اتوکشیده خود بر عهد خود در توافقنامه ژنو پایبند نبودند و همه دیدند که با وجود اینکه ایران به همه تعهدات خود عمل کرد اما آن‌ها به صورت صوری چند تحریم را برداشتند و یک ماه بعد تحریم‌های بیشتری را علیه کشورمان وضع کردند. اما دید ما نسبت به این مذاکرات دید مثبتی است چراکه دنیا فهمید که ما دنبال سلاح اتمی نیستیم و دروغ نمی‌گوییم و به تعهد خود پایبندیم و دروغگویی آمریکا و غرب و عدم پایبندی آن‌ها برای دنیا آشکار شد و به یاری خداوند در ‌‌نهایت برد با ماست.”

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران نیز طی اظهاراتی “تقابل دو دیدگاه برون گرا و درون گرا” را چالش کنونی برای جمهوری اسلامی دانسته و بر “ایستادگی در برابر نظام سلطه” تاکید کرد.

حجت الاسلام علی سعیدی در جریان تجلیل از طلاب بسیجی در شهر قم گفت: “مهمترین چالش پیش روی نظام اسلامی، تقابل دو دیدگاه برون گرا و درون گراست، دیدگاه اول به دنبال جذب در جامعه جهانی به منظور رسیدن به پیشرفت است و می گوید که راهی جزجذب شدن در این جامعه برای ما وجود ندارد.در مقابل دیدگاه دوم که همان ماهیت و اساس نظام انقلابی ایران است، با تکیه بر گفتمان نبوی و علوی که تبلور آن در گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری می باشد.”

او با گفتن اینکه “در دیدگاه برون گرا، دیپلماسی تعامل بر دیپلماسی تقابل ترجیح دارد”تاکید کرد: “دیدگاه درون گرا اصل و اساس بر ایستادگی در برابر نظام سلطه و تعامل با کشورهای مستقل و غیرمتعهد شکل گرفته است. دیدگاه برون گرا از ابتدای پیروزی انقلاب و در ۳۵ سال گذشته در برخی مسوولین وجود داشته است، اما امروز پیام انقلاب اسلامی با ایستادگی ملت غیور کشورمان در برابر مستکبران در سراسر منطقه و جهان گسترش یافته است.”

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج نیز آنگونه که سایت رسمی بسیج نوشته است پس از گفته های اخیر رهبر جمهوری اسلامی “شعری” با نام “عاقبت مذاکرات” سروده و منتشر کرده است.

فرمانده بسیج در بخشی از این “شعر” گفته است: “.. دعوای آمریکا و ایران هسته ای نیست/از بهر استقلال و دین، این عقده ها شد/گر او توافق می کند یا نه، مهم نیست/خسران برای اوست، پیروزی ز ما شد/ما راه داریم آن جهاد اقتصادیست/بن بست راه دشمنان بی حیا شد…”

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که رهبر جمهوری اسلامی ۶ آذرماه در اولین اظهاراتش پس از تمدید مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ در مناقشه ای هسته ای به مدت هفت ماه دیگر، این تمدید مذاکرات را یک بهانه و برای جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی عنوان کرد.

آیت الله علی خامنه ای در اظهارات خود در دیدار با “اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین” گفته بود: “حالا مذاکرات را تمدید کردند، همه بدانند - هم آن کسانی که طرف مذاکره‌اند، هم این کسانی که در داخل نگران این مسئله‌اند و نگاهشان به این مذاکرات است - که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آن که بیش از همه ضرر میکند ما نیستیم، آمریکایی‌ها هستند.”

او همچنین تصریح کرده بود که “مسئله‌ی هسته‌ای یک بهانه است، بهانه‌های دیگری هم در کنار این هست. مسئله‌ی اصلی این است که استعدادهای ملّت ایران بتدریج بُروز و ظهور پیدا کرده است، دارد پیشرفت میکند در همه‌ی ابعاد؛ ابعاد سیاسی، ابعاد علمی، ابعاد گوناگون اجتماعی، و دارد اقتدار پیدا میکند، اینها از این ناراضی‌اند، از این ناراحتند، جلوی این را میخواهند بگیرند؛ تحریم و فشار هم به همین نیّت است، تحریم و فشار اقتصادی به خاطر همین است که بلکه بتوانند از تلاشهای رو به گسترش ملّت ایران جلوگیری کنند؛ لذا تحریم میکنند، فشار می‌آورند، فشار اقتصادی می‌آورند.”

او با گفتن اینکه”اگر به توافق هم نرسیدیم، آسمان به زمین نمی‌آید، دنیا به آخر نمیرسد” اضافه کرده بود: “میگوید امنیّت اسرائیل باید حفظ شود. اوّلاً اسرائیل روزبه‌روز ناامن‌تر خواهد شد؛ چه توافق هسته‌ای بشود، چه نشود؛ این را بدانید امنیّت اسرائیل تأمین نخواهد شد چه توافق هسته‌ای بشود و چه نشود.”

البته رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات خود همچنین بر این موضوع نیز تاکید کرده است که با “تمدید” و ادامه مذاکرات دولت جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ مخالف نیست. او از ابتدای شروع به کار دولت حسن روحانی و شروع مذاکرات در مناقشه هسته ای اعلام کرده است که به مذاکرات “خوش بین نیستم” اما “مخالفتی هم ندارم”.

منتقدین دولت حسن روحانی بویژه در سپاه پاسداران و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی همچون دو روز گذشته اما از زمان آغاز مذاکرات در مناقشه هسته ای از دولت انتقاد کرده و خواستار “ایستادگی”در برابر غرب هستند.

یک روز پیشتر از اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در اظهاراتی به انتقاد تلویحی از حسن روحانی پرداخته و گفته بود: “تعجب می کنیم عده ای به این می رسند که حرف امریکا را در موضوع هسته ای بپذیرند. البته یکی از برکات موافقت مقام معظم رهبری با مذاکرات هسته ای این بود که بخش قابل توجهی از مردم ما که به امریکا اعتماد داشتند، به این رسیدند که امریکا قابل اعتماد نیست.”

وی تصریح کر ه بود: “امروز درصد بسیار بالایی از مردم ما به این نکته پی بردند که ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن هم رمز موفقیت ماست و هم یک حرف درست و به حقی است.اگر مذاکرات نتیجه مادی نداشته باشد، همین تجربه معنوی کافی است که مردم این شناخت را پیدا کردند و به یاری خداوند این حرکت عظیم الهی که هر روز شاهد موفقیت در گوشه و کنار جبهه عظیم انقلاب و مقاومت سلامی که از مرزهای ایران بسیار فراتر رفته، هستیم.”

حسن روحانی اما در طول ماه های گذشته در مواقعی پاسخ این انتقادها را به همان زبان تلویح داده و آنها افرادی “مذاکره هراس” که فقط “شعار” می دهند، خوانده است.