قاسم سلیمانی: تا آخر از سوریه حمایت می کنیم

نویسنده
شیرین کریمی

» چراغ سبز پوتین برای حمله به سوریه

همزمان با توضیحات فرمانده سپاه قدس پیرامون چرایی حمایت های سپاه از سوریه، رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ازآمریکا و متحدانش خواست به فکر “مردم مظلوم” سوریه باشند. همچنین در حالی که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم از روحیه بالای بشار اسد و زندگی عادی مردم سوریه سخن می گوید حسن روحانی گفته در شرایط سخت، حاضر به کمک نوع دوستانه به مردم سوریه است. در چنین فضایی رئیس جمهور روسیه هم در چرخش سیاسی تازه ای اعلام کرده با حمله به سوریه به طور مشروط موافق است.

در شرایطی که قطعی شده است که ایالات متحده با موافقت، یا بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل سودای تهاجم نظامی به سوریه را دارد، فرمانده سپاه قدس – واحد ویژه عملیات برون مرزی سپاه – روز گذشته تعارف را کنار گذاشت و به خبرگزاری فارس گفت: “ما تا آخر از سوریه حمایت می‌کنیم.”

 موضع گیری صریح قاسم سلیمانی در شرایطی مطرح شده که بر اساس اسنادی که غرب به آن ها دست یافته ارتش بشار اسد حملات شیمیایی مرگبار دو هفته پیش علیه غیر نظامیان را هدایت و عملی کرده است. سردار سلیمانی اما بدون اشاره به قتل عام هایی که توسط اسد انجام می شود تکلیف را روشن کرده و گفته: “عده‌ای انتقاد می‌کنند که چرا ما از سوریه اینقدر حمایت می‌کنیم که باید در پاسخ آنها گفت که ما به تبلیغات دشمن توجه نداریم چرا که سوریه خط مقدم مقاومت بوده و این واقعیت انکارناپذیر است.”

او دست داشتن ارتش سوریه در حملاتی که 1400 کشته – از جمله صدها کودک- به همراه داشته را تکذیب نکرده اما تصریح کرده است: “در حمله به سوریه آمریکا روش‌های مختلفی برای سرنگونی بشار آزمایش کرد، فشار سیاسی و ورود القاعده از جمله آنها است و آخرین بهانه هم استفاده از سلاح شیمیایی است که در این قضیه هم به نتیجه نمی‌رسند.”

گفتنی است شهریور سال گذشته فرمانده سپاه پاسداران در یک در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی صراحتا حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه را تایید کرده و گفته بود: “ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”

نیروهای سپاه قدس، نیروی ویژه برای عملیات نظامی و اطلاعاتی برون مرزی محسوب می شود. این نیرو در جریان جنگ ایران و عراق در دهه شصت تشکیل شد. لس آنجلس تایمز در مقاله ای در سال ۲۰۰۷ اعضای سپاه قدس را از کارآمد ترین نیروهای ویژه در جهان توصیف کرده بود. سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده CIA تعداد نیروهای سپاه قدس را ۲۰۰۰ نفر تخمین زده است.

پیشتر معاون فرمانده سپاه قدس نیز گفته بود این نهاد نظامی در ناآرامی های سوریه “دخالت فیزیکی” داشته است. در 30 ماهی که از شروع نزاع در سوریه می گذرد دست کم یک فرمانده ارشد سپاه قدس در سوریه کشته شده است.

بهمن گذشته سرانجام مقامات جمهوری اسلامی با تاخیر بسیار اعلام کردند که رئیس ستاد بازسازی جنوب لبنان در سوریه به قتل رسیده است. البته حسین شاطری در زمان کشته شدن نه در لبنان بلکه در سوریه به سر می برد. از همین رو گفته می شود او که در لبنان به “حسام خوشنویس” معروف بود، برای کمک به ارتش بشار اسد برای سرکوب مخالفان تحرکات ویژه ای در سوریه داشته است.

 میزان نزدیکی سپاه قدس با ارتش و شبه نظامیان سوریه در حدی است که مرداد سال گذشته، همزمان با بمبگذاری در ساختمان شورای امنیت ملی سوریه، شایع شد سردار قاسم سلیمانی نیز به همراه چند تن از سران بلندپایه سیاسی و نظامی رژیم بعث سوریه کشته شده است.

با این پیشینه، قاسم سلیمانی در صحبت های روز چهارشنبه خود خاطرنشان کرد که سپاه قدس قصد ندارد از حمایت از سوریه دست بکشد. او گفت: “هدف اصلی‌شان ( آمریکایی ها) این است که خط مقاومت را بشکنند؛ ما تا آخر از سوریه حمایت می‌کنیم و الان قضیه سوریه برای آمریکا حیثیتی شده از این رو این همه دست و پا زده و حتی در ظاهر می‌خواهد موفقیت‌آمیز بیرون بیاید.”

اما رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که همواره ادبیاتی تند علیه ایالات متحده به کار می برد، دیروز، در ادامه سیاستی که یک هفته ای است از سوی مقامات نظامی و سیاسی تهران دنبال می شود، با زبانی نرم تر از ایالات متحده و متحدانش خواست تا قید حمله نظامی به متحد استراتژیک جمهوری اسلامی را بزنند، آن هم با این استدلال که مردم سوریه “مظلوم” هستند. سردار فیروزآبادی در سخنان خود متذکر شد: “آنها که با دمیدن آتش جنگ با صهیونیست‌ها همراهی می‌کنند به جبهه مقابل نیز توجه کنند. در واقع مردم مظلوم سوریه هستند که مورد هجوم آمریکا و غربی‌ها و مزدوران آنها در منطقه قرار گرفته‌اند.”
او همچنین زبان به نصیحت شورشیان مسلح مخالف بشار اسد گشوده و با هشدار به “فریب خوردگان مسلمان عرصه ضد سوری” گفته است: “جوانان مسلمان انقلابی نیز که بدام فریب القاعده افتادند بدانند که سرزمین سوریه مسلخی جهنمی برای آن ها است.”
دیروز همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اصولگرایان، پس از بازگشت از سفر به سوریه و لبنان، در فرودگاه امام خمینی برای دومین بار در چهل و هشت ساعت گذشته از “روحیه بالای” رئیس جمهور سوریه سخن گفت و کوشش کرد اوضاع سوریه را عادی جلوه دهد. علاالدین بروجردی به خبرنگاران گفته است: “مردم(سوریه) به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند و مقاومت بر تصمیمات خود مصمم است همچنین روحیه آقای بشار اسد بسیار بالا بوده و علی رغم تمام فضاسازی‌ها بر تصمیم خود مصمم است. “
وی روز سه شنبه ضمن دیدار با رهبر شبه نظامیان شیعه حزب الله لبنان نیز همین سخنان را گفته بود.
از سوی دیگر در حالیکه ایالات متحده چندین ناو خود را در دریای مدیترانه مستقر کرده و در حالت آماده باش برای حمله به مواضع سوریه به سر می برد، امیر غلامرضا خادم بی‌غم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، دیروز در نوشهر در پاسخ به سئوالی در خصوص حضور یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دریای مدیترانه با توجه به تحولات منطقه، گفت: “ممکن است در آینده به دریای مدیترانه و سواحل دور دست در نیم کره جنوبی و دور افریقا برویم که این بستگی به تصمیمات ستاد کل نیروهای مسلح دارد.”
گفته می شود سوریه و جمهوری اسلامی پیمان دفاعی مشترکی دارند؛ تفاهم نامه نظامی که در سال ۲۰۰۶ میان محمود احمدی نژاد و بشار اسد امضا شد و بر اساس آن همکاری‌های نظامی دریایی دو کشور در دریای مدیترانه گسترش می یافت. مفاد این پیمان تا سال ۲۰۱۱ اجرا نشد و تنها پس از سقوط حسنی مبارک و از دست رفتن کنترل کانال سوئز از سوی دولت مبارک بود که دو ناو جنگی جمهوری اسلامی موفق شدند برای اولین بار به آب های مدیترانه راه یابند و در بندر لاذقیه سوریه پهلو بگیرند.
اما در خارج از ایران، در یکی از بحث برانگیز ترین موضع گیری ها، رئیس جمهور روسیه موافقت خود با حمله نظامی به سوریه را به طور مشروط اعلام کرده است. ولادمیر پوتین دیروز به آسوشیتدپرس گفت در صورتی که دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی 30 مرداد قطعی شود احتمال دارد وی با حمله نظامی جامه جهانی به سوریه موافقت کند. وی البته تصریح کرده است که مجوز این حمله را باید شورای امنیت سازمان ملل صادر کند.
 روسیه در کنار جمهوری اسلامی از مهمترین متحدان بشار اسد در جهان به حساب می آید، اگر پوتین در روزهای آتی مواضع خود را تصحیح نکند به نظر می آید بشار اسد در رویارویی با حمله نظامی ایالات متحده در روزهای آتی بسیار تنها خواهد بود.چرا که دیروز حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی نیز گرچه مخالفت خود را با اقدام نظامی علیه سوریه اعلام کرد اما هیچ وعده ای برای دخالت تهران در چنین مهلکه ای نداد. رئیس دولت یازدهم دیروز در جریان یک سخنرانی در اجلاس سالانه مجلس خبرگان، خطاب به روحانیون سالخورده این مجلس گفت دولتش صرفا در شرایط “بسیار سخت” زندگی مردم سوریه به ارائه کمک های “نوع دوستانه” ادامه خواهد داد.
با این حال مجلس خبرگان به ریاست آیت الله مهدوی کنی روز گذشته در پایان اجلاس خود با انتشار بیانیه ای مواضعی محکم برای حمایت از سوریه اتخاذ کرد و اعضای آن به آمریکا، اسرائیل و برخی دول اروپایی هشدار دادند تا آغازگر فاجعه‏ای جدید در خاورمیانه نباشند.