سپاه پاسداران؛ تهدید اصلی

نویسنده

» تحلیل فرانت لاین از روابط ایران و اسرائیل

ای تریسی ساموئل

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در آیین ملی گشایش روز یادبود هولوکاست در اسرائیل در اول ماه مه گفت “ما مردم یهود نمی توانیم درس هایی را که از هولوکاست آموختیم  از یاد ببریم، زیرا آنها مناسب حال امروز هم هستند.” وی افزود: “دشمنان جدید، هولوکاست را تکذیب می کنند و خواستار نابودی ما هستند. ایران و عواملش حزب الله و حماس، خواستار انهدام دولت یهود و اقدام عملی آشکار برای پایان دادن به عمر آن هستند.”

اظهارات نتانیاهو اشاره به گفتمانی است که در طول نزدیک به یک دهه گذشته بر سیاست خارجی این کشور سایه افکنده است: تهدید ایران. به گفته رهبران سیاسی اسرائیل، ایران خطری علیه موجودیت کشور اسرائیل و مردم یهود است. بسیاری از مردم با این گفتمان آشنا هستند و سخنان نخست وزیر اسرائیل نیز معرف “نسخه هولوکاستی” آن است. البته آنچه نتانیاهو به عنوان حزب الله و حماس و عوامل ایران معرفی می کند، نتیجه نقش سپاه پاسداران ایران در شکل دادن به درک اسرائیل از تهدید ایران بوده است.

سپاه پاسداران ایران بود که تهدید عملی را برای اولین بار در اذهان زنده کرد. شیمون پرز نخست وزیر وقت اسرائیل در سال 2002 در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک گفت ایران سپاه پاسداران خود را در لبنان مستقر کرده است. وی گفت ورود دسته های تازه نفس سپاه نشان می دهد ایران دست به کار عملی کردن وعده خود برای نابودی اسرائیل شده است. به گزارش روزنامه دست چپی هاآرتص، سخنان پرز با دیدار مقامات سیاسی و دفاعی اسرائیل در تعیین نوع رویکرد این کشور به ایران همراه شد و بعدها تلاش “پر سر و صدا، دیپلماتیک و پر انرژی اسرائیل در معطوف کردن توجه جهانیان به تهدید ایران” را به دنبال داشت.

سپاه پاسداران اولین بار در سال 1982 و پس از اشغال اسرائیل وارد لبنان شد تا شبه نظامیان شیعه دره بکاء را به یک گروه مقاومت مسلح در برابر رژیم صهیونیستی تبدیل کند. این طرح در جهت پیش بردن دو هدف ایران بود: صدور انقلاب اسلامی و نابودی اسرائیل. تشکیل حزب الله به بزرگترین موفقیت سپاه پاسداران تبدیل شد.

به دنبال خروج اسرائیل از جنوب لبنان در سال 2000، تسلیحات و پول سرازیر شده از سوی سپاه به دامن حزب الله فزونی یافت. سپاه پاسداران، حزب الله را با بدنه ای نیمه نظامی و آماده مقابله با اسرائیل در مرزهای شمالی ساخت. «پیش بینی شیمون پرز در سال 2002 مبنی بر اینکه سپاه پاسداران به لبنان آمده تا قلب اسرائیل را با موشک هدف بگیرد» تنها چهار سال بعد و در جریان جنگ دوم لبنان در ژوئیه و اوت 2006 جامه عمل به خود گرفت.

زیو شیف روزنامه نگار شناخته شده و مورد احترام در اسرائیل نوشت، نیروهای دفاعی اسرائیل با این دیدگاه که سپاه کنترل خود بر حزب الله را حفظ کرده، موافق هستند. «تشکیلات نظامی اسرائیل که حزب الله را یگان خط مقدم سپاه پاسداران درنظر می گیرد، جنگ دوم را به عنوان نبرد میان اسرائیل و ایران نگاه می کرد.» البته به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائیل به عنوان عامل تحریک کننده آغاز این جنگ با کسب اجازه از ایرانی ها انجام نشده بود. با این حال، اسرائیلی ها شاهد حضور سپاه در این مناقشه بودند و هنگامیکه نیروهای این کشور به یکی از مراکز تجمع حزب الله در داخل لبنان حمله بردند، افراد ساکن در آن را به عنوان اعضای سپاه پاسداران انقلاب ایران شناسایی کردند. 

اشتباه حزب الله در به راه انداختن این جنگ باعث شد سپاه پاسداران کنترل سخت تری بر این سازمان کند و نیروهای خود را برای نظارت بر بازسازی کشور و هماهنگی در انتقال تسلیحات در داخل لبنان مستقر کند. بر اساس گزارش سازمان های اطلاعاتی اسرائیل، از پایان جنگ در سال 2006 «صدها» نیروی سپاه پاسداران صاحب «پست های کلیدی» در حزب الله شده اند و این بخشی از «نفوذ فراگیر و قابل توجه ایران» در حزب الله را نشان می دهد.

سرهنگ دکتر ژاکو نریاح تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات اورشلیم اخیرا نوشت: «باید خاطر نشان کرد که ایرانی ها در حال حاضر کنترل بیشتری بر حزب الله دارند. این کنترل از طریق سردار حسن مهدوی فرمانده شاخه لبنان در سپاه پاسداران اعمال می شود و وی به همراه شمار بسیاری از افسران دیگر ایرانی در بیروت زندگی می کند.»

وقتی به تهدید ایران توجه می کنیم، سپاه پاسداران بخش «واقعی» آن را تشکیل می دهد. تریتا پارسی که مطالب متعددی در خصوص روابط اسرائیل و ایران منتشر کرده، می گوید: «اسرائیل مایل است دولت ایران و بازوی سپاه آن را با آمیزه ای از تحقیر، احترام و اعتقاد مفرط به توانمندی های افسانه ای نگاه کند. علیرغم اظهارات تند مقامات اسرائیلی، ایرانی ها غیرمنطقی، در انتظار مسیح موعود، و انتحاری هستند. مقامات اسرائیلی نیز در خفا می پذیرند که چالش آنها با سپاه در واقع معکوس است؛ یعنی حساب شده و مبتنی بر نظم و محاسبات دقیق است. همین مسأله، سپاه را به چالشی بسیار بزرگتر از دشمنانی تبدیل کرده که اسرائیل قبلاً با آنها مواجه بوده است.»

بنابراین، هرچند ادعای نابودی اسرائیل با بزرگنمایی و سر و صدا همراه بوده است، اما افرادی که مسؤول امنیت این کشور هستند احساس می کنند قدرت نادیده گرفتن این ادعاها را ندارند.»

منبع: فرانت لاین- 20 مه