در ایران نه زندانی هست نه زندان

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در هفته ای که گذشت، نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار شد. نمایندگان ایران به گفته کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران “نقش قربانی” به خود گرفتند و از اساس، نقض حقوق بشر در ایران را انکار کردند.

در حالیکه  که بیش از 10 فعال حقوق بشر در زندانند، عباس زاده یکی از نمایندگان ایران در این نشست گفت: “در جمهوری اسلامی ایران هیچ کس به دلیل فعالیت های حقوق بشری دستگیر نمی شود”.

 او پا فراتر از این گذاشت و گفت افرادی که “به نام فعال حقوق بشر” بازداشت می شوند “به خاطر فعالیت های تروریستی و تنفرقومی و فعالیت های جاسوسی” در زندانند.

محمد جواد لاریجانی هم مدعی شد که ایران یکی از کشورهای دموکراتیک مهم در منطقه است.

در نشست شورای حقوق بشر به ایران توصیه شد که نقض حقوق بشر در این زمینه ها را خاتمه دهد: اعدام نوجوانان و سنگسار، کشتار مردمی که بطور مسالمت آمیز تظاهرات می کنند، شکنجه و تجاوز جنسی در زندان، دادگاه های ناعادلانه، بازداشت های گسترده معترضین سیاسی مسالمت جو و روزنامه نگاران، تبعیض علیه زنان و اقلیت ها، مجرم شناختن همجنس گرایی، و آزار و اذیت سازمان های غیر دولتی منتقد.

همزمان با این موارد، جمهوری اسلامی با درخواست شورای حقوق بشر مبنی بر اعزام نماینده ویژه این شورا در زمینه شکنجه برای بازرسی از زندان های ایران مخالفت کرد. همچنین نمایندگان ایران مخالفت خود را با لغو احکام اعدام و آزادی همه زندانیان سیاسی ابراز داشتند.

آنسوتر، یونسکو از حمله به دانشگاهیان، معلمان و دانشجویان در ایران انتقاد کرد. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران اعلام کرد که ایران با بازداشت بیش از 90 روزنامه نگار در سال 2009، به یکی از “مهمترین سرکوب گران” روزنامه نگاران در جهان تبدیل شده است. عفو بین الملل هم با صدور بیانیه ای خواستار آزادی بهمن احمدی امویی، سعید لیلاز و کیوان صمیمی شد.

همچنین بیش از ۱۲۰۰ قعال اجتماعی و زنان با انتشار فراخوانی خواستار حذف مجدد دو ماده ۲۳ و ۲۵ از لایحه حمایت از خانواده شدند. کمیسیون حقوقی مجلس، دو هفته پیش دو ماده ۲۳ و ۲۵ راکه پیش‌تر حذف شده بود با اعمال تغییراتی به این لایحه افزوده و آن را تصویب کرده بود.

محمد مصطفایی وکیل دادگستری از صدور حکم اعدام برای امیررضا عارفی به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی خبر داد.

آنطرف تر، علی کروبی پسر مهدی کروبی که در جریان راهپیمایی 22 بهمن بازداشت شده بود، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در حالی که تصاویر منتشر شده آثار کبودی بر بدن او را نشان می داد،  دادستان تهران از اساس بازداشت او را تکذیب کرد و گفت او باید بازداشتش را اثبات کند.

در همین حال، هفت عضو یک خانواده در این هفته بازداشت شدند: ابوالحسن دارلشفایی و همسرش صفورا تفنگچی‌ها و دو دخترش؛ بنفشه و جمیله دارالشفایی، و دو برادرزاده‌اش کاوه و یاشار به همراه مادرشان.

فواد صادقی، مؤسس سایت‌ های “بازتاب” و “آینده‌نیوز” در دفتر سایت آینده بازداشت گردید. همچنین  نعیمه دوست دار، شاعر و روزنامه نگار هم دستگیر شد. جعفر پناهی ممنوع الخروج شد و اجازه حضور در جشنواره فیلم برلین را نیافت.

و بالاخره، شهاب الدین طباطبایی، پریسا کاکایی، مازیار سمیعی، بهار تراکمه، نازنین حسن نیا از زندان آزاد شدند.