راهی جز ابطال انتخابات وجود ندارد

امید معماریان
امید معماریان

» عبدالکریم لاهیجی در گفت وگو با روز:


عبدالکریم لاهیجی نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در گفت وگو با روز گفت که تنها راه برون رفت از بحران کنونی در ایران، ابطال و تجدید انتخابات در شرایطی است که نظر مردم ایران را تامین کند.



وی به روز گفت: “از نظر حقوقی اگر امضای نماینده کاندیداها پای همه صورت جلسه های شمارش ارا نباشد این انتخابات درست نیست.” او با اشاره به تحولاتی که منجر به چنین وضعیتی شد اظهار داشت: “اینکه ازشب برگزاری انتخابات کانال های پیام رسانی را بستند،  روز برگزاری انتخابات مانور اقتداربرگزار کردند و جوترس وارعاب برای مردم و رسانه های داخلی وخارجی درست کردند همه موضوعاتی است که نشان از مشکل داربودن انتخابات دارد. مقامات از ابتدا گفتند که  نزدیک به ۵۷ میلیون برگ رای چاپ کرده اند. چطور می شود که در بعد از ظهر روز انتخابات در بسیاری از شهرها و به ویژه در تبریز وشیراز دیگر برگه رای موجود نباشد؟ این ده میلیون برگ اضافی چاپ شده که بیشتر از تعداد کل واجدین آرا بوده چه شده است؟ بر سر این برگ رای ها چه آمده است؟ “

 نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با تاکید بر خدشه دار بودن انتخابات گفت: “ خود آنها اعلام کرده اند که در هر انتخاباتی نمایندگان کاندیداها باید در هنگام اخذ و شمارش آرا حضور داشته باشند. اما نمایندگان این سه کاندیداها را موقع استخراج آرا به شعبه های رای راه نداده اند.  قبل از اینکه شورای نگهبان نظرش را اعلام کند که آیا انتخابات درست بوده است یا نه نیز رهبرجمهوری اسلامی با تجلیل از انتخابات یاد کرد وآقای احمدی نژاد را به عنوان رییس جمهور اعلام نمود. توجه کنید که هنوز هم شورای نگهبان منصوب خود رهبر جمهوری اسلامی اظهار نظر نکرده است.”

این فعال حقوق بشر افزود: “حالا چه منبعی باید به این شکایت رسیدگی کند درحالی که شورای نگهبان مستقل نیست؟  شش تن از اعضای روحانی شورای نگهبان را خود رهبر انتخاب می کند و شش عضو حقوقدان نیز از طرف قوه قضاییه به مجلس معرفی می شوند تا مجلس به آنها رای بدهد. اگر مجلس رای ندهد قوه قضاییه باید افراد دیگری را معرفی کند وبالاخره مجلس راهی ندارد جز این که شش نفر را از میان معرفی شدگان انتخاب کند. از سوی دیگر رییس قوه قضاییه هم منصوب مستقیم رهبر جمهوری اسلامی است. در چنین شرایطی ساده لوحی است که شورای نگهبان بخواهد این انتخابات متقلبانه را ابطال کند.”

لاهیجی ادامه داد: “فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر اعلام کرده که این انتخابات باطل است. محمود احمدی نژاد  چهار سال پیش در دور اول 5.7 میلیون  و در دور دوم با وجود همه تقلب ها ۱۶ میلیون رای آورد. در انتخاباتی که شرکت مردم ۶۰ درصد بود. او در آن انتخابات شصت درصدی با همه تقلب ها ۱۶ میلیون رای آورد. چطور با آمار و عملکرد وحشتناکی که احمدی نژاد از خودش در زمینه های مختلف از خود نشان داده و با همه سرکوب ها وفشارهای اجتماعی وسیاسی واقتصادی - آن هم در یک جامعه جوان که سطح مطالبات بالایی دارد-   و در انتخاباتی که بیش از ۸۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده اند توانسته چنین رایی بیاورد؟ چه معجزه الهی رخ داده است که ایشان ۲۴ میلیون رای آورده؟ یعنی ۴- ۵ برابردور اول انتخابات گذشته.”

لاهیجی گفت: “مسوولان جمهوری اسلامی که این انتخابات را برگزار کرده اند، نبایستی بخواهند به این طریق شرم آور مردم ایران را گول بزنند. می بینیم در خیابان های شهرهای مختلف کشور واز جمله تهران چه می گذرد. به عنوان یک حقوقدان می گویم تنها راه حل، مساله ابطال انتخابات وتجدید آن است. در غیر این صورت سالهای سختی را برای مردم ایران پیش بینی می کنم. می دانید که امروز دست به تیر بردند. حداقل یک تن کشته شده وبسیاری زخمی شده اند. ما ازاینکه در ایران یک حمام خون راه بیاندازند وحشت داریم. این رژیم در گذشته هم نشان داده که در اعمال خشونت ید طولایی دارد و از هیچ کس و گروهی فروگذاری نمی کند. دیدید که در طی دو روز گذشته با دانشگاه های مختلف چه کردند. صدها تن از دانشجویان زخمی شده و بسیاری از آنها بازداشت شده اند. برای اینکه از این وضعیت دربیایند ومردم به حداقل خواسته های خودشان برسند راهی جز ابطال انتخابات و برگزاری انتخابات در شرایطی که برای مردم قابل قبول باشد نیست.”