حکومت تحمل شنیدن انتقاد را ندارد

نویسنده

rasoul.jpg

سامان رسول پور

محمد صدیق کبودوند، مدیر مسئول هفته نامه ی توقیف شده ی “پیام مردم” و موسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان بیش از 50 روز است که در بند 209 زندان اوین زندانی است.وی چهل روز را در سلول انفرادی زندانی بوده و از ده روز پیش هم مسئولان زندان دو متهم به شرارت را که به اعدام محکوم شده اند به سلول وی انتقال داده اند. پرناز حسنی همسر این فعال حقوق بشر در گفتگو با روز می گوید: “حدود2 ماه است که وزارت اطلاعات حقوق همسرم را قطع کرده و دختر و پسرم به ناچار مشغول به کار شده اند”.

گفتگوی”پرناز حسنی” با روز در پی می آید.

خانم حسنی، آخرین خبر از وضعیت آقای کبودوند چیست؟

بازجویی ها تقریبا تمام شده و در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می برد و هنوز پرونده به دادگاه ارجاع داده نشده است.

چرا هنوز پرونده ایشان به دادگاه ارجاع داده نشده؟

یکی از دلایلش این است که با طولانی شدن مدت بازداشت، بیشتر وی را تحت فشار قرار دهند تا اتهامات وارده را در زیر فشار قبول نماید، خود آقای کبودوند چنین نظری دارد.

آخرین باری که همسرتان را ملاقات کردید وضعیتشان چطور بود؟

دوشنبه¬ی هفته¬ی گذشته که برای آخرین بار با همسرم ملاقات داشتم، از لحاظ جسمی که خیلی ضعیف شده بود و از لحاظ روحی هم وضعیتش بدتر شده که بهتر نشده است. تا حالا در سلول انفرادی بوده و حالا هم دو زندانی خطرناک را به سلول او منتقل کرده اند.

این دو نفر چه جرمی مرتکب شده اند و چرا آنها را برده اند کنار آقای کبودوند؟

فکر نکنم انتقال این دو نفر که به شرارت متهم شده اند تصادفی باشد.یکی از آنها محکوم به اعدام شده است. حتی این دو نفر خودشان هم تعجب کرده اند که چرا با آقای کبودوند در یک سلول به سر می¬برند.

در روزهای گذشته اخباری منتشر شد پیرامون فشاربر آقای کبودوند در زندان برای انحلال “سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان”. این سازمان که همسرتان موسس آن است، چه نوع فعالیتهایی دارد که الان برای توقف کارهایش وی را تحت فشار گذاشته اند؟

کارنامه¬ی آقای کبودوند و فعالیتهای سازمان کاملا روشن است. گزارش هایی در مورد نقض حقوق بشر، حقوق زنان، کودکان، کمپین برای جلوگیری از حکم اعدام، سنگسار و دادگاههای بدون هیئت منصفه فعالیتهای همسرم به عنوان رییس این سازمان، در همین چهارچوب خلاصه شده است.

وضع بیماری ریوی همسرتان چطور است؟

او قبل از زندانی شدن هم بیماری ریوی داشت که البته بعد از 8 روز اعتصاب غذا وخیم تر شد. آخرین باری که وی را دیدم بسیار لاغر و رنگ پریده ترشده بود.


دوستان آقای کبودوند می گویند وی مرد صبور و خونسردی است.

صد در صد همینطور است که گفته اند. اما به نظر من برجسته ترین خصوصیت وی راستگویی اوست. در واقع من در طول زندگی حرف نادرست یا کذبی از وی نشنیده ام. به اعتقاد من کسی می تواند در مورد حقوق بشر حرف بزند که خودش حقوق بقیه را رعایت کند و به باور من همسرم شایسته¬ی این کار بوده است.

چنین آدمی چرا باید به زندان بیافتد؟

در این فضایی که الان در کشورحاکم است، تحمل شنیدن واقعیات کم شده است. برای همین وقتی کسی بخواهد حقیقت را بگوید، یا از دردها و کمبودها حرفی بزند، انواع وصله ها را به او می چسبانند. یا می گویند با کشورهای بیگانه ها در ارتباط است و یا با گروههای اپوزیسیون رابطه دارد.متاسفانه حکومت ما تحمل شنیدن انتقادات را ندارد.

از وقتی که آقای کبودوند سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان را تاسیس کرد، زندگی شما چه تغییری کرده است؟

او بیشتر وقتش را برای تهیه¬ی گزارش ها و مصاحبه ها پشت کامپیوتر می گذراند؛ و چون عمده¬ی کارهای سازمان را انجام می داد، رسیدگی به کارهای شخصی خودش خیلی محدود شده بود.


فکر می کردید آقای کبودوند بازداشت بشود؟

بعد از توقیف روزنامه “پیام مردم” این حس وجود داشت، اما او در مورد فعالیتهای سازمان همیشه می گفت من هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده ام و کلیه کارهای سازمان، مدنی است و برضد نظام نیست و تنها فعالیتهایی برای احیای حقوق مردم است و راهی برای بیان حق پایمال شده ی مردم ایران و بخصوص کردستان.

از زندگیتان بگویید و اینکه در غیاب همسر، زندگی چه مشکلاتی دارد؟

قبل از بازداشت همسرم، او کار می کرد و حتی هزینه ی تمامی کارهای مربوط به سازمان را شخصا پرداخت می کرد. او به هیچ حزب و گروهی وابستگی نداشت و تمام گزارشات و مصاحبه ها را خودش با کمک سایر دوستان، از مردم عادی و تا کسانی که در زندانها بودند تهیه می کرد. اما حالا که در زندان به سر می برد حدود 2 ماه است که به دستور وزارت اطلاعات، حقوق همسرم را قطع کرده اند و لذا دختر و پسرم مشغول به کار شده اند. درواقع در غیاب همسرم فعلا آنها مسولیت های مالی خانواده را به عهده گرفته اند.


مسئول این مشکلات کیست؟

واقعا اگر گفتن حق جرم است، فکر کنم مقصر ماییم و مجرم اصلی هم دقیقا خود ما هستیم.

در یک جمله بگویید از اینکه همسر محمد صدیق کبودوند هستید چه احساسی دارید؟

مایه افتخار و سربلندی است. او واقعا همسر و پدر خوبی است.