مذاکره برای رفع حصر از مهدی کروبی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی خبر داد

با انتخاب حسن روحانی٬‌امیدواری برای رفع حصر از مهدی کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬‌افزایش یافته و اکنون رسول منتجب‌نیا٬ قائم‌مقام حزب اعتمادملی٬‌گفته رایزنی‌هایی برای رفع حصر از مهدی کروبی در جریان است.

منتجب‌نیا در گفت‌وگویی با سایت تهران‌پرس٬ در این زمینه گفته است: “به زودی تکلیف دبیرکل حزب اعتماد ملی(کروبی) مشخص خواهد شد و این حزب با اعضای شورای مرکزی خود آغاز به کار خواهد کرد. اقداماتی در راستای آزادی وی در حال صورت گرفتن است که قطعا به نتیجه خواهد رسید، پس از مشخص شدن نتیجه آن حزب اعتماد ملی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد”.

تاکنون هیچ‌یک از نزدیکان مهدی کروبی به طور رسمی حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده‌اند اما یکی از نزدیکان به خانواده مهدی کروبی٬‌ گفته مذاکراتی در جریان است تا مهدی کروبی از حصر رها شود٬ هر چند هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.

منتجب نیا همچنین در گفت‌وگویی با سایت ندای انقلاب٬ با اشاره به شایعاتی که پیرامون فعالیت مجدد حزب اعتمادملی وجود دارد٬ گفت: “تمام اعضای شورای مرکزی ادامه فعالیت حزب را به بعد از سر کار آمدن روحانی و منوط به آزادی دبیرکل از حصر می دانند و به همین دلیل هیچ فعالیتی با محوریت بنده شکل نخواهد گرفت”.

وی همچنین با اشاره به اینکه با انتخاب روحانی به عنوان رییس‌جمهور “شرایط کشور دیگر عوض شده است ودیگر دلیلی ندارد که این وضع ادامه پیدا کند”٬‌گفته است: “با حضور روحانی به عنوان رییس جمهور به سادگی کروبی از حصر آزاد می شود”.

حزب اعتمادملی٬‌ تشکّلی است که پس از شکست مهدی کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ تشکیل شد. مهدی کروبی معتقد بود که در آن انتخابات نیروهای نظامی٬ در انتخابات دخالت کرده و باعث شکست وی شده‌اند. عدم توجه اصلاح طلبان به سخنان کروبی باعث استعفای وی از مجمع روحانیون مبارز و تشکیل حزب اعتمادملی به دبیرکلی خود کروبی شد. حزب اعتمادملی گرچه هیچ‌گاه توسط مقام‌های قضایی به طور رسمی تعطیل نشد٬ اما پس از حصر مهدی کروبی٬ امکان تشکیل جلسات خود را نیافت.

هفته جاری محمدجواد حق‌شناس٬‌مدیرمسوول روزنامه توقیف شده اعتمادملی٬ در گفت‌وگویی با وب‌سایت نسیم٬ درباره فعالیت‌های این حزب چنین گفته بود: “آخرین مصوبه نیز این بود که شورای مرکزی جلسات خود را به دفتر سیاسی حزب محول کند و دفتر سیاسی با هماهنگی قائم مقام حزب بتواند در غیاب شورای مرکزی، تصمیم‌گیری و امور را دنبال کند”. مساله‌ای که البته با تکذیب منتجب‌نیا مواجه شد.

مشابه سخنان منتجب‌نیا را ذاکری٬ دیگر عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی٬ هم بر زبان آورده و گفته است: “روحانی می توان با رایزنی این قضیه را مدیریت کند تا شاید بتوان راهی برای آزادی آنها از حصر پیدا کرد چرا که حصر آنها روند قانونی نداشته و صرفا بنا بر مصالح نظام و مصالح خود آنها بود که در منزلشان حصر شدند”.

حسن روحانی٬ چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و چه پس از پیروزی و در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود٬ وعده داد که برای رفع حصر از موسوی٬ کروبی و رهنورد تلاش کند.

وی پیش از انتخابات و در سخنرانی در دانشگاه صنعتی شریف٬ در این زمینه گفته بود: “این وضعیت به نفع مان نیست. باید این شکاف را که الان روز به روز دارد عمیق تر می شود، از بین ببریم. من امیدوارم خود انتخابات یک مقدار فاصله ها را کم کند و دولت آینده بتواند یک فضای غیر امنیتی را در کشور به وجود بیاورد. به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آنها که در حصر هستند آزاد شوند که حتی کسانی که به خاطر مسائل سال ۸۸ در زندان هستند آنها هم آزاد شوند”.

در کنفرانس مطبوعاتی روحانی پس از پیروزی در انتخابات هم خبرنگار روزنامه اعتماد از امکان “رفع محدودیت برای برخی چهره‌های شاخص سیاسی” و “تبدیل فضای امنیتی به فضای سیاسی” پرسید. روحانی در پاسخ به وی گفت: “برخی مسایل تنها در دست قوه مجریه نیست، بلکه نیازمند همکاری هر سه قوه است و ما سعی می کنیم با تعامل این مسایل را دنبال و حل کنیم. با توجه به فضای فعلی این مساله هم حل خواهد شد”.

با این حال به تازگی ید‌الله جوانی٬ مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه٬ گفته “طرح مسائلی از قبیل رفع حصر و یا آزادی کسانی که در سال ۸۸ به زندان رفتند، مغایر با شعار اعتدال‌گرایی و قانون‌گرایی است” و”اقتضای قانونی کسانی که مجرم هستند و به خاطر جرمی که مرتکب شده‌اند و در حصر قرار گرفته و محکوم به زندان شده‌اند، این است که که طبق قانون مجازاتشان به پایان برسد”.

این در حالی است که مهدی کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ تاکنون محاکمه نشده‌ و بنا به گفته‌ی اصول‌گرایان٬ با دستور رهبر جمهوری‌اسلامی٬‌دچار حصر شده‌اند.

مهدی کروبی٬ به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ پس از دعوت به برگزاری راه‌پیمایی در حمایت از اعتراض‌های مردم مصر و تونس٬ در ۲۵ بهمن سال ۸۹ در حصر قرار گرفتند.