به دلیل عاطفی بودن امام در منزل مشق نمی‌نوشتیم

نویسنده
حسین محمدی

» خاطرات جدید نعمیه اشراقی از بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی

نعمیه اشراقی، نوه آیت‌الله خمینی، در گفت‌وگویی با روزنامه “تماشاگران امروز” خاطرات جدیدی از پدربزرگ خود بیان کرده که واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی موجب شده است.

در صفحه فیس‌بوک این نشریه هم فایل صوتی این مصاحبه در چند بخش مختلف آمده است؛ مصاحبه ای با پاسخ به سئوال‌هایی مانند نظر آیتالله خمینی درباره نوع پوشش زنان جوان، دلیل اخم آیتالله خمینی، پاسخ معروف وی هنگام بازگشت به ایران و ذکر این نکته که در بازگشت به ایران احساس خاصی ندارد.

نعمیه اشراقی در پاسخ به سئوالی پیرامون اخم همیشگی آیت‌الله خمینی، پاسخ داده که این اتفاق فقط زمانی می‌افتاده که “امام” دوربین‌ها را می‌دیده والا در خانه بسیار “عاطفی” بوده: “ما پیش امام نمی‌توانستیم مشق بنویسیم، چون نگران بودند که نکند خودکار توی چشم بچه برود”.

این چندمین بار است که نعمیه اشراقی به ذکر خاطراتی از بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی می‌پردازد؛ خاطراتی که عموما با نقد کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

گرچه فعالیت او در فیس‌بوک با استقبال قابل توجهی هم مواجه شده بود، به ویژه آنکه روایتی اصلاح‌طلبانه از اندیشه‌های “امام” ارائه و با ذکر خاطراتی، از رهبر انقلاب اسلامی چهره‌ای نرم‌خو و دموکرات‌منش ترسیم می‌کرد که مورد استقبال و توجه قرار می‌گرفت.

خاطرات وی از آیت‌الله خمینی تاکنون چندین بار جنجال‌ساز شده است. از آن جمله می‌توان به خاطره‌ وی از بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی درباره اجباری شدن حجاب اشاره کرد: “نظر امام راجع به حجاب مسلم است. چون تقید امام به حفظ شعائر دینی بر هیچ کس پوشیده نیست. اما نظر ایشان در این مورد نسبت به مراجع تقلید دیگر، چندان سخت گیرانه نبود. به خاطر دارم که در پاریس، در خانه، من بلوز و دامنی تنم بود و روسری بر سر داشتم. از امام پرسیدم که آیا این حجاب، حجاب کاملی است. ایشان هم فرمودند بله. البته تذکر دادند که حجاب برای محیطی هم که استفاده می‌شود، مهم است. در پاریس این حجاب اشکالی ندارد، اما شاید این حجاب برای شهری مانند قم حجاب کاملی نباشد. محیطی که در آن حضور دارید بر این مسئله که تا چه اندازه خودتان را پوشش دهید، تفاوت ایجاد می کند”.

علاوه بر حامیان جمهوری‌اسلامی و موافقان حجاب اجباری، منتقدان حکومت نیز نسبت به این مساله واکنش نشان دادند. آن‌ها با اشاره به اجباری شدن حجاب در دوره رهبری آیت‌الله خمینی، نقل چنین خاطراتی را، تلاش برای نشان دادن “چهره‌ای دروغین” از وی توصیف کرده بودند.

بالاخره برخی فعالیت‌های نوه«امام»در فیس بوک منجر به بروز واکنش‌هایی شد تا آنجا که در نهایت وی مجبور شد صفحه فیس بوک خود را تعطیل کند. به ویژه وقتی در کامنتی نوشت: “جوک دیگری را که برای امام تعریف کردیم و همیشه به شوخی یاد می کردند این بود؛ امام خمینی: ای پاسداران بیوه شهدا را بگیرید ای کاش من یک پاسدار بودم”.

ابتدا برخی کاربران فیس‌بوک نسبت به این خاطره اعتراض کردند. گفته می‌شود که او ابتدا تعداد زیادی از کامنت‌های اعتراضی را پاک کرد اما وقتی کار بالاگرفت، انتساب این کامنت به خود را تکذیب کرد و آن را مربوط به یک صفحه جعلی دانست.

اما این مساله مورد پذیرش منتقدان قرار نگرفت و بسیاری از آن‌ها ـ از جمله خانواده جان‌باختگان جنگ هشت ساله ایران و عراق ـ به وی اعتراض کردند. همان زمان برخی نمایندگان مجلس گفته بودند که این مساله در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 اشراقی پیش از این و در هنگام انتشار عکسی فتوشاپ شده از دخترش هم مورد اعتراض بسیار قرار گرفته بود. آن زمان وی در پاسخ به اعتراض‌ها نوشته بود: “دوستان عزیز لطفا به عوعو کردن اشخاص حساسیت نشان ندهید چون واقعا فکر میکنند مهم هستند خداوند در قران فرموده است که حسود هیچ وقت از حسادت خود سودی نمیبرد، نوه امام بودن خودش افتخاری است برای من و خانواده‌ام و من به آن مفتخرم خداوند همه شما جاهلان را هدایت کنه و اگر قابل هدایت نیستید نیست و نابودتان گرداند”.

اما این پایان جنجال‌های پیرامون نعمیه اشراقی در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نبود. چندی بعد انتشار متنی از وی در اپلیکشن وایبر، واکشن اصول‌گرایان را برانگیخت؛ متنی طنز در نقد چند همسری برای مردان که به عقیده اصول‌گرایان پیامبر اسلام را مورد تمسخر قرار می‌داد.

نعمیه اشراقی این بار اما همان ابتدا راه عذرخواهی را در پیش گرفت و گفت: “من کسی نیستم که بخواهم یا بتوانم به پیامبر اسلام (ص) توهین کنم. حرمت نگهداشتنن برای پیامبر اسلام(ص) بر هر انسانی واجب است… شخصیتی بزرگتر از پیامبر اسلام(ص) در تاریخ وجود نداشته است. من اصلاً قصدی برای تمسخر نداشتم و اگر چنین برداشتی از نوشته من شده است، از صمیم قلب عذرخواهی می‌کنم”.

سابقه‌ انتقادهای اصول‌گرایان از نعمیه اشراقی البته به زمانی پیش‌تر باز می‌گردد؛زمانی که وی درباه حجاب اجباری گفته بود: “به نظر من، بسیار بهتر بود که ما حجاب را اجباری نمی‌کردیم. به خاطر اینکه ما با اجباری کردن حجاب، می‌خواستیم حاشیه امنیت جامعه را بالا ببریم، اما دقیقا برعکسش عمل کردیم و امنیت را پایین آوردیم… اگر از اجباری

کردن حجاب، فقط می‌‌خواستیم حفظ ظاهر کنیم و ظاهر کشورمان را کشوری اسلامی نشان بدهیم، در همین کار هم موفق نبودیم… همان‌طور که کشف حجاب و اجباری کردن بی‌حجابی موفق نبود، اجباری کردن حجاب هم موفق نمی‌شود. اما متاسفانه در سال های ۵۸، همه کارها انقلابی بود و دینی و عاقلانه نبود”.

نعیمه اشراقی سومین فرزند شهاب‌الدین اشراقی و صدیقه خمینی و هفتمین نوه آیت‌الله خمینی است. او مهندس پتروشیمی و کارشناس ارشد صنایع از دانشگاه امیرکبیر، معاون مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت خدمات مهندسی نفت کیش است.همسر او سید محمدحسن طاهری فرزند آیت‌الله طاهری اصفهانی است.