یونسی: رفتارهای احمقانه باعث خروج فرهیختگان از کشور شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کالبد شکافی ترورهای هسته‌ای بعد از چند سال

علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی و وزیر سابق اطلاعات با انتقاد از معرفی دانشمندان اتمی ایران در زمان ریاست محمود احمدی‌نژاد و آوردن به آنها به تلویزیون این اقدام را “خطا و اشتباه حفاظتی” توصیف کرده است.

دسیتار رئیس جمهوری اسلامی در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در در مصاحبه با خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت تامین امنیت دانشمندان هسته‌ای گفته است “بزرگترین خطا و اشتباه حفاظتی که صورت گرفت این بود که در دولت احمدی‌نژاد این دانشمندان را به مردم معرفی کردند، در حالی که تا آن موقع کسی این افراد را نمی‌شناخت.”

وزیر سابق اطلاعات در دولت خاتمی در این مصاحبه مفصل که بخش دوم آن روز شنبه، ۲۶ مهرماه، منتشر شده افزوده است : “من دانشمندی را می شناسم که آن زمان به راحتی با ماشین خود از منزل به محل کار می‌آمد و هیچ‌کس هم خبر نداشت، اما آقای احمدی‌نژاد به خاطر تقدیر و تشویق ، او را در تلویزیون آورد و همه مردم او را شناختند و از فردای آن روز این فرد مجبور شد برای حفظ جان خود در منزل پنهان شود. بنابراین ما ده‌ها نفر را به دست خودمان در معرض تهدید قرار دادیم و خودمان حاصل زحمات سه دهه گذشته که محصول انقلاب بود در معرض تهدید دشمنان قرار دادیم.”

در دوره هشت‌ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد و همزمان با اوج‌گرفتن مناقشات هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های بین‌المللی، شماری از دانشمندان هسته‌ای ایران و افراد مرتبط با این برنامه، به دست افراد ناشناس کشته شدند.

در دی‌ماه سال ۹۰ در حالی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترور یک دانشمند اتمی را در “دفاع مقدس هسته‌ای” بی تاثیر خوانده بود، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامهای به دبیرکل و روسای شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل خواستار محکومیت این ترورها شده بود.

این نامه در پی سوء قصد موفقیت آمیز به جان مصطفی احمدی روشن، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و یکی از مسئولان تاسیسات هسته‌ای نوشته شد و توسط محمد خزاعی نماینده وقت جمهوری اسلامی در سازمان‌ملل تسلیم مقامات سازمان ملل شده بود.

بعد از گذشت چند سال از این ترورها، حالا دستیار ویژه حسن روحانی از وضعیت حفاظتی مقام‌های دولتی، از جمله خود او، انتقاد کرده و گفته است: “ما مجبور شدیم در یک زندان سیار به نام حفاظت حرکت کنیم، ولی بزرگترین ویژگی یک دانشمند که آزادی اوست را محدود کرده‌ایم و باید حتی در خانه‌اش هم کنترل شود. چنین شخصی دیگر قدرت ابتکار عمل ندارد.”

علی یونسی که در مهرماه سال ۹۲ به عنوان دستیار ویژه رئیس ‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد، به واسطه سوابق امنیتی و جایگاه در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی، در بسیاری موارد پیرامون مسائل امنیتی کشور نیز اظهار نظر می‌کند.

او در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری فارس گفته است: “متاسفانه خودمان نا آگاهانه بیشتر از دشمن به این دانشمندان ضربه می‌زنیم، چرا باید دانشمندان و نوابغ المپیادی ما در داخل نمانند و فرار کنند. چرا نباید فضایی ایجاد شود که آنها در کشور بمانند و آنهایی که رفتند هم بازگردند؟”

یونسی توضیح داده است: “اشتباهات و ضرباتی که ما جاهلانه به این افراد زده‌ایم به مراتب غیرقابل مقایسه با ضرباتی است که اسرائیل و دشمن با ترور کرده است؛ یعنی رفتارهای احمقانه و جاهلانه‌ای که در اثر عدم فرهنگ درست اخلاقی و اسلامی و امنیتی کردن همه جا و سیاست‌های نامتناسب و برخوردهای سیاسی با همه چیز باعث شده است بسیاری از نخبگان، فرهیختگان و علمای ما که باید به کشور خدمت کنند، ترجیح می‌دهند به کانادا و اروپا بروند و بمانند، یک فاجعه است که ما باید از آن جلوگیری کنیم.”

در یک دهه گذشته علاوه بر مصطفی احمدی‌روشن، از جمله مجید شهریاری و رضا قشقای، از کارشناسان برنامه هسته ای ایران نیز هدف سوءقصد قرار گرفتند و کشته شدند.