جمع مستان

نویسنده

» پیام سبز- بادکنک و پرچم پشت پنجره بی بی سی

سبز علیه بی بی سی فارسی

همبستگی و اتحاد ایرانیان در چهارگوشه دنیا روز به روز فزونی می گیرد. پس از برگزاری مراسم اعتراضی بسیاری از سوی فعالین سیاسی و حقوق بشری و همراهی ایرانیان خارج از کشور، هفته ی گذشته جوانان ایرانی ساکن لندن که در فاصله ی دو ماهه ی پس از انتخابات از هیچ کوششی در راستای اعلام همبستگی با ایرانیان داخل فروگذاری نکرده اند، با اقدامی هوشمندانه و از سر ذکاوت از پنجره ای که حین پخش اخبار بی بی سی رو به مرکز شهر لندن گشوده است، پیام همبستگی خودشان را به مردم ایران فرستادند.

 

ماجرا از این قرار است که عده ای از جوانان لندن قصد می کنند تا از پنجره ی رو به مرکز شهر استودیوی بی بی سی برای رساندن پیامشان به گوش مردم ایران استفاده کنند تا ایرانیان همه ببینند و بدانند که در گوشه ای از این شهر آرام، ایرانیانی زندگی می کنند که در این دو ماهه ی پس از انتخابات هر روز با صدای بلند تری  به زور و ظلم و خشونت “ نه ” گفته اند. وهم به سیاست “ دو دوزه” بی بی سی فارسی اعتراض کنند.

یکی از جوانانی که در شکل گرفتن این حرکت نمادین شرکت داشت، به خبرنگار “ روز ” گفت :

” از زمانی که این ایده مانند یک جرقه به ذهن یکی از بچه ها آمد، تا حضور بادکنک ها پشت پنجره با مشکلات زیادی روبه رو بودیم، مهمترینشان ارتفاع بالای پنجره از سطح زمین، یعنی چیزی حدود هیفده، هیجده متر، با توجه به اینکه آن روز باد نسبتاً شدیدی در لندن می وزید، کنترل کردن این بادکنک ها برای عبور از یک پنجره ی تقریباً کوچک کار چندان آسانی نبود. طوری که ما در آغاز نا امید شده بودیم اما در ادامه انگار باد هم به سود ما وزیدن گرفت. مشکل دیگر هم حضور میهمانان برنامه مقابل ساختمان بی بی سی و با خبر شدن آنها از ایده ی ما بود که همه ما را از خبر شدن احتمالی مسئولین بی بی سی نگران کرده بود، اما خوشبختانه اتفاق خاصی رخ نداد و همه چیز به خیر گذشت و به صورت مطلوب پیش رفت تا در نهایت این بادکنک ها و پرچم سبز ما از پشت آن پنجره عبور کنند. ما با همان چند ثانیه حرفمان را زدیم “


عبور بادکنک ها و پرچم سبز از پشت پنجره بی بی سی هم  دقیقاً مصادف شد با اعلام خبر مراسم تحلیف احمدی نژآد که از سوی مجری برنامه قرائت می شد. پس از عبور این به واقع

” پیام سبز “ از پشت پنجره ی بی بی سی، عوامل برنامه پرده های استودیو را هم آوردند و از پی آن مجری برنامه هم اعلام کرد که ” این بادکنک ها متعلق به معترضین به نتایج انتخابات است. “

با این وجود، خبراین حرکت جوانان لندن به سرعت در میان کاربران اینترنت پخش شد. هنوز برنامه ی شصت دقیقه به پایان نرسیده بود که شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیتر و بالاترین، پر شدند از لینک عکس ها و ویدئو ها ی این برنامه و حواشی در ادامه اش.

 

یکی از شاهدان عینی که برای تهیه ی عکس از این رویداد به خیابان آکسفورد لندن رفته بود، در این باره به “ روز ” گفت:

” عکسها را که گرفتم، بلافاصله به خانه برگشتم تا آنها را در فیس بوک و بالاترین بگذارم. حین مرتب کردن عکس ها برای ارسال،  صفحه فیس بوکم را باز کردم، باورش کمی سخت بود اما از هر سه پیامی که برایم آمده بود، لا اقل دو تایش بر می گرشت به همین ماجرای بادکنک ها “

 

در کنار این حرکت سمبولیک، عده ای دیگر از جوانان معترض و آزادی خواه لندن نیز حضور سبزشان را به میهمانی کودتاچین تحمیل کردند.

عصر جمعه، به مناسبت نیمه ی شعبان، مراسم جشن و سروری در مرکز اسلامی لندن برپا بود. جوانان سبز ایران هم تصمیم داشتند با عکس هایی از جانباختگان راه آزادی در این مراسم شرکت کنند تا با فریاد سکوتشان جشن و سرور  در روزهایی که ایران در عزای عزیزانش داغدار است را محکوم کنند اما میزبانان جشن میلاد امام زمان، حاضر به پذیرفتن این افراد در مسجد نشدند  و جالب اینجاست که معترضین را از محوطه ی حیاط مسجد هم بیرون  کرنند.

 

اما این اقدام میزبانان جشن هرگز باعث نشد تا تصاویر ندا، سهراب، کیانوش و  دیگر جانباختگان راه آزادی ایران از مقابل چشم حاضرین در برنامه دور شود.


عکس های رسیده و اظهارات شاهدان عینی حکایت از آن دارد که این عده با در دست داشتن عکس شهدا و افروختن شمع به یاد جانباختگان را آزادی، تا انتهای شب و اتمام جشن، در مقابل ساختمان مسجد حضور داشتند تا به گونه ای صدای اعتراض شان را به حاضرین در میهمانی مسجد برسانند.