تعریف احمدی نژاد و پورمحمدی از پاکی

نویسنده
مهناز ملکوتی

» یک روز و دو ادعا

محمود احمدی نژاد دیروز وقتی داشت ادعای داشتن پاک ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی را تکرار می کرد که مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی قوه قضاییه می گفت دریافت عمومی از فضای مالی کشور خوب نیست و جامعه احساس می‌کند فضای مالی کشور سالم نیست.

ادعای پاک بودن دولت های نهم و دهم هنگامی از سوی احمدی نژاد مطرح شد که پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی افشا شد و رییس دولت به همراه اعضای ارشد دفترش از جمله اسفندیار رحیم مشایی به همکاری و دست داشتن در بزرگ ترین اختلاس تاریخ ایران متهم شدند.

احمدی نژاد که دیروز در دومین سالروز هدفمندی یارانه ها سخن می گفت اظهار کرد که همه دولت‌ها و همه افراد در این کشور مستاجر هستند. وی پیش از این با حضور در یک برنامه تلویزیونی هنگامی که مجری از او پرسیده بود امسال آخرین سال دولت شماست حرف او را قطع کرده و پاسخ داده بود: “از کجا معلوم امسال این سال آخر دولت باشد؟”

اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی پس از قهر 11 روزه احمدی نژاد در اعتراض به حکم حکومتی آیت الله خامنه ای برای ابقای وزیر اطلاعات، طرح عدم کفایت و برکناری او را مطرح کردند. اما سران جریان اصولگرا در تریبون های مختلف اعلام می کردند که نظر آقای خامنه ای همکاری با دولت تا پایان سال 92 است.

بروز مشکلات اقتصادی، تورم کمرشکن، افزایش فقر و شکاف طبقاتی در جمهوری اسلامی به دلیل تشدید تحریم ها و شکست هدفمندی یارانه ها باعث شد تا اصولگرایان در واکنشی سریع همه مشکلات را به گردن دولت بیندازند و خود را برای انتخابات آینده منهای احمدی نژاد آماده کنند.

احمدی نژاد که آوردن و دیده شدن نفت سر سفره های مردم از شعارهای انتخاباتی اش در سال 84 بود،دیروز اعلام کرد که “این دولت‌ پاک‌ترین دولت در تاریخ اخیر کشور است و من این را ثابت می کنم. الان ما باید کشور را بسازیم و ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. دولت نوکر ملت است و از بالا رفتن ارباب خود خوشحال می‌شود.”

این در حالیست که به اعتقاد اصلاح طلبان و دیگر مخالفان احمدی نژاد،شعارهای دولت فریبانه و برای تاثیرگذاری بر توده ها است و آنها مردم را به چشم سبد رای می بینند.

در همین راستا اما رییس ستاد انتخاباتی جبهه ایستادگی، از گروه های حامی محسن رضایی می گوید: “کاندیدای دولت قطعا در انتخابات ریاست جمهوری با شعارهای دهان پرکن، پرطمطراق و پوپولیستی وارد صحنه خواهد شد؛ وعده‌هایی که مانند وعده‌های رییس دولت فعلی ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد هرچند مردم ما آگاهند و دیگر اقبالی به این طیف نشان نخواهند داد.”

شاید تحلیل این چهره اصولگرا درست باشد چرا که اخیرا شایعه افزایش پرداخت یارانه ها از 45 هزار به 200 هزار تومان درصورت احتمال آغاز فاز دوم هدفمندی در رسانه های دولتی منتشر شده است.

رییس دولت دهم هم روز گذشته اعلام کرد که “تنها راه دور زدن فشارهای دشمن، هدفمندی یارانه‌ها است و شرط اصلی آن نیز فرماندهی واحد اقتصاد است.”

احمدی نژاد همچنین در پاسخ کسانی که این سخنان و مواضع وی را انتخاباتی می دانند،گفت: “من که دیگر دوره بعد نمی‌توانم کاندیدا شوم پس چسباندن هدفمندی یارانه‌ها به انتخابات چه ضرورتی دارد.”

این در حالیست که اصولگرایان از تمهیدات گسترده دولت دهم برای کاندیداتوری و تایید صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی خبر می دهند.

علیرغم مانورهای مالی-ـ یارانه ای احمدی نژاد اما مصطفی پورمحمدی از بی اعتمادی مردم نسبت به عملکرد مالی دولت خبر داده است. این چهره امنیتی که اکنون رییس سازمان بازرسی قوه قضاییه است معمولا گفته های خود را براساس نظرسنجی های عمومی نهادهای معتبر بیان می کند. به گفته پورمحمدی “دریافت عمومی از فضای مالی کشور خوب نیست و جامعه احساس می‌کند فضای مالی کشور سالم نیست. فضای عمومی مدیریتی کشور باید پاسخگو باشد و کسی نباید از این پاسخگویی فرار کند. برای این که مانع ایجاد قدرت در جامعه شویم باید موانعی را ایجاد کنیم.”

به گفته پورمحمدی “مجلس و دیوان محاسبات پیگیر تخلفات دولت هستند، اما روحیه خاص احمدی‌نژاد و شرایط سیاسی کشور را متشنج می‌سازد که این آرزوی دشمنان و آفتی برای نظام است. ما قبول داریم که مشکلات و چالش‌هایی در اداره کشور وجود دارد، اما وقتی وارد برخورد با تخلف دولت می‌شویم، تنش‌هایی در کشور ایجاد می‌شود….سئوال اساسی ما از دولت این است که چرا دولت فراتر از منابع مالی‌اش، به مردم پرداخت داشته و اینکه چرا از جای دیگری غیر از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها، پول برداشت کرده است؟”

 این چهره عضو جامعه روحانیت مبارز و از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم افزود: “احمدی‌نژاد کاندیدای اصولگرایان نبود و به‌ طور مستقل پا به عرصه گذاشت و در جلسه‌ای که شورای هماهنگی انقلاب برای شفافیت موضع، اصولگرایان را دعوت کرد، حاضر نشد و بعد هم به ‌صراحت اعلام کرد که از شما نبودم.”

پورمحمدی پیش از این در یک گفتگو اعلام کرده بود که “اینکه دولت از این گروه حمایت کرده هیچ تردیدی نیست؛ از آقای رئیس‌جمهور، رئیس دفترشان، وزرا و بانک‌ها. اینها همه روشن است یک گروه بزرگ اقتصادی بودند از حمایت دولت و رانت دولت هم استفاده کردند در این هیچ تردیدی نیست اما اینکه در فساد‌های اینها و تخلفات اینها جز به جز همه در جریان هستند؟ نه. دو تا مقوله هست اینها را باید از هم جدا کرد ما سعی کردیم در جاهای مختلف اینها را توضیح دهیم یک موقع است شما می‌گوید اینها باید حمایت بشوند. در این تردیدی نیست اصلاً این حجم عملیات بدون این کمک‌ها و پشتوانه‌ها صورت نمی‌گیرد ولی می‌تواند توجیه کنند که فعال اقتصادی بوده و یک کارآفرین برجسته و نمونه بوده یک تولید‌کننده موفق بوده در مجلس یکی گفت یک از آقایان مدیران گفت که ا و را به عنوان قهرمان صنعت می‌شناختیم خب قهرمان صنعت را همه حمایت می‌کنند. و نمی‌توانیم به این مدیر نسبت بدهیم که تو از فساد اوخبر داشتی و با فساد او شریک بودی البته ما حرفمان این است که پرونده تخلفات را که اعلام کردیم بی‌توجه از کنارش گذشتند یا مدیران زیر‌دست شما الآن تخلفاتش مشخص شده چرا خوب نظارت نکردید و پیوسته از او حمایت کردید. در حالی که خیلی تصویر قشنگی از این آدم ارائه می‌دهند و البته ادعا‌ها و شبهاتی و نسبت‌هایی مطرح است ولی تا ثابت نشود ما چیزی نمی‌توانیم بگوییم اینها باید در مراحل بازجویی و باز‌پرسی و نهایتاً در دادگاه ثابت شود تا نسبت‌های دیگر را بشود مطرح کرد.”