سخنان مادر جیسون رضاییان

نیویورک تایمز
نیویورک تایمز

» گزارش نیویورک تایمز درباره پرونده خبرنگار واشنگتن پست

مادر جیسون رضاییان خبرنگار زندانی واشنگتن پست در تهران روز دوشنبه گفت، ایران پسرش را فقط به خاطر “گزارش درباره کشور مورد علاقه‌اش” متهم کرده است. جلسه بررسی پرونده رضاییان پشت درهای بسته برگزار شد.

جزئیات دومین جلسه دادگاه او در رسانه‌های ایران روشن نیست، اما خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم گفت، این خبرنگار ۳۹ ساله به زبان انگلیسی از خود دفاع کرد. این خبرگزاری می‌گوید، یک مترجم متن گفته‌های رضاییان را به زبان فارسی به قاضی ابوالقاسم صلواتی داده است.

رضاییان با اتهام‌هایی نظیر جاسوسی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی روبروست. واشنگتن پست گفته است، اگر به این اتهام محکوم شود، حکم زندان ۱۰ تا ۲۰ ساله در انتظار اوست. مقامات آمریکا، واشنگتن پست و گروه‌های حقوق بشر به شدت از محاکمه رضاییان انتقاد کرده‌اند و خواستار آزادی او هستند.

بازداشت بیش از ۳۰۰ روزه رضاییان در حالی صورت گرفت که ایران در حال مذاکره با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای خود است. بسیاری از جمله مادر رضاییان می‌گویند، رویدادهای جاری ممکن است در این پرونده نقش داشته باشد.

مری رضاییان، بیرون از جلسه دادگاه پسرش در دادگاه انقلاب تهران به آسوشیتد پرس گفت: “برخی خیال می‌کنند از نگه داشتن او سودی نسیب آن‌ها می‌شود. شخصا این‌طور فکر نمی‌کنم.”

مری رضاییان که در کنار یگانه صالحی، همسر جیسون ایستاده بود گفت: “پسرش بسیار خسته و پریشان است.” او همچنین گفت، از تعداد جلسات بررسی و چگونگی پیشرفت آن اطلاعی ندارد. به او و همسر رضاییان اجازه حضور در دادگاه را ندادند،‌ با این حال مری رضاییان از یک ماه پیش که وارد ایران شده دو بار توانسته پسرش را به مدت کوتاهی ملاقات کند.

مری رضاییان می‌گوید: “او متهم به جاسوسی است اما تنها کاری که کرده است تهیه گزارش از کشوری است که دوستش دارد. برای همین خیلی برایش سخت است. برای او خیلی خیلی سخت است. دلش برای همسرش تنگ شده. از دو سالی که ازدواج کرده‌اند یک سالش را در زندان بوده. این خیلی سخت است.”

صالحی از صحبت در مورد دادگاه همسرش خودداری کرد و تنها گفت:‌ “در واضعیت خوبی نیستم.”

رضاییان، همسرش و دو خبرنگار عکاس در تاریخ ۲۲  ژوئیه ۲۰۱۴ در تهران دستگیر شدند اما کمی بعد همه‌شان به غیر از رضاییان آزاد شدند. خبرگزاری ایرنا بدون ذکر جزئیات یا عنوان کردن هویت افراد گفت، ‌در جلسه روز دوشنبه دو نفر دیگری که با رضاییان زندانی بودند حضور داشتند.

لیلا احسان، وکیل رضاییان پیش از این گفته بود، صالحی و یکی از خبرنگاران عکاس هم باید محاکمه شوند.

مانند جلسه ماه مه، خبرنگارانی که مقابل دادگاه حاضر بودند موفق نشدند رضاییان، وکیلش یا دو متهم دیگر را ببینند. مقامات معمولا متهمان پرونده‌های حساس را از در دیگری وارد ساختمان می‌کند.

رضاییان تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی دارد و در آمریکا بدنیا آمده و بزرگ شده است. ایران تابعیت دوم شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گفته واشنگتن پست، صالحی که خبرنگار روزنامه نشنال ابوظبی در ایران است، اجازه خروج از کشور را ندارد.

خبرگزاری مهر در زمان برگزاری اولین جلسه دادگاه رضاییان گزارش داد، دادگاه رضاییان را متهم کرده که به باراک اوباما نامه نوشته و به سفارت آمریکا در دبی رفته است.

مارتین بارون دبیر اجرایی واشنگتن پست چنین ادعایی را رد کرده و می‌گوید، رضاییان به رئیس‌جمهور نامه ننوشته است و فقط پس از سال ۲۰۰۸ برای شغلی در دولت اوباما تقاضانامه پر کرد که هرگز هم قبول نشد. علی، برادر رضاییان می‌گوید، جیسون به سفارت آمریکا در دبی رفته اما تنها دلیلش گرفتن ویزا برای همسرش بوده است.

منبع: نیویورک تایمز  - 8 ژوئن  2015