پس از هشدار خامنه ای؛ احمدی‌نژاد احضار شد

نویسنده
حسین محمدی

» طرح سئوال با ۷۷ امضا در مجلس

کمتر از یک هفته پس از سخنان رهبر جمهوری ‌اسلامی درباره اختلاف میان سران قوا، هیات رییسه مجلس نهم روز گذشته طرح سئوال از محمود احمدی‌نژاد را با هفتاد و هفت امضا اعلام وصول کرد. اقدامی که با اعتراض برخی نمایندگان و خروج آن‌ها از صحن علنی همراه شد.

این طرح در حالی اعلام وصول شده که پیش از این درباره تعداد نمایندگان امضاکننده‌ی آن، سخنان متفاوتی بیان شده بود. یک ماه پیش برخی نمایندگان تعداد امضاها را ۱۰۲ اعلام کردند، این عدد بعدها به نود و چهار و سپس به هشتاد و سه رسید تا سرانجام روز گذشته اعلام شد ۷۷ نماینده آن را امضا کرده‌اند.

سوال از احمدی‌نژاد –ـ که توسط یک عضو هیات رییسه مجلس برای “تنویر افکار عمومی” توصیف شده -ـ مربوط به مسایل اقتصادی است و در بخشی از آن آمده: “از اسفند سال ۹۰ تاکنون شاهد نوسانات زیادی در ارز بودیم که این مسئله باعث کاهش ارزش پول ملی شده که در نتیجه تبعاتی همچون افزایش تورم و نیز جلوگیری از تصمیم فعالان اقتصادی برای برنامه‌ریزی اقتصادی داشته‌است… چرا قیمت خرید تضمینی گندم به شکل نامناسب انجام شد به گونه‌ای که بخشی از گندم به ناچار به کشورهای همسایه صادر و بخشی نیز مصرف خوراک دام و طیور شد و دولت مجبور شد در این شرایط دو و نیم میلیارد دلار صرف واردات گندم کند. آیا این با اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام رهبری سازگاری دارد؟ همچنین ۱۵ هزار و ۷۰۰ خودروی خارجی با ارز مرجع وارد کشور و با قیمت‌های متفاوت عرضه شده‌است”.

این سوال در حالی در مجلس مطرح شده که برخی از نمایندگان آن را مخالف با دیدگاه رهبر جمهوری‌اسلامی دانسته و به آن اعتراض کرده‌اند. برخی از نمایندگان ضمن تردید در تعداد امضاهای این طرح، اقدام به ترک صحن علنی مجلس کردند. گرچه علی لاریجانی، رییس مجلس، گفته است خامنه‌ای تاکنون نظری درباره طرح سوال از رییس دولت دهم نداده است: “هر وقت که مقام معظم رهبری نظری داشته باشند به نمایندگان مجلس منتقل می‌کنند و در این مدت ایشان دستوری به مجلس نداده‌اند و در زمینه طرح سوال از رئیس جمهور هیچ نظری به ما ارائه نکرده‌اند”.

رهبر جمهوری اسلامی، هفته گذشته به مسئولان و روسای قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی هشدار داده بود که “کار خودشان را بکنند” و تاکید کرد که هر کس تا روز انتخابات اختلاف ایجاد کند “قطعا خیانت کرده‌است”.

اما علیرضا زاکانی، عضو فراکسیون اصول‌گرایان، در پاسخ به علی لاریجانی گفت: “آقای لاریجانی تاکید داشتند که راجع به این موضوع مقام معظم رهبری نظری نداده‌اند که کاملا درست است. ایشان هیچ نظری درباره سؤال از رییس جمهوری اعلام نکردند اما براساس منطق و فهم درست از شرایط فعلی پیگیری طرح سوال از رییس جمهوری را به عنوان یک مسیر نادرست می‌دانیم”.

علی اصغر زارعی با تشکیک در تعداد امضاهای این طرح گفت: “فراکسیون بیانیه داده و ۴۰ امضا از طرح سئوال را پس گرفته است در اعتراض به اعلام وصول این صحن علنی را ترک خواهیم کرد”.

حسین‌علی حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه فراکسیون اصول‌گرایان، نیز در اعتراض مشابهی گفت که تعداد امضاهای طرح سوال از حد نصاب افتاده بود اما “علی مطهری امضای ۵ نماینده را در اختیار داشت تا در چنین شرایطی آنها را اضافه کند”.

نزدیک به دو هفته پیش اعضای فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، خبر از آن داده بودند که امضاهای خود را برای سوال از محمود احمدی‌نژاد پس می‌گیرند و فاطمه آلیا، عضو شورای مرکزی این فراکسیون در این باره گفته بود: “در فضای کنونی، همکاری بیشتر با دولت ضروری به نظر می‌رسد و اصولگرایان معتقدند که مطالبات را باید از راه‌هایی غیر از سؤال و استیضاح پیگیری کرد”.

مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس نیز به مخالفت با طرح سوال پرداخت: “انسان عاقل لازم نیست مثل بچه کوچک همه چیز را به او دستور دهند تا بفهمد. بنده و جمع دیگری از نمایندگان از فحوای کلام رهبری می‌فهمیم که تمایل به طرح سوال از رییس جمهور در شرایط فعلی ندارند. اگر اختیار با رهبر معظم انقلاب بود تصمیم می‌گرفتند که تا این سوال طرح نشود. به انسان عاقل که نباید همه چیز را دستور دهند”. کوچک‌زاده همچنین با بیان این ‌که “بنده و همفکرانم در مجلسی نمی‌مانیم که برخلاف نظر رهبری که برای ما کشف شده اقدام شود”، گفت که “مجلس اگر بنا باشد تابع نظر آقا نباشد ارزشی ندارد” و به همراه هفده نماینده‌ی دیگر صحن علنی را ترک کرد. علاوه بر کوچک‌زاده، زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، ابوالقاسم جراره، شهروز افخمی، حسین‌علی حاجی دلیگانی، آقاجری، سید محمود نبویان، قاسم جعفری، سید علی طاهری، بیراوند، عزیز اکبریان، روح‌الله عباسپور، محمد سلیمانی، آشتیانی عراقی، روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی و سید شکرخدا موسوی از نمایندگانی بودند که اقدام به ترک صحن علنی کردند.

پژمان‌فر، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان، نیز به مخالفت با طرح سوال از احمدی‌نژاد پرداخت: “بنده به شدت با این مسئله مخالفم و آن را در تضاد آشکار با فرمایشات رهبری می دانم چرا که ایشان اخیرا بر نکشاندن اختلافات مسئولان به اجتماع و رسانه های تاکید کردند”.

مطرح شدن بحث سوال از احمدی‌نژاد در حالی است که پیش از این محمد دهقان، از اعضای هیات رییسه مجلس، گفته بود که بیش از طرح سوال از محمود احمدی نژاد، نمایندگان طرفدار ارسال گزارش “تخلفات رئیس جمهور” به قوه قضائیه هستند و اضافه کرده بود: “نمایندگان تاکید دارند برابر آیین نامه داخلی مجلس گزارشی از وضعیت تخلفات دولت و رئیس جمهور آماده شود، در صحن علنی مجلس خوانده شود و به رای گذاشته شود و در نهایت پرونده تخلفات به قوه قضائیه ارجاع شود ودیگر این وظیفه قوه قضائیه است که اگر مصلحت بداند به تخلفات رسیدگی کند”.

 وی درباره سوال از احمدی‌نژاد گفته بود: “طرح سئوال از رئیس جمهور تنها یک تریبون در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد داد تا به اظهار نظر بپردازد نه اینکه به سوال ها جواب بدهد”.

در همین حال و به دنبال تهدید محمود احمدی‌نژاد مبنی بر بیان ناگفته‌ها در جلسه طرح سوال، علی مطهری از این تهدید استقبال کرد و گفت: “ما می‌خواهیم هرچه زود‌تر ناگفته‌های خود را بگوید تا خیال همه راحت شود فکر می‌کنم رییس جمهور (می خواهد) مجلس را بترساند تا از سوال عقب نشینی کند وگرنه ما از هرچه که احمدی‌نژاد بخواهد بگوید استقبال می‌کنیم. او ناگفته‌ها را بگوید چرا اینقدر همه را می‌ترساند یک بار بگوید و خیال همه را راحت کند اکنون آیین نامه اصلاح شده و بعد از صحبت رییس جمهور نمایندگان می‌توانند صحبت کنند و رای گیری کند که آیا از سوال او قانع شده‌اند یا نه و این بار دست احمدی‌نژاد آنقدر‌ها باز نیست که اقدام دفعه پیش خود را تکرار کند”.

‌پیش از این علی حسین حاجی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان، در گزارشی از نشست هیات رییسه این فراکسیون با محمود احمدی نژاد گفته بود: “در این جلسه احمدی نژاد اعلام کرد که سوال از رئیس جمهور را فرصتی برای بیان حرف های نگفته می داند”.

اما احمد توکلی، از نمایندگان منتقد احمدی‌نژاد از وی درخواست کرد که در هنگام پاسخ به سوال نمایندگان، شأن خود، مجلس و حساسیت بازار ارز” را در نظر بگیرد. وی با اشاره به حضور قبلی احمدی‌نژاد در مجلس، گفت: “اگر به روش معقولی به سوالات نمایندگان پاسخ داده نشود التهابات در بازار ارز تشدید شده و دودش به چشم مردم می رود، بنابراین اگر کسی وفادار به مردم است باید این نکات را رعایت کند. من چون این مواردی را که اعلام کرده ام از سوی رئیس جمهور امکان ناپذیر می دانم و برای اینکه مصلحت مردم رعایت شود،با سوال از رئیس جمهور در صحن مجلس مخالفم، اما حالا دیگر حق قانونی نمایندگان است و باید انجام شود”.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، پس از اعلام وصول این طرح از سوی هیات رییسه مجلس در صحن علنی، رییس جمهوری یک ماه فرصت دارد برای پاسخ در صحن علنی مجلس حضور یابد. در صورتی که طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس به اجرا در آید این دومین بار خواهد بود که رییس دولت دهم طی ۹ ماه گذشته برای پاسخگویی به پرسش‌های نمایندگان به مجلس فراخوانده می‌شود.