قول نماینده ایران به کاهش گاز گلخانه ای

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۱۸۳ کشور در بیست و یکمین اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی در پاریس گفته است که ایران به صورت “غیر مشروط” ۴ درصد و بعد از رفع تحریم‌ها ۱۲ درصد از گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش می‌دهد. نماینده ایران در این اجلاس پر اهمیت جهانی همچنین پیشنهاد داده که کشورهای شرکت کننده آثار مخرب جنگ‌های منطقه‌ای بر محیط زیست را محاسبه کنند.

روز دوشنبه، ۹ آذرماه، بیست و یکمین اجلاس جهانی اقلیمی با حمایت سازمان ملل در پایتخت فرانسه تحت تدابیر امنیتی شدید فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

نمایندگان ۱۸۳ کشور از مجموع ۱۸۵ عضو سازمان ملل قرار است به مدت ۱۱ روز در این کنفرانس به تحولات اقلیمی جهان بپردازند.

شرکت کنندگان این کنفرانس در نهایت یک سند مشترک در مورد بحث‌های خود و در راستای بهبود وضعیت اقلیمی جهان منتشر خواهند کرد.

فرانسوا اولاندا، رئیس جمهور فرانسه در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت که این گفتگوها به تنهایی “کافی نیست” و این اجلاس باید سرآغاز تصمیمهای بزرگی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی باشد.

همزمان با این اجلاس تجمع‌های گسترده‌ای در برخی از پایتخت‌های جهان از جمله در لندن و پاریس برگزار شده است. تجمعاتی پاریس با خشونت پلیس روبرو شد و تعدادی تظاهرکنندگان نیز که ظاهرا مجوز تجمع نداشته‌اند بازداشت شده‌اند.

از جمله محورهای اصلی این کنفرانس، کاهش آلودگی‌های ناشی از گازهای گلخانه‌ای و کاهش دو درجه‌ای گرمای زمین است.

کارشناسان زیست محیطی هشدار داده‌اند که افزایش بیش از ۲ درجه سلسیوس دمای زمین خسارات جبران ناپذیری بر طبیعت زندگی بشر خواهد گذاشت. این هشدار درحالیست که اکنون دمای زمین نزدیک به ۵ درجه محاسبه شده است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران که به این پاریس دعوت شده، و حضور وی در جمع سران بیشتر کشورهای جهان با چادر مشکی از چشم عکاسان و خبرنگاران دور نماند، در حاشیه این اجلاس از تصمیم غیرمشروط دولت ایران برای کاهش ۴ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای خبر داده است.

او همچنین تاکید کرده که “در صورت رفع کامل تحریم‌ها و همکاری‌های بین‌المللی این رقم به دوازده درصد افزایش خواهد یافت.”

ابتکار همچنین در مصاحبه با بخش انگلیسی بی‌بی‌سی گفته است: “از زمان توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ در ماه ژوئیه بسیاری از کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش سوخت تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند.”

کشورهای تحت تحریم اقتصادی و کشورهایی که به تکنولوژی روزآمد دسترسی ندارند، بیشتر در معرض خطرهای زیست محیطی هستند.

برخی از کشورهای شرکت کننده که “در حال توسعه” خوانده می‌شوند بر این باور هستند که باید تجربه کشورهای “توسعه یافته” در اخیتار آنها نیز قرار بگیرد.

رئیس سازمان محیط زیست ایران در این باره گفته است: “کشورهای در حال توسعه خواهان دیده شدن و پرداختن به عملکرد سال های گذشته کشورهای صنعتی هستند و هرچند مسئولیت مقابله با تغییرات اقلیمی ، مسئولیت مشترکی در میان کشورهاست اما متفاوت است زیرا کشورها به میزان سهمی که در ایجاد این شرایط دارند مسئولیت متفاوتی هم در مقابل سایر کشورها دارند.”

یکی دیگر از موارد بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی برای این اجلاس، توجه به خسارات محیط زیستی ناشی صنایع جنگی است.

ابتکار گفته است: “پیشنهاد مشخص ما این است که اجلاس آب و هوا اثار جنگ و درگیرهای مسلحانه در بحث تغییر اقلیم را به طور دقیق بررسی کند . یعنی رد پای کربن‌های ناشی از جنگ و ناامنی‌ها را باید محاسبه کنند زیرا آثار صنایع جنگی بسیار بزرگ است اما هیچ زمانی به تاثیرات زیست محیطی ان پرداخته نشده است.”

تغییرات آب و هوایی به ویژه در دو دهه گذشته علاوه بر خسارات کلان اقتصادی، موجب مرگ و میر صدها هزار نفر در جهان شده است.

استفاده از سوخت‌های فسیلی که منجر به تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شوند نقش مخربی بر وضعیت اقلیمی زمین دارند. برخی از کشورهای صنعتی مانند آمریکا و چین تعهد داده‌اند که از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده کنند.

ایران به گفته معصومه ابتکار در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای در رتبه هفتم جهان قرار دارد.