حاکمیت با این برخوردها آبروی خود را می برد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ابوالفضل قدیانی در سی سی یو، گفتگوی روز با همسر وی

خانم زهرا رحیمی همسر ابوالفضل قدیانی که از 7 اسفند در بخش سی سی یو بیمارستان پارس بستری است در مصاحبه با “روز” اعلام کرد آقای قدیانی هرکجا که باشد از مواضع و انتقادات خود دست برنخواهد داشت و حاکمیت باید فکری به حال خود بکند که با این نوع برخوردها با او و امثال او، آبروی خود را تاخت میزند.

خانم قدیانی گفت: آقای قدیانی ۴۱ سال پیش در همین زندان قزل حصار زندانی بود و حال بعد از ۴۱ سال و در جمهوری اسلامی او را به این زندان برده‌اند زندانی که از‌‌ همان ابتدا هشدار دادیم با وضعیت جسمانی وی، برایش خطرناک است و توجهی نکردند و حالا او در بخش سی سی یو بیمارستان پارس بستری است.

ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. او که پیش از پیروزی انقلاب ۵۷ هم سال‌ها در زندان بوده، دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام توهین به احمدی‌نژاد به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، محکومیتی که آذرماه ۱۳۹۰ به پایان رسید اما این چهره سیاسی از زندان آزاد نشد و خانواده‌اش اعلام کردند ادامه زندانش به دلیل نامه‌های سرگشاده‌ای است که از زندان و در نقد عملکرد آیت الله خامنه‌ای نوشته است. همزمان پرونده‌های دیگری با اتهامات متعدد برای او باز شد. آقای قدیانی سپس از سوی قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعزیری محکوم گشت.

اینک او از در حالی در بخش سی سی بیمارستان پارس بستری است که از ۲۶ دی ماه از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان قزل حصار منتقل شده؛ زندانی که در آن عموما محکومین مرتبط با قاچاق مسلحانه مواد مخدر و اشرار نگهداری می شوند و زندانی سیاسی دیگری آنجا نیست. آقای قدیانی هنگام انتقال به زندان قزل حصار اعلام کرده بود که “اینها قصد قتل مرا دارند، اما من از آنها هیچ ترس و واهمه ای ندارم و تا زمانی که زنده هستم به بیان دیدگاه ها و نظرات و مقابله با خودکامگی و استبداد مطلقه ادامه می دهم”. خانم رحیمی، همسر او نیز در مصاحبه با “روز” گفته بود مسولیت جان و سلامتی آقای قدیانی برعهده رهبری است زیرا او به دلیل انتقاد از رهبری در زندان است.

 خانم قدیانی اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه از انتقال همسرش به زندان قزل حصار درباره وضعیت او به “روز” می گوید: ۶ اسفند بعد از پی گیری های فراوان ما بالاخره آقای قدیانی را برای چکاب بردند و به دستور پزشک باید بستری می شد اما وی را به زندان بازگرداندند. گرچه روز بعد یعنی ۷ اسفند بالاخره ناگزیر شدند به بیمارستان پارس منتقلشان کنند. از همان زمان در بخش سی سی یو این بیمارستان بستری است و پزشک معالج برایش یازتوانی قلب تجویز کرده که یک نوع فیزیوتراپی است و دقیق اسم علمی اش را نمیدانم.

همسر این فعال سیاسی اما خواستار انتقال همسرش به مرکز تخصصی قلب است و می گوید: پزشک گفته است باید به بیمارستان مجهزتری منتقل شود مانند مرکز تخصصی قلب. چرا که از سویی برای ما هزینه های بیمارستان پارس خیلی زیاد است و از پس این هزینه ها برنمی آییم درخواست داده ایم و دادستانی گفته که دستور انتقال را به زندان قزل اعلام کرده اند اما تاکنون که کاری صورت نگرفته است.

همسر آقای قدیانی میگوید: در حال حاضر ملاقات داریم اما به هر حال سه مامور در اتاق ایشان هستند که هزینه های این سه مامور هم برعهده ما است.

خانم رحیمی سپس با اشاره به هشدار های خود و خانواده اش مبنی بر اینکه جان همسرش در زندان قزل حصار در خطر است و باید او را به زندان اوین بازگردانند می گوید: بارها هشدار دادیم و اعلام کردیم که قزل حصار وضعیت غذایی بدی دارد، بهداشت خیلی بدی دارد و از حدود دو سال پیش که شورشی رخ داد، اصلا آشپزخانه ای در آن جا وجود ندارد، زندانیان تفکیک نشده هستند و زندانی سیاسی ای آنجا نیست و همه ای مسائل برای کسی در سن و سال و وضعیت جسمانی آقای قدیانی خطرناک است. غذای آنجا برای او که به دستور پزشک باید غذای رژیمی بخورد سم است اما هیچ توجهی نکردند حالا فقط امیدوار هستم ابتدا با انتقال او به بیمارستانی دیگر توسط خود ما موافقت کنند و در مرحله بعد هم او را بعد از بیمارستان به زندان اوین ببرند نه زندان قزل حصار.

می پرسم که ایا با توجه به وضعیت فعلی آقای قدیانی درخواست مرخصی برای ایشان داده اید؟ همسر اقای قدیانی میگوید که تاکنون چنین درخواستی نداده اند و توضیح میدهد: آقای قدیانی اجازه چنین درخواستی را نمیدهد. می گوید من هیچ درخواستی از اینها نمیکنم و شما هم نکنید. برای همین تاکنون چنین درخواستی نداده ایم. درباره درخواست انتقال به اوین هم با توجه به خطرناک بودن وضعیت جسمانی آقای قدیانی و شرایط زندان قزل حصار من درخواست انتقال ایشان به اوین را داده ام که تاکنون هیچ پاسخی به ما نداده اند و اصلا هیچ کجا جوابی نگرفتیم.

وب سایت کلمه هفته گذشته از انتقال اقای قدیانی به دادسرای اوین و تفهیم اتهام جدید به او به خاطر نوشتن نامه رهبری خبر داده بود. براساس همین گزارش بازپرس خطاب به اقای قدیانی گفته است که: چرا همسو با ضد انقلاب، خطاب به رهبری، وی را مستبد خوانده است.

 آقای قدیانی در پاسخ با تاکید بر اینکه رهبری مستبد است و حکومتی استبدادی را اداره می‌کند، گفته است: “کسی که می‌گوید آقای خامنه‌ای مستبد است، ضد انقلاب نیست. کسی که با مدیریتش کشور را به اینجا رسانده، ضد انقلاب است. کسی که با حمایت از تقلب در انتخابات باعث روی کارآمدن آدم بی‌لیاقتی همچون احمدی‌نژاد و دلسردی دوستداران انقلاب شده است. کسی که دلسوزان نظام را به زنجیر و حبس و حصر کشیده و یا وادار به سکوتشان کرده، ضد انقلاب استگ.

در همین زمینه از خانم قدیانی می پرسم که هم خود اقای قدیانی و هم شما موقع انتقال او به زندان قزل حصار گفته بودید که میخواهند او را ساکت کنند و نگذارند صدایش به بیرون برسد. خانم قدیانی می گوید: بله دقیقا همین هدف را داشتند اما کسی که هدفی دارد و هدفش برای خودش ارزشمند است فرقی نمیکند کجا باشد و در چه شرایطی. بر هدف خود استوار است. آقای قدیانی از ۱۸ سالگی مبارزه می‌کرده و ۴۱ سال پیش در همین قزل حصار زندانی سیاسی بوده. آدمی که زندگی خود را برای مبارزه و حقوق مردم می گذارد فرقی نمی کند کجا باشد حرف خود را می زند. حاکمیت باید فگری برای خود بکند که با این نوع برخوردها، آبروی خود را تاخت می زند و می برد.