تویتر و فیس بوک و گوگل هم محکوم بودند

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

هفته با دومین جلسه دادگاه شماری از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر آغاز شد. دو کارمند محلی سفارتخانه های فرانسه و بریتانیا به همراه یک شهروند فرانسه در این دادگاه حاضر بودند و همچنین شماری از شخصیتهای سیاسی و مطبوعاتی نظیر احمد زیدآبادی، علی تاجرنیا، هدایت آقایی، شهاب طباطبایی و محمد جواد امام هم در این جلسه حضور داشتند. کیفرخواست صادره دربرگیرنده اتهامات سنگینی بود: از اقدام برای ترور و جاسوسی گرفته تا تلاش برای انجام انقلاب مخملی. فارغ از شخصیتهای سیاسی، حتی تویتر و فیس بوک و گوگل هم در این کیفرخواست از اتهامات وارده در امان نماندند.

اما واکنشها: “سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، این دادگاه را “کودتا علیه انقلاب و نظام و انتقام کشیدن از مبارزان و مجاهدان راه استقلال و آزادی” توصیف کرد و سازمان دانش آموختگان ایران آن را، “نمایش علنی کینه‌توزی حاکمان مستبد و کودتاچیان نظامی علیه اراده ملت” خواند.

هنوز واکنش ها به این دادگاه ادامه داشت که، مهدی کروبی نامه تکان دهنده ای را که در خصوص “تجاوز به دختران و پسران در زندان” برای هاشمی رفسنجانی نوشته بود، منتشر کرد که در کانون همه نگاهها قرار گرفت. در این نامه آمده است: “عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند”.

همچنین پسر مهدی کروبی پس از انتشار این نامه، در مصاحبه ای فاش کرد “در کهریزک سوار زندانی می شدند”. نامه مهدی کروبی به سرعت هم در داخل و هم در خارج انعکاس گسترده ای یافت و واکنشهای زیادی را برانگیخت.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی محمود احمدی نژاد، رییس شورای عالی امنیت ملی و صادق محصولی، وزیر کشور، را مسئول “فجایع” زندان کهریزک دانست. محسن رضایی گفت: “اگر این اخبار درست باشد باید در کشور عزای ملی اعلام شود”. با همه اینها علی لاریجانی گفت: “تجاوز در اوین و کهریزک رخ نداده است”.

آنسوتر، قوه قضاییه که هر بار آماری از شمار بازداشت شدگان اخیر منتشر می سازد، این بار، شمار دستگیرشدگان را 4000 نفر ذکر کرد که به گفته سخنگوی قوه قضاییه، 300 نفر از آنها در بازداشت مانده اند. در این بین هیات منتخب موسوی ـ کروبی برای حمایت از آسیب‌دیدگان اخیر اسامی ۶۹ نفر از معترضین کشته شده و دست‌کم ۲۴۵ معترض بازداشت‌شده را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. در همین حال، یکی از اعضای کمیته ویژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر اعلام کرد که دستکم 16 دانشجو در بین بازداشت شدگان هستند.

صدا وسیما هم بیکار ننشست. سایت پارلمان نیوز تصریح کرد که صدا و سیما بیش از 100 نفررا به شکل مستقیم و غیر مستقیم ممنوع التصویر یا ممنوع الفعالیت کرده است. در این لیست، حتی اسم مرحوم سیف الله داد هم به چشم می خورد که با فوت وی، از این لیست حذف گردید. واینجاست که موسوی نتیجه می گیرد: صدا و سیما همسو با بیگانگان است.

گزارشگران بدون مرز هم یک “اتهام فضاحت بار” را محکوم کرد: ارسال ایمیل. این سازمان مدافع آزادی بیان، از بازداشت امیر اصلانی  دانشجو ومدیر عامل یک شرکت نرم‌افزاری به علت “ارسال ای میل” انتقاد کرد.

در چنین وضعیتی اکبر گنجی و 265 روشنفکرسرشناس جهان نامه ای به بان کی مون نوشتند و از وی درخواست کردند “اعتراضات گسترده مردم ایران” را مورد توجه قرار دهند و نسبت به “احقاق حقوق قانونی و دموکراتیک آنها” اقدام کنند.

در واکنشی دیگر، نهادهای ملی حقوق بشر آسیایی از کشورهایی همچون هند، جمهوری کره، افغانستان، مغولستان، اردن، استرالیا، تایلند، تیمور، سریلانکا، فیلیپین، نپال، مالزی، اندونزی و نیوزلند به همراه بیش از بیست سازمان غیر دولتی حقوق بشر در منطقه آُسیا و اقیانوسیه در نشست سالانه خود در شهر عمان پایتخت اردن، بطور یکپارچه با صدور بیانیه ای ضمن ابراز همبستگی با مردم ایران، خواستار مداخله فروم آسیا و اقیانوسیه بعنوان یکی از مکانیزم های حقوق بشر در منطقه آسیا برای پایان دادن به این خشونت ها و کمک به مردم در احقاق حقوق خود شدند.

هفته را با این جمله میر حسین موسوی به پایان می رسانیم که می گوید: “آنچه امروز در زندانها اتفاق می افتند، به خوبی نشان می دهد که ایران به یک اصلاحات عمیق نیاز دارد. “