دمشق امن است، زائران مشکلی ندارند

نویسنده
شیرین کریمی

» با وجود کشته شدن فرمانده سوری

جنگ داخلی در سوریه کماکان ادامه دارد و دمشق نبردهای خونباری به خود می بیند اما جمهوری اسلامی حاضرست برای نشان دادن اینکه همه چیز در این کشور آرام است از امنیت زائران ایرانی هم مایه بگذارد.در همین راستا اسماعیل کوثری نماینده تهران و از فرماندهان سابق سپاه در مصاحبه با روزنامه جوان ـ– از نشریات متعلق به سپاه ـ–گفته است: “مسئولین مربوطه سوریه و ایران به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در دمشق امنیت وجود دارد و زائران در آنجا دچار مشکل نمی‌شوند.”

در حالیکه در دمشق جنگ ادامه دارد، کوثری که خود عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، به نظرات فرماندهان ارتش سوریه استناد کرده و گفته: “حتما امنیت آنجا( پایتخت سوریه) تامین شده که مسئولین دمشق چنین موضوعی را اعلام کردند. چرا که مسئولیت جان زائرین برعهده آنان است.”

تلاش های مقامات جمهوری اسلامی برای عادی نشان دادن اوضاع در سوریه از آغاز شروع جنگ داخلی در این کشور همیشه ادامه داشته؛ ناظران می گویند اهمیت روحیه بخشیدن به رژیم بعث و تلاش برای آرام جلوه دادن اوضاع در پایتخت مهم ترین متحد استراتژیک جمهوری اسلامی به اندازه ای برای رهبران نظام حائز اهمیت است که حاضرند در قبال این تبلیغات نادرست جان شهروندان ایرانی را به خطر بیندازند. دو سال پیش هم وزیر امورخارجه وقت جمهوری اسلامی اعلام کرده بود: “سوریه آرام است.” در آن زمان در حالیکه با وقوع خونریزی های شدید در پایتخت سوریه و دیگر شهرهای این کشور، بسیاری از دولت ها از شهروندان خود خواسته بودند هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند، علی اکبر صالحی تصریح کرده بود: “ نازی نیست در مورد اتباع ایرانی ساکن در دمشق اقدامی صورت گیرد.”

تنها دو هفته بعد از آن ، خبرگزاری های جمهوری اسلامی از ربوده شدن ۴۸ تن از شهروندان ایرانی در سوریه توسط افراد مسلح خبر دادند؛ خبری که اولین بار فارس منتشر کرد و به نقل از یک شاهد عینی نوشت: “ساعت ۱۲ ظهر امروز به وقت محلی یک اتوبوس حامل ۴۸ زائر ایرانی از منطقه آستان حضرت زینب (س) به سمت فرودگاه دمشق در حرکت بود که از نیروهای مسلح ناشناس مورد هجوم قرار گرفت و به سوی مکان نامعلومی هدایت شد.”

منطقه زینبیه در حومه جنوبی شهر دمشق واقع است. گفته می شد تور زیارتی هیات “ثامن الائمه” ۴۸ ایرانی را برای زیارت به حرم حضرت زینب برده است. مقامات در تهران می گفتند این افراد بازنشستگان ستاد نیروهای مسلح و فرهنگی بوده اند.

گروه های شبه نظامی مخالف در سوریه ابتدا تهدید کرده بودندکه این گروگان ها را خواهند کشت اما نهایتا پس از رایزنی و توافقات پنهانی آن ها را آزاد کردند.

تهران امروز نیز می گویدپایتخت این کشور آرام شده است و خطری وجود ندارد. ناظران اما این موضوع را تبلیغی برای انتخابات تازه ریاست جمهوری در سوریه می دانند که بشار اسد بار دیگر در آن کاندیدا شده است.

ابراز اطمینان کوثری از اینکه امنیت در دمشق تامین شده در شرایطی است که دیروز فرمانده نیروی هوایی ارتش سوریه در شرق این شهر توسط مخالفان کشته شد. به درستی مشخص نیست شهری که در آن یکی از ارشد ترین فرماندهان ارتش نمی تواند از جنگ با شورشیان جان سالم ببرد چگونه می تواند برای زائران ایرانی امن باشد.

به جز این ها کارشناسان می گویند سودهای کلانی که سازمان های زیارتی از اعزام زائران به سوریه می برند باعث تکاپوی آن ها برای از سرگیری اعزام کاروان ها به این کشور جنگ زده شده است. عمده این سازمان ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با برخی نهادهای حکومتی در ارتباط هستند.

ماه گذشته معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفته بود: “اعزام مجدد زائران به سوریه در دستور کار سازمان حج است و در این خصوص در حال رایزنی با مسئولان برای فراهم شدن امکانات و شرایط لازم در این کشور هستیم.”