گزارش

نویسنده

گزارش فرانس پرس از مقدمات جشنواره کن:

 

جایزه کن برای  جعفر پناهی

 

 

بخش “پانزده روز کارگردانان” در جشنواره کن روز ۱۲ می جایزه ای را به جعفر پناهی، کارگردان دربند ایرانی، اعطا خواهد کرد. او درحال حاضر در کشورش بازداشت است و به شش سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت از فعالیت هنری محکوم شده است.

انجمن کارگردانان فیلم [SRF] جایزه “کالسکه طلایی” ۲۰۱۱ را به جعفر پناهی اعطا می کند. این جایزه هر ساله برای تقدیر از نوآوری و صداقت یک فیلمساز اعطا می شود و از کارگردانانی که تاکنون این جایزه را دریافت کرده اند می توان به “کلینت ایست وود”، “نانی مورتی”، “جیم جارموش”، “دیوید کراننبرگ”، و “انیس واردا” اشاره کرد.

کارگردانان در بیانیه ای که در حمایت از جعفر پناهی نوشته اند اعلام کرده اند: “هیچ فیلمساز و نویسنده ای نمی تواند نسبت به خشونتی که در تصمیم علیه او نهفته است بی تفاوت بماند. انجمن کارگردانان فیلم قول می دهد که سکوت تحمیل شده به جعفر پناهی را بشکند و برای آزادی بیان نهایت تلاش خود را به کار بندد.”

جعفر پناهی که سال گذشته برای شرکت در هیأت داوران دعوت شده بود، امکان حضور در این جشنواره را نیافت. او که نسبت به حکم خود تقاضای تجدید نظر کرده، در انتظار تصمیم دادگاه در منزل خود در تهران بسر می برد.

جشنواره کن فیلم “آفساید” ساخته ۲۰۰۵ را به نمایش خواهد گذاشت. این فیلم همچنین روز ۱۳ می از شبکه تلویزیونی “کانال پولوس” پخش خواهد شد. میزگردی نیز با موضوع “فیلمسازی در حکومت دیکتاتوری” به فعالیت های کارگردانان در ایران و دیگر نقاط جهان خواهد پرداخت.

به مانند سال گذشته، یک صندلی خالی غیبت جعفر پناهی را طی مدت جشنواره از تاریخ ۱۱ تا ۲۲ می یادآوری خواهد کرد.

منبع: فرانس پرس، ۱۸ آوریل