مسعود شفیعی: بی اطلاعم

نویسنده
رژین یونسی

» دو جوان آمریکایی هر یک به هشت سال زندان محکوم شدند

شبکه خبر تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی روز شنبه، 29 مرداد به نقل از یک منبع دستگاه قضایی گزارش داد شین باوئر و جاش فتال، دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران هر یک به هشت سال زندان محکوم شده اند.

مسعود شفیعی، وکیل مدافع آمریکایی های بازداشت شده در ایران اما در مصاحبه با روز می گوید: “تا این لحظه نه به طور رسمی و نه غیر رسمی هیچ چیزی به من در خصوص دادنامه موکلینم ابلاغ نشده است.” پس از انتشار این خبر دولت آمریکا خواهان آزادی دو شهروند محکوم به زندان خود از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شد.

 

پرونده همچنان باز سارا شرود

به گزارش روز شنبه شبکه خبر تلویزیون دولتی، احکام دو جوان بازداشت شده آمریکایی در ایران که از آنها به عنوان “جاسوس” یاد شده از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران در ارتباط با ورود غیر مجاز به خاک جمهوری اسلامی صادر شده است.

بر اساس این گزارش به موجب رای دادگاه بدوی، شین بائر و جاشوا فتال به دلیل “ورود غیر مجاز به خاک جمهوری اسلامی ایران” به سه سال حبس و به اتهام “جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا” به ۵ سال حبس محکوم شده اند.

شبکه خبر همچنین گزارش داده است که پرونده سارا شرود، دیگر متهم این پرونده که شهریور ماه گذشته با تودیع وثیقه آزاد و به آمریکا بازگشت همچنان باز است.

بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی احکام صادره در دادگاه بدوی ظرف 20 روز قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است.

صدور حکم برای شین بائر و جاشوا فتال در شرایطی صورت گرفته است چندی پیش وزیر خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده بود که محاکمه دو آمریکایی “به گونه ای پیش رود که در نهایت آزادی آنها را به همراه داشته باشد.”

علی اکبر صالحی در یک نشست خبری گفته بود: “از قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم که با عدل و انصاف موضوع را پیگیری می کند. انشاءالله در زمان مقرر عزیزان ما در قوه قضاییه اطلاعات لازم را در این خصوص ارایه خواهند کرد.”

همزمان پیش حسن دانایی‌فرد، سفیر جمهوری اسلامی در عراق هم نسبت به احتمال آزادی این دو شهروند آمریکایی در ماه رمضان ابراز امیدواری کرده بود؛ این خبر چند روز پس از انتشار از سوی دانایی فرد تکذیب شد.

بعد از آن غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، احتمال آزادی دو آمرکایی زندانی در ایران “شایعه” خواند و گفت: “من در این رابطه خبری ندارم، ولی رسیدگی به پرونده تمام شده و به زودی حکم نهایی صادر می‌شود.”

مسعود شفیعی، وکیل مدافع سه متهم آمریکایی که از صدور این حکم ابراز بی اطلاعی کرده، هر گونه اظهار نظری در خصوص این پرونده و به ویژه سرنوشت متهم ردیف سوم را منوط به “روئیت حکم” می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه ۲۹ مرداد گفته است که کشورش در حال تلاش برای اطمینان از صحت خبری است که رسانه های ایران در مورد محکومیت هر کدام از این دو شهروند آمریکایی به ۸ سال زندان منتشر شده کرده اند.

شین باور و جاشوا فتال دو مرد جوان آمریکایی به همراه سارا شورد، زن ۳۱ ساله، در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوه‌نوردی در منطقه مرزی کردستان عراق بودند، ازسوی مأموران جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

سارا شرود، متهم ردیف سوم پرونده در شهریور ماه گذشته پس از یک جنجال رسانه ای با تودیع وثیقه 500 میلونی به صورت موقت آزاد شد و به کشورش بازگشت.

آن زمان مسعود شفیعی، وکیل مدافع سه جوان آمریکایی در مورد سرنوشت دو متهم دیگر پرونده به روز گفته بود: “ادامه بازداشت موکلین من هیچ توجیه قانونی و حقوقی ندارد و به طور مشخص قوه قضاییه باید پاسخ گوی این مساله باشد.”

آقای شفیعی همچنین با اشاره به اینکه درخواست های مکرر وی از جعفری دولت آبادی در خصوص رسیدگی سریع به پرونده موکلانش بی نتیجه مانده است، خطاب به وی سئوالاتی را مطرح کرده بود: “آیا در این 10 ماه که از بازداشت موکلین من می گذرد، به همه الزامات قانونی درباره آنها عمل شده است؟ آیا هیچ تخلفی در این رابطه صورت نگرفته است؟ بعد از این همه مدت و حالا که در این مقطع حساس خبر آزادی آنها اعلام شده بود، چرا این موضوع را تابع ضوابط دست و پا گیر قانونی کرده اید؟”