زندانیان حق ارتباط با زندانیان را هم ندارند

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

چند روز مانده به سالگرد کودتای 22 خرداد، محدودیت های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی تشدید شده است. ملاقات زندانیان سیاسی و مطبوعاتی با خانواده هایشان، از روز گذشته منوط به موافقت دادستان تهران شده است و مسئولین زندان حق ندارند با تشخیص خود، همچون روال سابق، به زندانیان سیاسی و مطبوعاتی که در بند عمومی به سر می برند، ملاقات حضوری یا ویژه بدهند. از روز گذشته به زندانیان سیاسی بند نسوان زندان اوین هم گفته شده حق هیچ گونه ارتباط و مراوده با سایر زندانیان را ندارند.

به گفته خانواده ها، مسئولان زندان به زندانیان سیاسی گفته اند که حتی حق رفتن به اتاق های سایر زندانیان و صحبت با آنها را هم ندارند.همزمان مسئولان بند نسوان زندان اوین، دیروز زندانیهای عادی این زندان را تهدید کرده و گفته اند: “در صورت هر گونه رفت و آمد و رابطه با زندانیان سیاسی، برایتان مشکل درست می شود و ممکن است به زندان های دیگر منتقل و یا محاکمه شوید”.

 

یک آزادی و یک بازداشت

بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران روز گذشته با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد شد. همزمان گزارش ها از بازداشت علی رضا اخوان در نیمه شب سیزدهم خرداد حکایت دارد.

علی رضا اخوان، فعال کارگری، در تماس تلفنی که پس از ۲۴ ساعت با منزل خود داشته، خبر داده که در سلول انفرادی ۲۰۹ اوین نگه داری می شود و تا کنون هیچ گونه اتهام مشخصی علیه وی اعلام نشده است.

 

تیرباران زندانیان سیاسی

همزمان با تایید حکم تیرباران دو زندانی سیاسی از سوی دیوان عالی کشور، نگرانی ها بالا گرفت؛از دهه شصت به این طرف چنین حکمی بی سابقه بوده است.

براساس گزارش سایت هرانا، حکم اعدام (از طریق تیرباران) دو زندانی سیاسی به نام های محمد امین آگوشی و احمد پولاد خانی که توسط دادگاه نظامی صادر شده بود پس از تائید دیوان عالی امروز به وکلای متهمان ابلاغ شد.

محمد امین آگوشی، معلم بازنشسته که ۲۰ ماه است در زندان ارومیه به سر می برد در سال ۸۶ بازداشت و از سوی دادگاه نظامی به اعدام از طریق تیرباران محکوم شده است. احمد پولادخانی، اهل پیرانشهر، هم در سال ۱۳۸۶ دستگیر و در ۱۲ آذر ۸۸ در دادگاه نظامی شهر ارومیه، به اتهام جاسوسی و عضویت و همکاری در حزب حیات کردستان - پژاک - به تیرباران محکوم شد.

 

تمدید قرار بازداشت عبدالله یوسف زادگان

قرار بازداشت موقت عبدالله یوسف‌زادگان، از دانشجویان ممتاز کشور، پس از ۸۴ روز حبس در سلول‌های انفرادی بازداشت‌گاه‌های وزارت اطلاعات در مشهد و تهران مجدداً به دلایل نامعلوم تمدید شد.

این خبر را وبلاگ “عبدالله یوسف زادگان را آزاد کنید” منتشر کرده و نوشته است که قرار بازداشت این دانشجو در حالی تمدید شده که چند روز پیش دستور تبدیل قرار بازداشت اش به قرار وثیقه صادر شده بود و خانواده‌اش در انتظار آزادی او بودند. اما ظاهرا پس از ارزیابی سند ۱۰۰ میلیونی برای تودیع وثیقه، به خانواده آقای یوسف زادگان خبر داده شده که دستوری جدید آمده که بازداشت موقت او تمدید شود.

طولانی‌شدن غیرعادی روزهای انفرادی عبدالله یوسف‌زادگان موجب نگرانی خانواده اوست. مشخص نبودن اتهامات او و سفرهای مکرر خانواده اش برای پیگیری موضوع از طریق مقامات قضایی و امنیتی مشهد و تهران هم شرایط را برای آنها دشوار تر کرده است.

با این حال خانواده وی گفته اند این دانشجو در سومین ملاقات ماهانه با خانواده‌اش که چند روز پیش صورت گرفته‌، روحیه خوبی داشته است.

عبدالله یوسف‌زادگان دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد حقوق و از نخبگان فرهنگی جوان کشور است. تاکنون به جز وبلاگی که برای آزادی او راه اندازی شده، شماری از دانشجویان المپیادی، فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ و دوستانش با انتشار طومارها و یادداشت‌هایی به بازداشت او اعتراض کرده‌اند.

 

وضعیت نامعلوم یک روزنامه نگار در تبعید

رضا رفیعی فروشان، روزنامه نگار آزاد در زندان رجایی شهر، بدون اینکه با مرخصی اش موافقت شود، ماههاست که در زندان به سر می برد.

به گزارش سایت کلمه، وی که ماه قبل به همراه تعدادی دیگر از زندانی های بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج  منتقل شد، هم اکنون به همراه داود سلیمانی، مسعود باستانی، احمد زید آبادی و مهدی محمودیان در تبعید به سر می برد، بدون اینکه تاکنون از حق مرخصی استفاده کرده باشد.

وی که همکار مجله تایم در ایران بوده، در خرداد ۸۸ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و سپس در دادگاهی  با ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد.

صلواتی، رییس این دادگاه وی را  به هفت سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به  سه سال و نیم زندان قطعی کاهش یافت.

رفیعی فروشان ابتدا در بندهای امنیتی وزارت اطلاعات نگهداری و پس از آن به بند ۳۵۰ انتقال یافت. وی  مدت کوتاهی به زندان فردیس کرج و سپس به زندان رجایی شهرمنتقل شد. زندانی که پیش از آن دو زندانی سیاسی دیگر نیز به آنجا تبعید شده بودند؛ احمد زید آبادی و مسعود باستانی.

این زندانیان سیاسی که در حکم شان تبعید به زندان رجایی شهر  قید نشده است، در حال حاضر به صورت کاملا غیر قانونی و بدون اینکه اصل تفکیک جرایم در حق شان رعایت شود در زندان رجایی شهر در کنار زندانیان عادی به سر می برند.  خانواده رفیعی فروشان خواهان آزادی یا امکان استفاده از مرخصی این روزنامه نگار دربند هستند.

 

مخالفت با مرخصی یک نویسنده

همزمان با  درخواست مرخصی جواد ماهزاده، نویسنده دربند که به چهار سال حبس قطعی  محکوم شده، مخالفت شد.این  روزنامه نگار و نویسنده سی ساله که  در۲۹  مهرماه سال  ۸۸ به دلایلی نامعلوم بازداشت شده است هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

وی در ابتدای بازداشتش مدتی طولانی را در بندهای وزارت اطلاعات گذراند و  با اینکه زمان  زیادی از بازداشتش می گذشت  وضعیت بلاتکلیفی داشت تا سرانجام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب  به  ریاست قاضی مقیسه به چهار سال حبس محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر نیز عینا  چهار  سال حبس این نویسنده را تایید کرد.

این نویسنده دربند که اکنون حکم تایید شده دارد بارها از مسئولان زندان درخواست مرخصی کرده که از جمله این درخواست ها مرخصی برای عید نوروز بوده است. ولی هر بار رئیس دادگاه و بازجوهای پرونده با مرخصی وی مخالفت کرده اند.

جواد ماهزاده نویسنده رمان “لبخندت را از من نگیر” یک هفته پیش از بازداشت نیز نوشتاری به مناسبت ۶۶ سالگی محمد خاتمی منتشر کرد.

خانواده وی از مسئولان تقاضا دارند که با مرخصی یا آزادی این نویسنده  که ماههاست در زندان به سر می برد موافقت کنند.

 

دیدار دادستان تهران با زندانیان و خانواده ها

دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه ملاقات هفتگی خود با خانواده‌های زندانیان، دیروز با جمع دیگری از آنها دیدار کرد.در این دیدار خانواده‌ها درخواست‌های خود را با دادستان در میان گذاشتند و وی در هر مورد دستور بررسی و رسیدگی صادر کرد.

دولت‌آبادی همچنین یکشنبه با حضور در زندان اوین با تعدادی از زندانیان از جمله محسن آرمین، محمدرضا رجبی، محمد طاهری‌قزوینی و مجید دری ملاقات کرد.

در این دیدارها، زندانیان یاد شده مسایل و خواسته‌های خود را به‌طور مستقیم با دادستان در میان گذاشتند.

همچنین با موافقت دادستان تهران، مرخصی فیض‌الله عرب‌سرخی تمدید شد.

زهرا جباری، دیگر زندانی سیاسی است که با دادستان دیدار کرده است. او که در اردیبهشت ماه گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده، بر اثر تشدید روماتیسم، از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیست.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، جعفری دولت آبادی، در خصوص موافقت با مرخصی استعلاجی او گفته است این تصمیم به نظر قاضی مقیسه، ریاست شعبه ۲۸ بستگی دارد؛ سخنی که با اعتراض زهرا جباری روبرو شد، چرا که ریاست شعبه ۲۸ پیش از این موافقت با مرخصی او را بسته به نظر دادستان دانسته بود.

در این دیدار پس از آنکه زهرا جباری به حکم صادره برایش اعتراض کرد، دادستان، دلیل صدور حکم مذکور را مسائل خانوادگی این زندانی عنوان کرد و گفت: “حساسیت بر مسائل خانوادگی دلیل صدور حکم چهار سال حبس تعزیری است.”

زهرا جباری که از بازداشت شدگان روز قدس است، مادر فرزندی چهار ساله است و از روماتیسم حاد رنج می برد. از جمله داروهای مصرفی این زندانی گمنام کورتون می باشد که مصرف آن می بایست تحت نظر و مراقبت مداوم پزشک باشد.

«مسائل خانوادگی» نامی است که به اتهامات کسانی که نزدیکان شان در دهه شصت در زندان بوده اند، اطلاق می شود.