قیمت نفت در بودجه اصلاح نمی‌شود

نویسنده
حسین محمدی

» تکذیب سخنان منسوب به وزیر اقتصاد

یک هفته پس از انتشار سخنان منسوب به وزیر اقتصاد درباره امکان اصلاح قیمت نفت در بودجه سال ۹۴ کشور، این خبر توسط خود او تکذیب شد. برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که طیب‌نیا به دلیل سخنانش “مورد عتاب” نیز قرار گرفته است.

رسانه‌ها هفته گذشته به نقل از وزیر اقتصاد نوشتند که “لایحه بودجه براساس فروش نفت به قیمت ۷۰ دلار تدوین شده است ولی اکنون در حال اصلاح این لایحه به ۴۰ دلار هستیم”. به نوشته‌ی برخی خبرگزاری‌ها او افزوده بود که “دشمن نیز برای زیر فشار گذاشتن ایران با کاهش قیمت نفت چنین شرایطی را ایجاد کرده است”.
طیب‌نیا اما اکنون نقل‌قول‌ها از خود در این زمینه را تکذیب کرده. او در جلسه شورای عالی گفت‌وگو در این زمینه گفته: “چه آن زمانی که ما لایحه بودجه در دولت تنظیم می‌کردیم و چه در حال حاضر، پیش‌بینی قیمت نفت برای سال آینده ممکن نیست… در شرایطی که با اطمینان نمی‌توانیم از قمیت نفت صحبت کنیم، منطقی‌ترین رفتار این است که دولت خودش را برای همین رفتارها آماده کند به همین دلیل ما در دولت در حال بررسی چندین حالت هستیم که حالت بدبینانه، قیمت نفت پایین بیاید و در صورتی که قیمت نفت افزایش پیدا کند”.
وزیر اقتصاد اضافه کرده که دولت روحانی قادر است حتی در صورت کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای ۲۵ دلار نیز کشور را اداره کند.
وب‌سایت الف - متعلق به احمد توکلی ـ اما نوشت که این تغییر موضع به این دلیل بوده که “اظهار نظر طیب نیا مورد عتاب قرار گرفته و دخالت وی در این مساله نکوهش شده است”.  
الف نوشته که “دلایل مقاومت شدید در مقابل بازتنظیم احتیاطی تر بودجه” از سوی دولت به دلیل هراس از قصد “مجلس به بهانه کاهش قیمت نفت، قصد انقباض بودجه و فشار بر دولت” و همچنین “حفظ اهرم نفت و در واقع حفظ اهرم فشار داخلی برای ادامه یا چگونگی رفتار در مذاکرات” است.
هم‌زمان بیژن زنگنه،‌وزیر نفت،‌خبر داده که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دولت درباره تعیین ۷۲ دلار برای قیمت نفت به ازای هر بشکه در بودجه سال ۹۴ را تصویب کرده است.
به گفته زنگنه: “اگر قیمت نفت تا ۲۵ دلار هم برسد مشکلی وجود نخواهد داشت”.
پیش از این اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گفته بود: “در حال حاضر به غیر از نفت ۷۲ دلاری در بودجه، پیشنهاد جدیدی از سوی دولت مطرح نشده است، اما قطعا پایین‌تر از نظر دولت قیمت نفت در بودجه تعیین خواهد شد”.
کاهش قیمت نفت در ماه‌های گذشته -ـ که در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده ـ- باعث نگرانی‌هایی درباره بودجه سال آینده و کسری آن شده است. شاید به همین دلیل باشد که برخی نمایندگان مجلس نیز خواستار پایین آمدن قیمت نفت در بودجه شده‌اند؛ پیشنهادهایی که حتی به محاسبه کردن قیمت نفت تا “صفر” نیز رسیده.
حسین امیری، سخن‌گوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفته بود: “آنچه در حال حاضر به دغدغه ذهنی برخی از نمایندگان تبدیل شده است قیمت نفت در لایحه بودجه ۹۴ است که با حداقل قیمت یا صفر در نظر بگیرند”.
یکی از دلایل عمده کاهش قیمت نفت، تصمیم عربستان سعودی در مورد پایین نیاوردن سطح تولید نفت است. حسن روحانی هفته گذشته در این‌باره گفته بود: “این راه برای آنها قابل ادامه دادن نیست، اگر از کاهش قیمت نفت، ایران ضرر می‌کند، بدانید کشورهای تولیدکننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد”.