ایران مقصدی ماجراجویانه برای گردشگری

نویسنده

» یک گزارش از هافتینگتون پست

دیوید کلمنت

در نظرسنجی اخیری که در بریتانیا انجام شده است، ایران در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که مردم “یقینا نمی خواهند” از آن بازدید کنند.  با این حال نزدیک به سه میلیون بازدید کننده بین المللی سال گذشته به ایران سفر کردند و این کشور در تلاش است تا صنعت گردشگری خود را توسعه دهد.

ایران  امروزه نوع جدیدی از توریست را جذب می کند که در این صنعت به آنها “مسافران ماجراجو” می گویند.  آنها عمدتا از کشورهای غربی می آیند و در جستجوی تجربه ای منحصر به فرد هستند که درمقصدهای معمولی مانند پاریس  یا لندن  به دست نمی آورند.

برای اکثر آمریکایی ها، ایران  مقصدی برای گذراندن تعطیلات نیست. کمتر از 1500 آمریکایی سال گذشته از ایران  بازدید کردند. بنابراین، هنگامی که دبورا راجرز، ویدیوی خود از گذراندن تعطیلات در ایران  را در ماه مارس گذشته منتشر کرد، بسیاری از مردم از دیدن یک توریست آمریکایی در ایران شگفت زده شدند. 

راجرز به یاد می آورد که: “[ایرانی ها] تعجب کردند که یک آمریکایی به آنجا آمده و می پرسیدند چرا آمده ام وچه فکرمی کنم.“  اولین سوال آنها این بود: “اینجا را دوست دارید؟” 

دولت آمریکا شهروندان خود را از سفر به ایران منع نمی کند،  اما هشدارهایی را در مورد سفربه این کشور به آنها می دهد. گردشگران آمریکایی مانند راجرز  هشدار های مربوط به سفر را نادیده می گیرند. آنها را در صنعت گردشگری “مسافران ماجراجو” می خوانند؛ گروه کوچکی از گردشگران بین المللی که از مکان های توریستی معمول احتراز می کنند و به دنبال مقاصد جایگزین هستند.

یورگن استاین متز، رئیس موسسه جهانگردی ایران و آمریکا، که گردشگری میان دو کشور را تشویق می کند، گفت: “فکر می کنم همواره مشتریان خاصی وجود دارند که خواهان رفتن به ایران هستند.” وی گفت: “برای این نوع از گردشگران موارد ایمنی اهمیتی ندارد و هشدارهای سفرآنها را  نگران نمی کند؛ شاید بیشتر به دنبال ماجراجویی هستند.”

تحلیل گران صنعت جهانگردی می گویند  ایران  شرایط صدور روادید خود را آسان تر کرده است و حتی سیاست صدور روادید در هنگام ورود به  کشور هم در حال حاضر برای ملیت های متعدد، از جمله آمریکایی ها، اجرا می شود که بر اساس آن بازدید کنندگان از محل ورود خود نظی ردبی به جزیره کیش، که یک منطقه آزاد تجاری ایران است، می توانند روادید دریافت کنند. 

کن فیش در نیویورک یک آژانس مسافرتی  دارد و تورهایی را برای سفر یه ایران ترتیب می دهد.  او می گوید هنوز هم برخی از مسافرین اضطراب دارند ولی با دیدن مهمان نوازی ایرانی ها این نگرانی به زودی از بین می رود.

هزینه تور های ایران  به نفری 4000 دلاربرای ده روزنیز می رسد. سازماندهندگان تورها در آمریکا می گویند  حدود 70 درصد  این پول  به طور مستقیم به  ایران و به اقتصاد محلی این کشور می رسد.  البته آنها می گویند که ایران احتمالا هرگزمقصدی برای “خرید” برای گردشگران نیست. دبورا راجرز تنها دویست دلاربرای خرید سوغاتی از ایران هزینه کرده است.

او می گوید: “اگر خدا بخواهد دوباره می روم ایران و این بار می دانم به چه جاهایی سفر کنم و چگونه از هنر ایرانی لذت ببرم.”

منبع: هافتینگتون پست – 22  اوت