امروز به اتهام محاربه محاکمه می‌شوند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نگرانی عفو بین الملل نسبت به سرنوشت ۶ زندانی عرب

عفو بین الملل، از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای نسبت به احتمال محکوم شدن ۶ شهروند عرب خوزستانی به مجازات اعدام در داگاهی که امروز یک شنبه، ۳۱ اردیبهشت در شهرستان دزفول برگزار می‌شود ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش‌ها این شش نفر که از افراد شناخته شده منطقه هستند در معرض شکنجه قرار گرفته و از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیستند. تمامی این افراد از بازداشت شدگان تجمع‌های یک سال گذشته استان خوزستان هستند.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود که در هفدهم ماه میمنتشر کرده، ‌نسبت به برگزاری دادگاه این افراد و همچنین محرومیت آن‌ها از حق داشتن وکیل ابراز نگرانی کرده است.

 

پرهیز از بدرفتاری و شکنجهٔ زندانیان

بر اساس بیانیه‌ای که این سازمان منتشر کرده است، این شش زندانی، قرار است روز ۳۱ اردیبهشت ماه در دادگاه انقلاب شهرستان دزفول در استان خوزستان به اتهام محاربه محاکمه شوند.

در قوانین مجازات اسلامی برای اتهاماتی نظیر “مفسد فی الارض” و “محارابه” مجازات اعدام پیش بینی شده است.

عفو بین‌الملل مشخصات این افراد را به ترتیب محمد علی عموری وبلاگ نویس، رحمان عساکره، دبیر شیمی، هاشم شعبانی دبیر، هادی راشدی دبیر، سید جابرآلبوشوکه و برادر او سید مختار آلبوشوکه اعلام کرده است.

بر اساس گزارشی که در بخش فارسی وبسایت العربیه منتشر شده محمد علی عموری در سال ۲۰۰۷ در عراق بازداشت و پس از تحمل ۴ سال حبس تحویل دستگاه امنیتی ایران شد و در هفت ماه نخست بازداشت به شدت تحت شکنجه قرارگرفت، هادی راشدی نیز که در ۲۸ فوریه سال گذشته بازداشت شده بود برای مدتی در بیمارستان بستری شد.

عفو بین الملل همچنین اعلام کرده است که قبل از دادگاهی که قرار است امروز برگزار شود این شش نفر در فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی در دادگاه‌هایی “چند دقیقه‌ای” به اتهاماتی نظیر “همکاری را نظام سابق، تقویت نفوذ بیگانگان در کشور، محاربه و فساد فی الارض، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” محاکمه شده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه خود خواستار پرهیز از بدرفتاری با این زندانیان شده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است به آن‌ها اجازه ملاقات با وکلایشان داده شود.

عفو بین الملل همچنین خواستار از حکومت ایران خواستار دسترسی تعدادی از این افراد که وضعیت سلامتیشان نامناسب گزارش شده به کمک‌های پزشکی شده است.

 

نگرانی سازمان‌ها نسبت به اعدام شهروندان عرب

ابراز نگرانی سازمان عفو بین الملل در حالیست که در ماه‌های گذشته به دنبال اعتراض شهروندان خوزستانی شماری از شهروندان به اتهامات مختلف بازداشت شدند.

پیش‌تر سازمان دیدبان حقوق بشر نسبت به بازداشت ۶۵ تن از شهروندان عرب در جریان این اعتراض‌ها ابراز نگرانی کرده بود. بر اساس گزارش‌ها، بازداشت‌ این افراد بیشتر در ارتباط با دیوار نویسی عده‌ای از جوانان در شوش و دعوت مردم به تحریم انتخابات مجلس نهم، صورت گرفته بود.

دیده‌بان حقوق بشر در بهمن ماه سال گذشته با صدور بیانیهای ضمن ابراز نگرانی نسبت به احتمال اعدام بازداشت شدگان، از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته بود آندسته از شهروندانی را که از اواخر سال ۲۰۱۱ به این‌ طرف در شهرهای اهواز، شوش و حمیدیه بازداشت شده‌اند “فورا” آزاد کند و “آنان که مرتکب شکنجه شده‌اند را پاسخگو و مسئول بداند”.

کوتاه مدتی پس از بازداشت این افراد، تعداد دیگری از شهروندان خوزستانی در سالگرد اعتراضات بخشی از مردم این استان به آنچه “تلاش حکومت برای تغییر بافت جمعیتی” خوانده شده بود بازداشت شدند.

در فروردین ماه سال ۸۴ شهرهای مختلف خوزستان به مدت چندین هفته دست خوش ناآرامی شد که در نتیجه آن چند نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر بازداشت شدند. این رویداد پس از آن رخ داد که نامه‌ای منتسب به دفتر رییس جمهوری وقت، که در آن بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مبنی بر تغییر ترکیب جمعیتی عرب‌های خوزستان تاکید شده بود، به شکل وسیعی در خوزستان منتشر شد.

محمد علی ابطحی، رییس وقت دفتر محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، این نامه را تکذیب و آن را جعلی اعلام کرد، اما عرب‌های خوزستان در شهرهای مختلف این استان به اعتراضاتی دست زدند که به شدت سرکوب شد.

از آن تاریخ تا امروز هر ساله تعدادی از شهروندان این استان در سالگرد اعتراضات در شهرهای مختلف خوزستان تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کنند.

عفو بین الملل که اینک نسبت به احتمال صدور حکم اعدام برای این ۶ شهروند عرب ابراز نگرانی کرده، در اسفند ماه گذشته نیز خواستار تلاش جهانی برای جلوگیری از اعدام پنج شهروند عرب ایرانی دیگر شده بود.

 عبدالرحمان حیدری، طا‌ها حیدری و جمشید حیدری، خویشاوند آنان به نام منصور حیدری و فرد دیگری به نام امیر معاوی همگی سال گذشته در جریان ناآرامی‌هایی در استان خوزستان در شهر اهواز بازداشت شدند.

پیش از این نیز بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر بار‌ها نسبت به احتمال اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در نقاط مختلف ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.