مشتی خرفت و گله چران بد ترجمه شده

نویسنده
آرش معتمد

» اصلاح توهین به شیوه رحیمی

به دنبال اعتراض سفارت انگلیس در تهران به سخنرانی توهین آمیز رحیمی، معاون اول احمدی نژاد که در اجلاس روسای آموزش و پرورش، مردم و دولت های سه کشور را با الفاظی چون “مشتی خرفت” و “گله چران” مورد خطاب قرار داده بود، دفتر وی سخنانش را اصلاح کردواین بار به این صورت: “خطاب معاون اول رییس‌جمهور در سخنرانی مذکور به برخی از  آن دولتمردانی بوده است که با پشتیبانی از تروریسم، تحریم و مداخلات خصومت‌آمیز سیاسی، بارها عمق کینه‌توزی خود را به ملت ایران نشان داده‌اند.”

” ترجمه نادرست یا انتقال نامناسب سخنان ایشان.” این توضیح آغازین دفتر معاون اول رئیس جمهور، پیرامون سخنرانی هفته گذشته محمدرضا رحیمی است. وی دوشنبه گذشته خشمگین از سیاست های لندن در قبال تهران گفته بود: “انگلیس هیچ ندارد و نه آدم‌هایش آدم و نه مسئولانش مسئول هستند.”

محمدرضا رحیمی سه اتهام دیگر نیز برای ملت بریتانیا در نظر گرفت: “منابع زیر زمینی ندارند”، “یک مشت خرفت هستند” و “حاکمیت مافیا بر آن ها” برقرارست.

معاون اول رئیس جمهور که به جعل مدرک تحصیلی متهم است البته خبر نداشته که این کشوردارای ششمین اقتصاد بزرگ دنیاست و ملتی که از سوی او “خرفت” لقب گرفته اند در قرن هفدهم بایک “انقلاب باشکوه” نخستین نظام مشروطه دموکراتیک را بدون خونریزی بنا نهاده اند. برخی می گویند ممکن است محمدرضا رحیمی “مافیای سیسیل” در کشور ایتالیا را اشتباها از آن انگلیس دانسته باشد.

اما زنگ دیپلماسی معاون اول رئیس دولت دهم یک هفته بعد به صدا درآمد تا پاسخگوی حملات خود به یک ملت اروپایی باشد. وی با این حال از هیچکس عذرخواهی نمی کند بلکه می گوید رسانه های خارجی به خوبی اظهارات وی را ترجمه نکرده اند. و باز هم بی توجه به اینکه سخنان وی به فارسی هم شنیده شده اند. سخنانی که در زمانی کوتاه در سفارت انگلیس در تهران، بازتاب یافت.

 

بریتانیا: سخنان رحیمی پوچ است

پس از آن بود که بیانیه ای از چهارراه استانبول در تهران مواضع معاون اول محمود احمدی نژاد را به چالش کشید. سایمون گس، سفیر بریتانیا در تهران صراحتا اظهارات محمدرضا رحیمی را “پوچ” توصیف کرد و گفت: “بیان اینکه بریتانیایی‌ها «آدم» نیستند و «خرفت» خطاب کردن آن‌ها مصداق نادیده انگاشتن کرامت انسان و سخنی است پوچ و نامعقول.”

سفارت بریتانیا در جمهوری اسلامی، ضمن اشاره به سهم بریتانیا در “شکل‌گیری جهان مدرن” تصریح کرد: “اظهاراتی مشابه درباره مردم ایران از سوی یک وزیر بریتانیایی می‌توانست واکنش خشمگینانه مردم ایران را در داخل و خارج برانگیزد که البته اگر چنین می‌شد بی‌تردید حق با مردم ایران بود.”

اکنون دفتر محمدرضا رحیمی پنج روز پس از این بیانیه از “احترام متقابل” به “ملت های جهان” سخن گفته است: “بدیهی است احترام متقابل به ملت‌های جهان، سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.”

اما: “خطاب معاون اول رییس‌جمهور در سخنرانی مذکور به برخی از  آن دولتمردانی بوده است که با پشتیبانی از تروریسم، تحریم و مداخلات خصومت‌آمیز سیاسی، بارها عمق کینه‌توزی خود را به ملت ایران نشان داده‌اند.”

 

سیلی برای آدم شدن کره ای ها

تا اینجا محمدرضا رحیمی خوش شانس بوده؛ چرا که ممکن بود سروصداهای دیپلماتیک دیگری از خیابان های ملاصدرا و وزرای تهران-  محل سفارت های کره جنوبی و استرالیا ـ نیز به گوش رسد.دوشنبه گذشته معاون اول رئیس جمهور همزمان با بریتانیا به آن دو کشور نیز حملات تندی کرده بود.

” کره‌ای‌ها باید آدم بشوند.” این پاسخ رحیمی بود به کره جنوبی که دوشنبه هفته گذشته ضمن ارسال گزارش اعمال تحریم علیه ایران، به سازمان ملل تصریح کرده بود: “موضع ما به عنوان یک عضو مسئول جامعه بین المللی و سازمان ملل این است که وفادارانه قطعنامه تحریم های بین المللی مصوب شورای امنیت را به اجرا بگذاریم.”

این موضع  گیری سئول باعث شد تا محمدرضا رحیمی از “سیلی”  برای تنبیه سئول سخن بگوید :” کره‌ای‌ها هم باید سیلی بخورند تا آدم بشوند.”

در حالی  که در دهه پنجاه در گرمای روابط تجاری و فرهنگی ایران و کره، شهرداران تهران و سئول این دو پایتخت شلوغ را به “خواهرخواندگی” یکدیگر در آوردند، حالا پس از سی و هشت سال محمدرضا رحیمی کره جنوبی را “دشمن” می خواند. او دو شنبه گذشته در ادامه حملات خود خواستار بالا بردن تعرفه اجناس کره ای هم شد و گفت :” تعرفه‌ها را 200 درصد بالا می‌بریم و آنقدر زیاد می‌کنیم تا کسی نتواند کالاهای خارجی را بخرد، چرا‌که نباید اجناس دشمن خود را خریداری کنیم.”

استرالیایی ها، مشتی گله چران

استرالیا در کنار بریتانیا دیگر کشور آنگلوساکسونی بود که ملت آن مورد حملات معاون محمود احمدی نژاد قرار گرفت. وی در اجلاس روسای اموزش و پرورش استرالیایی ها را “یک مشت گله چران” لقب داده بود. این حملات پس از آن انجام شد که دولت استرالیا نیز در کنار بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ژاپن تحریم های جداگانه ای برای جمهوری اسلامی در نظر گرفت.

یک روز پیش از حملات معاون رئیس دولت به دولت ها و ملت های کشورهای تحریم کننده جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد از “اختلال در قوای عقلی” و “جفتک انداختن” کشورهای غربی خبر داده بود.

دلار و یورو نجس شدند

از سوی دیگر محمدرضا رحیمی دوشنبه هفته گذشته همچنین در واکنش به تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا، دلار و یورو را “نجس” توصیف کرده بود. در اصطلاح فقه اسلامی، به آنچه که تماس با آن جایز نیست و در صورت تماس، تطهیر لازم است، «نجس» گفته می‌شود. همچنین بر اساس فقه شیعه ده مورد نجس است که دلار و یورو مشمول آن نمی شوند.

گفتنی است جمهوری اسلامی برای سه دهه در بازارهای جهانی با فروش نفت، دلار دریافت کرده است. درآمدهای حاصل از فروش نفت مهمترین منبع درآمدی دولت جمهوری اسلامی را شامل می شود.

آنچه از سوی منتقدان، یک “فتوای ارزی” نامیده شده از طرف فردی صادر می شود که از سوی هم قطاران اصولگرایش در مجلس به عنوان رئیس یکی از گسترده ترین باند های فساد مالی معرفی شده است.

باند فاطمی

در ماه فروردین محمدرضا رحیمی که پس از محمود احمدی نژاد، شاخص ترین مقام اجرایی دولت به شمار می رود، با مخمصه جدیدی مواجه شد که الیاس نادران برایش رقم زد.این نماینده اصولگرادر مجلس رحیمی را سر حلقه بزرگترین باند فساد مالی ایران معرفی کرد. به گفته نادران «تقریبا همه اعضای این شبکه فاسد اقتصادی در خیابان فاطمی دستگیر شده اند الا معاون اول فعلی رئیس جمهور».

ادعای الیاس نادران از سوی برخی دیگر از چهره های شاخص فراکسیون اصولگرایان همچون علی مطهری و احمدی توکلی هم مورد تایید قرار گرفت.

در آن زمان معاون اول محمود احمدی نژاد در پاسخ به این اتهامات، تلویحا الیاس نادران و متحدانش در مجلس را “شبهه افکنانی مغرض و بی بصیرت” خواند و گفت: “این شبهه‌افکنان در خدمت کسانی هستند که منافع بزرگی در اختیار دارند، به همین دلیل است که آنها ارزش پاسخگویی ندارند.”

کارشناسی مبهم؛ دکترای جعلی

رحیمی همچنین به جعل مدارک تحصیلی اش متهم است. اواخر زمستان سال گذشته، سایت مرکز اسناد جمهوری اسلامی زیر نظر روح الله حسنیان با استناد به ادعای سایت الف پیرامون جعلی بودن  مدرک مذکور نوشته بود: “آقای رحیمی نه تنها خود از عنوان علمی دکترا استفاده کرده، بلکه برای اخذ مدرک دکترا با  دانشگاه جعلی بلفورد مکاتبه کرده و اندکی بعد از این مکاتبه، در مکاتبه‌ دیگر با دبیر  کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور، هم برای خود و هم برای فردی که قبلا برای اخذ مدرک جعلی معرفی کرده است، داشتن عنوان دکتری را ادعا کرده است.رحیمی در جریان استعلام مدرک تحصیلی مرحوم کردان از دانشگاه آکسفورد، ضمن تهدید رسانه ها به عدم پیگیری این موضوع، مدعی شده بود که شخصی را به انگلستان اعزام کرده و معلوم شده دانشگاه آکسفورد سوابق دکتری افتخاری مرحوم کردان را پاک کرده ولی مدرک مرحوم کردان به سفارت ایران در لندن تحویل داده شده است.”

اواخر شهریورماه نیز احمد توکلی در انتقاد از تقلب تحصیلی معاون اول رئیس جمهور تاسف خود از انتخاب محمود احمدی نژاد را چنین اعلام کرده بود: “متاسفم که با استناد به اختیارات قانونی رئیس جمهور افراد بی صلاحیت در راس امور قرار می گیرند… رحیمی نیز مدرکی قلابی و مشابه مدرک کردان دارد. حتی آقای نادران نماینده تهران نیز هفته گذشته دراین باره در مجلس تذکر داد و مدارک را منتشر کرد، بنابراین مشخص شد که آقای رحیمی به جعلی بودن مدرکش واقف است.”

توکلی در آن زمان گفته بود: “رحیمی از عنوان جعلی دکترا نیز در سمت رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب استفاده کرده و براساس آن حقوق دریافت کرده است”.

برنامه ریز طرح رشوه

از رحیمی که در دولت نهم به عنوان معاون حقوقی و پارلمانی محمود احمدی نژاد مشغول به کار بود، همچنین  به عنوان “برنامه ریز طرح پرداخت رشوه پنج میلیونی به نمایندگان مجلس هشتم” برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح علی کردان، وزیر کشور وقت یاد می شود.

 گفتنی است رحیمی که از سابقه رسانه ای مشهوری در تقلب در انتخابات  ریاست جمهوری برخوردارشد، گزینه اصلی احمدی نژاد برای جانشینی پورمحمدی و برگزاری انتخابات 22 خرداد 1388 بود، اما مجلس  هشتم حتی با مطرح شدن نام وی نیز مخالفت کرد.

احمدی نژاد، پیامبر جدید

جنجال دیگر رحیمی مربوط  به زمان ریاست وی بر دیوان محاسبات اداری است. وی در  سال ۱۳۸۵ در اجلاس سالانه مدیران دیوان محاسبات، عجیب ترین گزاره ها در حمایت از رئیس خود  را بر زبان آورد و ادعا کرد: “در سوریه یکی از مسلمانان به من گفت که من معتقدم اگر بنا بود بعد از پیامبر، پیامبری دیگر بیاید، آن احمدی نژاد بود. این ابراز احساسات برای ما افتخار بزرگی است و به برکت وجود شما، ما را مورد نوازش و احترام قرار می‌دادند.”

 فساد در سال های استانداری

سایت زبان سبز با انتشار بیوگرافی مفصلی از محمدرضا رحیمی نگاهی نیز به سال های تصدی استانداری کردستان توسط او انداخته و در این باره نوشته است: “استفاده ابزاری از خواسته های اقلیِ مردم کرد برای رسیدن به حقوق اولیه  و شناخته شدن به عنوان شهروند درجه اول،  اتهاماتی است که پای رحیمی را می تواند به اتهامِ بزرگتری چون اقدام علیه امنیت ملی باز کند… وی در حالی که قادر به تکلم به زبان کردی نبود، اتوبوس هایی به مقصد رشت و اصفهان  برای جابجایی مدیران  غیر کرد  اختصاص داده بود… وی تا آنجا پیش رفت که خود را سردار سازندگی کردستان نامید.”

این پایگاه اینترنتی همچنین فهرست مفصلی از فساد مالی معاون اول احمدی نژاد در زمان استانداری کردستان ارائه داده  و حتی وی را متهم به همکاری با “مافیای مواد مخدر” کرده است.