عقب نشینی رهبر
در برابر باند احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادای دولت: خامنه‌ای مخالف مکتب ایرانی نیست

در حالی که انتقادهای اشخاص و گروه‌‎های مختلف اصول‌گرا از محمود احمدی‌نژاد و دولت وی ادامه دارد، یک سایت هوادار دولت نوشت که رهبر جمهوری‌اسلامی نظر منفی پیرامون شعار “مکتب ایرانی” که توسط اسفندیار رحیم‌مشایی مطرح شده بود، ندارد.

سایت بهار آن‌لاین – که از سایت‌های حامی احمدی‌نژاد است – در مطلبی با استناد به متن منتشر شده بخشی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه در سفر به قم، به نقل از رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: “بنده معتقد نیستم که این ها بخواهند مکتب ایران را در مقابل اسلام قرار دهند با توجه به اینکه هیچکس مثل این دولت اسم امام زمان و فاطمه زهرا(س) را در مجامع جهانی فریاد نکرده است”.

این سایت ادامه داده که سخنان ایت‌الله خامنه‌ای در دو هفته نامه عبرت‌های عاشورا منتشر شده و وی پاسخ‌گوی سوالات اعضای جامعه مدرسین “از جمله بحث سیاست خارجی دولت، سوال انتقادی درباره نگاه دولت به حجاب و همچنین بیان انتقاداتی که از دولت” وجود داشت، شده است. بهار آن‌لاین همچنین از مصباح‌یزدی پرسیده است که چرا در این زمینه نظرش مخالف نظر رهبر جمهوری اسلانی است؟

مطرح شدن بحث مکتب ایرانی توسط اسنفدیار رحیم‌مشایی، در سال‌های گذشته از دلایل اصلی انتقادها از وی و اطرافیان احمدی‌نژاد بوده است. مکتب ایرانی نخستین بار در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور در تابستان ۱۳۸۹ توسط اسفندیار رحیم‌مشایی به کار رفت و با واکنش‌های متفاوتی در داخل ایران روبرو شد. گرچه محمود احمدی‌نژاد از آن حمایت کرد، اما تعداد زیادی از اصول‌گرایان این بحث را مصداق “انجراف” دانسته و به شدت از مشایی و احمدی‌نژاد انتقاد کرده‌اند.

محمدتقی مصباح‌یزدی – که در دو انتخابات گذشته حامی احمدی‌نژاد بوده است – از جمله افرادی است که در سال‌های گذشته به دلیل بیان چنین سخنانی به انتقاد از دولت احمدی‌نژاد پرداخته است. مشایی در سخنرانی خود گفته بود: “برخی‌ها از من خرده می‌گیرند که چرا نمی‌گویی مکتب اسلام و می‌گویی مکتب ایران… مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم”.

این البته تنها مصباح یزدی نیست که به عنوان ی حامی سابق، از احمدی‌نژاد انتقاد می‌کند. کم نیستند چهره‌های اصول‌گرایی که در سال ۸۸ رای خود را به نام احمدی‌نژاد در صندوق ریختند، اما اکنون تبدیل به منتقدان سرسخت وی شده‌اند. احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه تهران، در این زمینه گفته است: “ه کسانی که ولایتمداران را ملامت می‌کنند که به آقای احمدی‌نژاد رأی دادند باید گفت که اگر جریان دیگر سر کار می‌آمد از روز اول به صورتی شفاف به مقابله با ولایت می‌پرداخت. اینها که رأی نیاوردند اینطور التهاب‌آفرینی کردند، اگر قدرت به دستشان می‌افتاد از روز اول شمشیر علیه ولایت می‌کشیدند. به صراحت می‌گویم در آن مقطع راه درست و صحیح انتخاب آقای احمدی نژاد بود. این حسن اصولگرایان است که زمانی که نقاط ضعف را در احمدی‌نژاد دیدند، به صراحت گفتند و انتقاد کردند… -همین جا به صراحت می‌گویم که متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بر اصولی که خود می‌گفت در این سالهای اخیر بخشی را پشت سر گذاشت. رهبر معظم انقلاب در مسأله التهاب‌آفرینی اخیر به صراحت مواضع ایشان را خلاف شرع نامیدند… احمدی‌نژاد با اعتماد به بعضی کسانی که حوزه علمیه و مراجع دربرابرش موضع داشتند “این همه سرمایه را فدای یک شخص کرد”.

از سوی دیگر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و از کاندیداهای احتمالی انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نیز، علیه دولت موضع گرفته است. وی که پیش از این گفته بود سیستم کاری وی “مشایی ساز” نیست، اکنون با صراحت لهجه بیشتری علیه دولت موضع گرفته است: “عملکرد دولت نهم و دهم به گونه‌ای بوده که نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادسازی آحاد ملت و بازی با باور‌ها و اعتقاد مردم نداشته است… جریان‌های متحجرانه و انحراف مواضع خود را از مسیر شعارهای ضدانقلابی پیش نبرده بلکه با شعارهای تند و شش آتشه انقلابی برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند”.

هم‌زمان با قالیباف، حسین نقوی‌حسینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز خبر از فعالیت “ضدامنیتی” اطرافیان احمدی‌نژاد داده و گفته است: “جریان انحرافی به‌عنوان یکی از مبانی فتنه‌انگیز در انتخابات ۹۲ مورد توجه کمیسیون است و نوع فعالیت‌های ضدامنیتی جریان موسوم به انحرافی‌، کاملاً توسط ما رصد می‌شود و قطعاً اجازه نخواهیم داد که آنها با این نوع اظهار نظرها و فعالیت‌ها امنیت انتخابات را به‌خطر بیندازند”.

پیش از این علی و صادق لاریجانی، روسای دو قوه قضایهه و مقننه، نیز در این باره هشدار داده بود. علی لاریجانی در سخنانی ضمن انتقاد از افرادی که نسبت به روند برگزاری انتخابات یا سلامت آن انتقاد می‌کنند، گفته بود که “این اقدامات، دشمن را برای انجام طرح‌ها و اقداماتش امیدوار می‌کند” و اضافه کرده بود: “اینکه در هر انتخاباتی قیل و قالی در کشور به‌وجود آید و یک سری افراد سر و صداهایی را راه بیندازند، این کار غیرانقلابی و ضدانقلابی است”.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز با تاکید بر اینکه “قانون اجازه هیچ گونه تلاش برای انحراف در مقام اجرای انتخابات را نخواهد داد” گفته بود: “در مقام نظارت نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و اگر کسانی هم احیاناً به روند انتخابات شکایت دارند باید مسیرهای قانونی را طی کنند”.

 وی همچنین با هشدار به افراد و گروه‌هایی که “اعتراض به نتایج انتخابات را به صورت رسمی و علنی به اعتراض‌های غیرقانونی و خیابانی تبدیل کنند”، به “وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته” اشاره کرد و گفت: “مردم به خوبی با معترضان خیابانی و قانون شکنان برخورد کردند”. به گفته وی هیچ گروهی نخواهد توانست “از راه‌ها و مسیرهای انحرافی و غیر صحیح به آنچه به گمان خود صحیح است دست یابد” و به چنین گروه هایی هشدار داد که از “اتفاقات سال ۸۸ درس عبرت بگیرند”.

سخنان صادق لاریجانی به فاصله چند روز از اظهارنظر اسفندیار رحیم‌مشایی بیان شده بود که نسبت به سلامت انتخابات هشدار داده و گفته بود که دولت نسبت به این مساله حساس است. رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، در گفت‌وگویی با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، گفته بود که احمدی‌نژاد و دولت وی “ذره‌ای در برابر هر تلاشی، ولو مذبوحانه، برای ایجاد خدشه به سلامت انتخابات کوتاه نخواهد آمد” وی افزود که “رئیس جمهور تاکید جدی بر این امر دارد و حتی بیان کرده است که اگر احساس کنم به طور پنهان و آشکار شائبه‌ای به تامین سلامت انتخابات وجود داشته باشد، با جدیت با آن برخورد خواهم کرد”.

از سوی دیکر حامیان احمدی‌نژاد نیز بیکار نیستند. رسانه‌های اصول‌گرا خبر از آن داده‌اند که به زودی همایش صدهزار نفری حامیان احمدی‌نژاد در استادیوم آزادی برگزار خواهد شد. گفته می‌شود در این مراسم قرار است کاندیدای مورد حمایت احمدی‌نژاد در انتخابات به طور رسمی معرفی شود.

گفته می‌شود این همایش روز ۲۶ فروردین و به بهانه جشن تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور برگزار خواهد شد. رسانه‌های اصول‌گرا از این همایش به عنوان “بزرگترین میتینگ انتخاباتی جریان انحرافی” نام می‌برند.

بسیاری از اصول‌گریان معتقدند که اسنفدیار رحیم‌مشایی کاندیدای نهایی دولت برای انتخابات است و احمدی‌نژاد با استفاده از تریبون‌ها و امکانات دولتی برای وی تبلیغ می‌کند. موضع‌گیری‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد در سه ماه پایانی سال، بیشترین حجم انتقادها از وی را در این مدت باعث شد. پررنگ شدن شایعه حضور رحیم‌مشایی در انتخابات، استفاده از شعار “زنده باد بهار” به عنوان شعار انتخاباتی و در نهایت تکرار این شعار توسط رییس دولت در مناسبت‌های مختلف، باعث شد که اصول‌گرایان احمدی‌نژاد را به تلاش برای “مهندسی انتخابات” متهم کنند.

 پیش از این محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، در گفت‌وگویی پیرامون حمایت احمدی‌نژاد از مشایی گفته بود: “این که دولت هم یک کاندیدا داشته باشد، حقش است، اما استفاده از امکانات دولتی در این زمینه هم خلاف شرعی است و هم خلاف قانونی. مثلا آقای احمدی‌نژاد در جشن نوروزی اخیر سه بار به مشایی گفت بهاری بهاری بهاری و در سخنرانی ۲۲ بهمن نیز سه بار گفت زنده باد بهار؛ خب اینها حتما خلاف قانون است و تخلف انتخاباتی است… اشکال ندارد رئیس جمهور کاندیدا داشته باشد اما نمی‌تواند از امکانات دولتی برای تبلیغ آن استفاده کند. مگراینکه ایشان بگوید کاندیدای من مشایی نیست و آن یک بحث دیگر است. بگوید شما اشتباه می‌کنید مشایی کاندیدا نیست. اما اگر اگر قرار باشد مشایی یکی از کاندیداها باشد و احمدی‌نژاد از اکنون برای او تبلیغ می‌کند این خلاف قانون است.”

باهنر اضافه کرده بود که سخنان احمدی‌نژآد و دیگر مقام‌های دولتی درباره نداشتن کاندیدایی از سوی دولت نیز مورد قبول نیست: “هر چقدر هم احمدی‌نژاد بگوید در انتخابات دخالت نمی‌کنند؛ به قول معروف آدم دُم خروس را می‌بیند و قسم و آیه فایده ندارد و معلوم است بطور آشکار از کسی حمایت می‌‎کنند”.