جنتی از امامت جمعه معاف شود

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش به فحاشی های رئیس شورای نگهبان

چند روز پس از آنکه دبیر شورای نگهبان از تربیون نماز جمعه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را به خاطر دفاع از انتخابات آزاد، “گردن کلفت” نامید، روزنامه جمهوری اسلامی در یکی از پر خواننده ترین ستون های خود خواستار کنار گذاشته شدن آیت الله جنتی از امامت جمعه تهران شد.

“اگر آیت‌الله جنتی نمی‌توانند از عصبانی شدن خودداری کنند بهتر است از امامت نماز جمعه معاف شوند.” این را روز گذشته روزنامه جمهوری اسلامی منتشر کرد، اما آن را نه نظر هیات تحریریه بلکه خواسته شهروندانی عنوان کرد که این روزنامه میانه رو را می خوانند.

این پیشنهاد ظاهرا واکنشی است به جملات خشمگینی که 6 روز پیش آیت الله احمد جنتی در دفاع از مواضع رهبر جمهوری اسلامی بیان کرد: “شکست خورده های سیاسی این روزها صحبت از انتخابات آزاد می کنند.” او بعد هم گفته بود: “یکی از آنها که از همه گردن کلفت تر است مدتها قبل این موضوع را مطرح کرده و بقیه هم پشت سر او این خط را دنبال کردند. ”

او اسم نبرد اما معلوم شد منظورش علی اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، است؛ کسی که خود تا تابستان 1388 امام جمعه موقت تهران بود، اما پس از آنکه در نماز جمعه 26 تیرماه در حضور صدها هزار تن از شهروندان سبز خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد، جناح تندرو دیگر به او اجازه اقامه نماز جمعه را نداد. هاشمی اخیرا تصریح کرده مواضع وی هنوز همان است که در همان نماز جمعه گفته است.

آیت الله جنتی، روز جمعه پرسیده بود: “تا به حال در کدامیک از انتخابات ها مردم را با زور پای صندوق های رای آورده اند و یا اینکه چه موقعی با زور به آنان گفته اند که به فلان شخص رای بدهید و یا به فلان شخص رای ندهید.”

این در حالیست که بسیاری از معترضان به انتخابات ۸۸ معتقدند این انتخابات با دستکاری گسترده در آرای شهروندان همراه بوده و نظام جمهوری اسلامی با تغییرنتایج انتخابات عملا نهاد انتخابات را بی اثر کرده است؛ نهادی که البته تا پیش از آن نیز همگان حق کاندیداتوری در آن را نداشتند و باید برای اعلام نامزدی از فیلتر شورای نگهبان، جایی که احمد جنتی دبیر آن است، عبور می کردند. ماموریتی که خیلی از اصلاح طلبان از سال 1376 به این سو در آن ناکام بوده اند.

جنتی گفته است که سلطنت طلب ها و منافقین از “انتخابات آزاد” دفاع می کنند،اما بعد دوباره نوک پیکان را تلویحا به سوی هاشمی گرفته و گفته است: “کسانی که خود را مرد سیاست می دانند و نقش بالایی در حکومت داشتند آیا خجالت نمی کشند که حرف دشمنان خارجی نظام را می زنند و حرف بیگانگان را تکرار می کنند؟”

 

دفاع مکرر هاشمی از انتخابات آزاد

12 دیماه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران خواستار هموار شدن “راه برگزاری انتخابات آزاد” شده و ابراز امیدواری کرده بود: “همه تأثیرگذاران نظام از مردم عادی گرفته تا سطوح بالا با تن دادن به گفتگو، تعامل و تفاهم، راه برگزاری انتخاباتی رقابتی، آزاد و مطابق قانون را هموار کنند.”

چهارم دیماه نیز رئیس جمهور پیشین کشور، در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی ادوار دانشگاه‌های تهران و تبریز گفته بود: “با تحقق انتخابات آزاد، شفاف و قانونی همه نیروهای سیاسی فعال و مردم به نتیجه بیرون آمده از صندوق‌ها تمکین کرده و با همکاری و یاری‌رسانی به دولت، مشکلات و معضلات کشور به یاری خداوند برطرف خواهد شد.”

چهار ماه پیش از آن نیز وی بحث انتخابات آزاد را پیش کشیده و خاطرنشان کرده بود: “برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل و علاوه بر افزایش اعتماد مردم و دوستداران نظام، دشمنان خارجی کشور را در بسیاری از زمینه‌ها خلع سلاح و مأیوس گرداند.”

آیت الله جنتی اما خطاب به هاشمی و دیگرانی که خواستار انتخابات آزاد در جمهوری اسلامی هستند، گفته بود: “شکر خدا مردم ما مردمی با بصیرت هستند و حرکت های شما را دیده اند وهم شما را و هم روسا و لیدران فتنه را شناخته اندو می دانند در چه خطی حرکت می کنید”. او نتیجه گرفته بود: “شما باید از مردم خجالت بکشید.”

 

امام جمعه “کند ذهن”

این روحانی افراطی مشهور به اتخاذ مواضعی تند علیه رهبران سیاسی جنبش سبز و اصلاح طلبان است. برای نمونه او در مرداد سال 1389 گفته بود: “سندی را به دست آورده‌ام مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به سران فتنه داده‌است. همین سعودی‌ها که به نمایندگی از طرف آمریکا صحبت می‌کردند، به سران فتنه گفتند که اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.”

ادعایی که در آن زمان مهدی کروبی ـ– از رهبران اینک محصور جنبش سبز ـ– آن را بی پاسخ نگذاشت، و در نامه ای سرگشاده نوشت: “اتهام بهتانی که به سران ـ به قول خودتان ـ «فتنه» زده‌اید که از سعودیها پول گرفته‌اند تا نظام را منقرض نمایند، اولا از شما شکایت می‌کنم، آن هم در محاکم جمهوری اسلامی، اگر چه امیدی به رسیدگی ندارم؛ و ثانیا این نامه را می‌نویسم تا بدانید به آنچه گفته‌اید اعتراض دارم.”

سپس او و میرحسین موسوی در نامه مشترکی خطاب به مراجع تقلید شیعه، از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان به خاطر سخنان اخیرش شکایت کردند و نوشتند که او به خاطر کهولت سن “توان ذهنی” خود را از دست داده است.

دو روز پیش از حملات تند جنتی به هاشمی، سید علی خامنه ای در یک سخنرانی با انتقاد از کسانی که “مکررا” می گویند “ انتخابات باید آزاد برگزار شود” پرسیده بود : “در کدام کشور انتخابات از ایران آزادتر است؟”

ظاهرا استفاده رهبر جمهوری اسلامی از عبارت “مکررا”، اشاره به تاکید پیاپی هاشمی بر برگزاری انتخابات ازاد بوده است.

آیت الله جنتی 86 سال دارد، وی از دوره اول شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹ به عنوان عضو فقهای این نهاد منصوب شد و از سال ۱۳۷۱ دبیری شورا را برعهده داشته‌است. او در سال ۱۳۸۶ در انتخابات ریاست مجلس خبرگان از اکبر هاشمی رفسنجانی شکست خورد.

 

انتقاد از تعبیرات زننده جنتی

اما حالا به غیر از مخالفان حکومت، سر و صدای روزنامه محافظه کار جمهوری اسلامی نیز در آمده است. این جریده در ستون “ جهت اطلاع” خود نوشته است: “طی روزهای اخیر تعداد زیادی از خوانندگان روزنامه در تماس‌های تلفنی از نوع اظهارات آیت‌الله جنتی در نماز جمعه تهران و به‌کار بردن تعبیرات زننده انتقاد کردند.”

ستون “جهت اطلاع” از جمله پر خواننده ترین ستون های روزنامه اطلاعات به شمار می آید.

روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان ارگان حزب جمهوری اسلامی، در اوایل پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران و تحت مدیریت میرحسین موسوی نخست وزیر پیشین کشور، انتشار خود را از نهم خرداد سال ۱۳۵۸ خورشیدی آغاز کرد.

حزب جمهوری اسلامی تشکلی سیاسی بود که بیش تر روحانیون و مقام های بلندپایه نظام اسلامی از جمله محمد بهشتی، علی خامنه ای، موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محمدجواد باهنر در آن عضویت داشتند و در اوایل دهه ۱۳۶۰ ارکان قدرت در نظام جمهوری اسلامی را زیر کنترل خود در آوردند. با منحل شدن این حزب در سال ۱۳۶۶ به دلیل اختلاف های داخلی و به دستور آیت‌الله خمینی، ارگان آن یعنی روزنامه جمهوری اسلامی به انتشار خود تحت سرپرستی مسیح مهاجری و با مدیرمسئولی علی خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت ادامه داد.

در حال حاضر مسیح مهاجری مدیر مسئول این روزنامه است.