افزایش انتقادها از برخورد با خانواده شهدا

نویسنده

» ری شهری: هنر نیست که از خانواده‌ شهید، کودتاچی بسازیم

گرایش فرزندان و خانواده شهیدان سرشناس و فرماندهان کشته شده در جنگ 8 ساله ایران و عراق به جنبش سبز و نیز تمایل فرزندان چهره های بلندپایه ای که در سال های ابتدایی پس از انقلاب ترور شده اند به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، موجب نارضایتی نیروهای تندرو و هواداران دولت را فراهم کرده است.

حمله به بیت آیت الله علی محمددستغیب، خواهرزاده آیت الله عبدالحسین دستغیب(معروف به چهارمین شهید محراب) در شیراز، حمله به  دفتر فرزند آیت الله محمدصدوقی(معروف به سومین شهید محراب) در یزد،بازداشت فرزند آیت الله بهشتی، ضرب و شتم فرزند و همسر شهید همت، توهین مقامات دولتی به همسر شهید باکری و… از جمله مواردی است که پس از انتخابات و با شکل گیری جنبش سبز روی داده و موجبات اعتراض برخی از مقامات حکومتی را نیز فراهم کرده است.
در واپسین نمونه از این اعتراضات، محمد محمدی ری شهری، نماینده آیت الله خامنه ای در امور حج و زیارت که هفته گذشته از سمت خود استعفاء کرده بود، در جلسه تودیع خود در سخنانی بدون اشاره به نام خاصی از«کودتاچی نامیدن یک خانواده شهید» انتقاد کرد و گفت:” این هنر نیست که از یک خانواده‌  شهید، کودتاچی بسازیم. سیاست نظام جمهوری اسلامی و علوی باید این باشد که علاقه‌مندان آن در هر مسؤولیتی تلاش کنند، به دوستان نظام بیفزایند و از مخالفان آن کم کنند. یقین دارم، در این صورت نظام صدمه‌ای نمی‌خورد”.
ری شهری همچنین در این نشست به شعار «تبدیل مخالف به موافق» اشاره کرد و به «همه مسئولان» توصیه کرد که: “حتی اگر 10 درصد اعتراض دارند باید اعتراض آنها را برطرف کرد”.
سخنان ری شهری در حالی بیان شده است که یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران نیز اخیرا  نسبت به ضرب و شتم فرزند و همسر شهید همت واکنش نشان داده و گفته بود:” شنیدیم که در مدت فتنه های اخیر به خانواده بعضی از شهدا اهانت شد. وقتی آتش فتنه روشن می شود تر و خشک با هم می سوزند و تشخیص حق و باطل از یکدیگر دشوار می شود، لذا نیاز امروز ما آرامش، وحدت و انسجام است”.
وی در اصفهان و در مراسمی به مناسب سالگرد کشته شدن احمد کاظمی سخن گفته و افزوده است:“دشمن می خواهد همانند سال های ۵۹ و ۶۰ بحث و اختلاف را به درون خانواده ها و میان پدر، فرزند، زن، شوهر، و برادر بکشاند. در این شرایط به بصیرت سیاسی و فهم عمیق از مسائل کشور همراه با وحدت در همه نقاط به ویژه در شهرهای بزرگ نیاز داریم”.

به گزارش سایت سلام نیوز، رحیم صفوی که هم اکنون مشاورعالی آیت الله خامنه ای در امورنیروهای مسلح است، پس از پایان نشست و هنگام ترک محل با مهدی همت، فرزند شهید همت دیدار کرده و گفته است:” انتقاد من از هتک حرمت خانواده شهدا در حوادث اخیر متوجه خانواده شما بود”.


گفتنی است فرزند و همسر شهید همت در حواث پس از انتخابات به دست نیروهای لباس شخصی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. همچنین مهدی همت ، به دلیل حمایت از میرحسین موسوی تحت تعقیب نیروهای وزارت اطلاعات بوده است.
او اخیرا در گفت و گو با روزنامه اعتماد، درباره فشارها بر خود و خانواده اش گفته است:” در تظاهرات سکوت که در روزهای نخست اعتراضات برگزار شد، مادر و برادرم در تظاهرات حضور داشتند. بعداً شنیدم یکی از بی سیم به دستان خانواده شهید همت را در میان جمعیت شناسایی کرده و می پرسد دستور چیست و دستور می آید که بزنید و ببرید. برادر من پسر کوچک شهید همت را آنقدر با باتوم زدند که انگار چه جرمی مرتکب شده است. سه بار اقدام به بازداشت او می کنند که دو بار مردم او را نجات دادند و بار سوم یکی از ماموران نیروی انتظامی او را نجات می دهد و به پهلوی مادرم همسر شهید همت چنان با باتوم ضربه وارد کردند که ما تا نیمه شب در بیمارستان بودیم تا کلیه اش خونریزی نکند”.
مهدی همت درباره تحت تعقیب قرار گرفتن خود نیز می گوید:” من خواب بودم که مادرم با نگرانی آمد و گفت نیروهایی بی سیم به دست آمده اند تو را ببرند. من متاسفم که به عنوان فرزند شهید همت در نظام جمهوری اسلامی مجبور به انجام این کار شدم و آن روز فرار کردم. البته بعد یکی از مسوولان وزارت اطلاعات با من تماس گرفت و به من گفت اتفاقی برایم نخواهد افتاد”.


در نمونه ای دیگر مرداد ماه گذشته نیروهای لباس شخصی به خانه شهید مهدی باکری، از فرماندهان ارشد جنگ حمله کردند و شیشه های خانه وی را به دلیل حمایت یکی از فرزندانش از میرحسین موسوی شکستند. در همان مقطع، خواهر شهدای باکری با انتشار نامه ای نسبت به توهین به خانواده برادران خود به شدت واکنش نشان داد.
گفتنی است در آن نامه به پخش شایعه بر علیه عروسان خانواده باکری اشاره شده بود که خواهر باکری در اینباره نوشته بود:” در مورد همسران برادرانم جملات نا مربوطی شنیده ام. شما اگر ذره ای شرم از مقام و خون شهید داشتید، امروز این بی حرمتی ها را به همسران شهدا نمی کردید . کسانی که تا قبل از این بی عدالتی اخیر حاکمیت، با چنگ و دندان از این حکومت حمایت کرده اند چطور یک شبه مستحق این همه توهین شده اند؟”.


برخورد با خانواده شهدای سرشناس تا حدی است که هم اکنون علیرضا حسینی بهشتی، فرزند آیت الله بهشتی(معروف به شهید بهشتی) به جرم  تقبل سمت مشاور عالی میرحسین موسوی  و مسئول کمیته پیگیری بازداشت های پس از انتخابات، هم اکنون در بازداشت و اعتصاب غذا به سر می برد.
آیت الله بهشتی از جمله سرشناس ترین روحانیون نزدیک به آیت الله خمینی و اولین رئیس قوه قضاییه ایران پس از انقلاب بود که در سال 60 ترور شد.
برخورد با خانواده شهدای سرشناس پس از انتخابات در حالی صورت می گیرد که در نماز جمعه هفته قبل، حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه  از «عدم مصونیت خانواده شهیدان» سخن گفته است.
بنا به گزارش ایلنا، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه گفته است:” اینکه همسر فلان‌شهید موضع انحرافی گرفت یک یا دو مورد بوده،که خب بگیرد. همسر شهید بودن که مصونیت نمی‌آورد. امروز همسر هزاران و ده هزار شهید در خط هستند”.
وی اضافه کرده که: “ برخی از ما خوشبینی فوق‌العاده‌ای داریم و نمی‌توانیم باور کنیم در حالی که می‌شود همانند شمر در جنگ صفین در کنار امام حسین جنگید و در آینده‌ای نه‌چندان دورتر قاتل امام حسین بود”.